Cyclocross training miniemen
Mijn 10-jarige zoon z'n cyclocross seizoen is nu volop bezig. Trainen doet hij af en toe maar zeker niet efficiënt genoeg om de meeste renners te kunnen volgen. Vaak eindigt hij bij de laatsten.
Om hem gemotiveerd te houden t.e.m. de laatste wedstrijd half december (en dat is hij nog steeds) zou ik willen proberen een zeer efficiënt trainingsschema uit te werken voor de komende 4 weken, gebaseerd op een 2- tot max. 3-tal trainingen gedurende de week (+ 15 minuten wedstrijd op zondag).
Trainen doet hij met een hartslagmeter. Geen persoonlijke gegevens omtrent HFmax en anaërobe drempel bekend.
Iemand die mij nuttige tips kan geven? Wat kan er? Wat mag er?
Om hem gemotiveerd te houden t.e.m. de laatste wedstrijd half december (en dat is hij nog steeds) zou ik willen proberen een zeer efficiënt trainingsschema uit te werken voor de komende 4 weken, gebaseerd op een 2- tot max. 3-tal trainingen gedurende de week (+ 15 minuten wedstrijd op zondag).
Trainen doet hij met een hartslagmeter. Geen persoonlijke gegevens omtrent HFmax en anaërobe drempel bekend.
Iemand die mij nuttige tips kan geven? Wat kan er? Wat mag er?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik kan toch niet veel verder komen dan WTF... Als ik het goed geteld hebt rijdt hij in categorie 4, jeugdwielrennen is spielerei, daar horen geen zeer efficiënte trainingschema's bij. Meestal wint niet het rennertje met het meeste talent, maar de renner die het meest voorloopt in z'n ontwikkeling. Pas vanaf de junioren kan je zien wie echt talent hebben en wie vroeg in de ontwikkeling waren. Genoeg veel winnaars t/m de junioren die er bij de beloften en elite nooit door gebroken zijn.
Ook al zou je het doen, in zo'n korte tijd kan je echte geen grote verbeteringen in prestaties verwachten.
Ook al zou je het doen, in zo'n korte tijd kan je echte geen grote verbeteringen in prestaties verwachten.
Prioriteit nr 1 is idd dat hij het leuk vindt, volledig mee eens. Om dit te verduidelijken, alle andere rennertjes werken ook nog eens een wegseizoen af, hij niet, omdat hij dat gewoon niet leuk vindt. Maar als ik dat zo hoor werkt de rest wel een aantal extra trainingen per week af. Met andere woorden: "Whatever you do, those other fuckers..."
-
- Forum-lid
Trainen met een hartslagmeter als 10 jarige. Het moet niet veel gekker worden. Je geeft ook al aan dat hij gemotiveerd gehouden moet worden. Als het plezier en de motivatie er niet is dan wordt het niets.
Dat zei Armstrong toch? Je zoon is 10, TIEN! Dan gelden zulke dooddoener motto's niet. Laat 'm gewoon lekker aanklooien en doen wat ie leuk vindt. Hartslagmeters, schema's etc op je tiende slaat echt nergens op.nixke schreef:Prioriteit nr 1 is idd dat hij het leuk vindt, volledig mee eens. Om dit te verduidelijken, alle andere rennertjes werken ook nog eens een wegseizoen af, hij niet, omdat hij dat gewoon niet leuk vindt. Maar als ik dat zo hoor werkt de rest wel een aantal extra trainingen per week af. Met andere woorden: "Whatever you do, those other fuckers..."
Ikzelf voetbalde op m'n tiende. Kon er niets van, maar leuk dat ik het vond! Heb tot m'n 18e gevoetbald. Tot ik de fiets ontdekte, maar ik bleef voetballen omdat het leuk was. Je kan je zoon wel prikkelen maar als hij het niet leuk vind houdt hij het niet jaren vol.
-
- Forum-lid HC
Nuttige tips? Zoek zelf een psychiater en leg je probleem voor.
What makes the boat go faster?
Tja, het is misschien wel wat je wilt, er zijn toch ook echt al jongens van 9/10 die bij betaalde voetbal clubs spelen en ook al volledig doorgelicht worden. Voedingsschema's, wegingen, extra trainingen, etc. Uiteraard allemaal wel onder het motto van hun hobby en het leuk vinden, maar toch......is dat ook meteen een probleem?tommeke14 schreef:nixke schreef: Ikzelf voetbalde op m'n tiende. Kon er niets van, maar leuk dat ik het vond! Heb tot m'n 18e gevoetbald. Tot ik de fiets ontdekte, maar ik bleef voetballen omdat het leuk was. Je kan je zoon wel prikkelen maar als hij het niet leuk vind houdt hij het niet jaren vol.
Daar in heb je ook de ouders die pushen en de ouders die het vrij laten aan de keuze van het kind.
Geen idee in dit geval, plezier/passie is überhaupt de kern van elke sporter mijn inziens, dus laat hem lekker aanrommelen zeg ik
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
nixke schreef: Om hem gemotiveerd te houden t.e.m. de laatste wedstrijd
op 10 jarige leeftijd lijkt het me dat motivatie vooral uit het kind zelf moet komen
-
- Forum-lid HC
Ik ben het er toch niet helemaal mee eens. Er moet vanuit de ouders ook een zekere drive komen. LET OP, ik bedoel geen druk, maar wel een duwtje in de rug.
Af en toe gaan fietsen met je zoon is ook heel erg leuk, en ga vooral trainen op techniek, spelletjes enz en zo traint hij stiekem toch. Kan je niet bij een club mee traienen? Ik weet dat je bij ons op de club voor een vergoeding aan mag sluiten bij de cross trainignen.
Af en toe gaan fietsen met je zoon is ook heel erg leuk, en ga vooral trainen op techniek, spelletjes enz en zo traint hij stiekem toch. Kan je niet bij een club mee traienen? Ik weet dat je bij ons op de club voor een vergoeding aan mag sluiten bij de cross trainignen.
-
- Forum-lid
- Contact
Het commentaar in dit topic vind ik weer jammer. Een trotse vader die ervoor kiest om op dit forum naar een antwoord te zoeken op zijn vragen. Niet iedereen weet alles en is overal een expert in.
Ik werk niet met zulke jonge renners of rensters. Meestal begint dat vanaf 16 jaar. Ik heb nu 1 renner die binnenkort 16 wordt.
Op die leeftijd kun je het beste bij een club in de buurt rijden waar ze "begeleid" worden door iemand met een KNWU trainersdiploma. Deze mensen laten de kinderen spelenderwijs kennis maken met het wielrennen. Door in het weekend met andere ouders en kinderen afspreken om een tocht te maken om onderweg ijs te gaan eten of iets dergelijks is ook een leuke optie om eens een iets langere tocht te maken 30-40km.
Ik was een zwemmer maar fietste vaak met pap naar Duitsland waar een leuke speeltuin was en ik ook een ijsje kreeg als het mooi weer was. Toch een dikke 30 km in totaal
De hartslagmeter zie ik ook niet als een probleem, wel als het een dure Garmin of Polar is. Een hartslagmeter kun je al voor 20 euro kopen. Kinderen kijken daar niet op, voor hen is het speelgoed. Ze zien het bij de profs en willen hun nadoen.
Kinderen vinden een sport ook eerder leuk als ze zien dat ze het ook een beetje kunnen. Kinderen stimuleren is alleen maar goed, pushen werkt averechts. Een keer "kom op" roepen of "netjes, ga zo door" is heel normaal, maar schreeuwen en ouders die nerveuzer zijn dan de kinderen is helemaal verkeerd.
Ik werk niet met zulke jonge renners of rensters. Meestal begint dat vanaf 16 jaar. Ik heb nu 1 renner die binnenkort 16 wordt.
Op die leeftijd kun je het beste bij een club in de buurt rijden waar ze "begeleid" worden door iemand met een KNWU trainersdiploma. Deze mensen laten de kinderen spelenderwijs kennis maken met het wielrennen. Door in het weekend met andere ouders en kinderen afspreken om een tocht te maken om onderweg ijs te gaan eten of iets dergelijks is ook een leuke optie om eens een iets langere tocht te maken 30-40km.
Ik was een zwemmer maar fietste vaak met pap naar Duitsland waar een leuke speeltuin was en ik ook een ijsje kreeg als het mooi weer was. Toch een dikke 30 km in totaal
De hartslagmeter zie ik ook niet als een probleem, wel als het een dure Garmin of Polar is. Een hartslagmeter kun je al voor 20 euro kopen. Kinderen kijken daar niet op, voor hen is het speelgoed. Ze zien het bij de profs en willen hun nadoen.
Kinderen vinden een sport ook eerder leuk als ze zien dat ze het ook een beetje kunnen. Kinderen stimuleren is alleen maar goed, pushen werkt averechts. Een keer "kom op" roepen of "netjes, ga zo door" is heel normaal, maar schreeuwen en ouders die nerveuzer zijn dan de kinderen is helemaal verkeerd.
Alan ik denk dat jij mooier verwoord wat wij eigenlijk ook al zeggen.
Stimuleren is goed. Ik vind het jammer dat mijn ouders mij als kind niet wat meer gesteund hebben om aan sport te doen. Aan de andere kant heb ik bij de jeugdtrainingen bij onze club wel ouders gezien die hun kind verrot staan te schelden als het niet als een van de eerste aan kwam fietsen, pappa heeft immers niet voor niks een duur fietsje van 3000 euro gekocht. Sorrie hoor maar dan mankeer je wat. En het ergste is, de boodschap die je je kind meegeeft is dat sport niet leuk is maar iets dat moet en je nooit goed genoeg doet.
Soms komt dat fanatisme al op jonge leeftijd bij kinderen zelf voor, maar het is niet voor niks dat er maar één Sven Kramer en één Marianne Vos is.
Stimuleren is goed. Ik vind het jammer dat mijn ouders mij als kind niet wat meer gesteund hebben om aan sport te doen. Aan de andere kant heb ik bij de jeugdtrainingen bij onze club wel ouders gezien die hun kind verrot staan te schelden als het niet als een van de eerste aan kwam fietsen, pappa heeft immers niet voor niks een duur fietsje van 3000 euro gekocht. Sorrie hoor maar dan mankeer je wat. En het ergste is, de boodschap die je je kind meegeeft is dat sport niet leuk is maar iets dat moet en je nooit goed genoeg doet.
Soms komt dat fanatisme al op jonge leeftijd bij kinderen zelf voor, maar het is niet voor niks dat er maar één Sven Kramer en één Marianne Vos is.
Veni. Vidi. Fietsie.