Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Cyclocross training miniemen

Harryfietst
Forum-lid

Gebruikersavatar Harryfietst 12 nov 2014 21:33

Je hebt alleen wat aan een hartslagmeter als je in zones wilt trainen. Dan moet je wel weten wat je zones zijn. Kortom, je zult testen moeten doen. Dat lijkt me een beetje veel gevraagd voor een kind van 10.
Daarbij komt, 20 jaar geleden was er niemand die met een hartslagmeter trainde. Toen waren er ook kinderen die aan sport deden, op hetzelfde niveau en met dezelfde instelling als je zoon nu. Het gros daarvan had ook plezier en een heel klein deel daarvan is uitgegroeid tot topper. Maar dat had niks met een hartslagmeter te maken. Er is geen kind slechter geworden door niet met een hartslagmeter te sporten. Vergeet die hartslagmeter, laat hem fietsen als hij dat leuk vindt. Zo hard als hij wil, hij stopt vanzelf als hij moe is. En zo lang hij niet vaker dan 2-3x per week zo'n traininkje doet van een uurtje ofzo met daarbij 1x een wedstrijdje van een kwartiertje, daar wordt hij niet minder van en 'traint' hij zich niet kapot. Langer dan een uurtje 'trainen' is ook echt niet nodig om beter te worden in een wedstrijdje van een kwartier.
Als hij bij de junioren rijdt en serieuzer bezig wil, dan komt een hartslagmeter, en alles wat daarbij komt kijken als je het goed wilt doen, vanzelf in beeld.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 12 nov 2014 21:46

Begrijpen jullie niet dat een kind van 10 het juist heel erg "stoer"vind om met een hartslag meter te rijden?

Zolang het allemaal niet te gek word, is er mijns inziens geen enkel probleem.

nixke
Forum-lid

nixke 12 nov 2014 22:12

sneeuwcrosser2 schreef:Als je je zoon benaderd met schema's en hartslagmeter ben je toch echt verkeerd bezig. Veel te klinisch. Zou allemaal spelenderwijs moeten gaan. Waarom zou een kind niet even in het rood mogen gaan. Zo lang ze daar plezier in hebben lijkt me dit geen kwaad te kunnen. In wedstrijdjes gaat een kind met de juiste instelling ook wel eens tot het uiterste. Zolang het maar geen dwangarbeid wordt.
Je zou eens een kijkje moeten gaan nemen op zo een cross. ;) Ik denk dat je mij achteraf zou complimenteren met mijn voornemen om iemand verantwoord te doen sporten, in tegenstelling tot zij die hun kind pushen om minstens een podiumplaats te doen behalen en achteraf nog durven uitschelden omdat het niet gelukt is :x

nixke
Forum-lid

nixke 12 nov 2014 22:24

robbebopper schreef:negentig procent van de forumleden rijdt rond met hartslagmeters, GPS-systemen, sommigen met wattagemeters, cadanssensoren, trainingsschema's, enz, enz....

Nou heeft iemand het over een kind in combinatie met een hartslagmeter, en dan schiet ineens iedereen in een kramp...
Dat is nou net wat mij ook verbaasde :?
Het is niet zo dat ik van plan ben om hem af te beulen door een zo hoog mogelijke gemiddelde hartslag te halen. Het tegenovergestelde is echter waar: op een zo efficiënt mogelijke manier zoveel mogelijk uit een training halen.
En ik zou het jammer vinden moest hij dat hinderlijk vinden. Zoals hier reeds aangehaald vindt hij dat idd "stoer"

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 12 nov 2014 23:24

In mijn vorige bericht heb ik al aangegeven dat ik het jammer vind dat er zo negatief gereageerd wordt, velen berichten later zie ik nog weinig positiefs.

Een ouder die niet opgeleid is om kinderen te "begeleiden" in de sport kan zoveel fout doen en als hij om goedbedoeld advies vraagt op dit forum krijgt hij allemaal kritiek.

Is het slecht voor een kind om in het rood te rijden? Fysiologisch gezien rijden zulke jonge kinderen niet in het rood. Zowel bij lange inspanningen als korte intensieve inspanningen maken kinderen gebruik van het aerobe energie systeem, waarbij voornamelijk vetten worden gebruikt als energie. Aangezien koolhydraten nauwelijks anaerob als energie gebruikt worden onstaat er ook geen of nauwelijks lactaat. Dit is de afvalstof van anaerob energie gebruik. In het rood rijden bij volwassenen betekend dat er meer lactaat wordt geproduceerd dan er verwerkt kan worden waardoor de verzuring zich opstapelt.

Trainen met een hartslagmeter is gewoon gaaf! Die cijfertjes zeggen niets!

Om even terug te komen op andere reacties. Kijk eens wat ouders allemaal fout kunnen doen omdat ze het niet weten. Ga eens bij een basisschool staan en kijk eens hoeveel kinderen te dik zijn. "Och mijn kind is toch niet te dik, beter dan vel over been". Gezonde kinderen hebben nauwelijks vet, kinderen in ontwikkelingslanden zijn te mager.

Nu het tegenovergestelde. Kinderen 14 jaar die veel sporten, op en neer naar school fietsen, gymlessen hebben en daarbij moeite om veel te eten. Deze kinderen hebben ook nog eens energie nodig om te groeien. Ik zie het jaarlijks gebeuren bij mijn zwemclub. Kom je terug na 6 weken vakantie (geen gezamelijke trainingen) zijn sommige kleintjes opeens een kop groter. Het helle jaar door groeien ze nauwelijks en dan in de zomer opeens wel en start hun ontwikkeling. Door al het bewegen krijgen deze kinderen onbewust te weinig energie voor het bewegen en hun lichamelijke ontwikkeling. Deze groeiachterstand maak je nooit meer goed. Overigens is het ook een fabeltje dat kinderen (14, 15, 16 jaar) stoppen met groeien door krachttraining, dit komt door bovenstaand verhaal.

Blessure preventie, misschien toch een stukje kracht of core stability training of vinden jullie hen daar te jong voor. Ik zwem al 22 jaar, je wilt niet weten hoeveel zwemmers ik kapot heb zien gaan aan een schouder blessure. Komt dit doordat zwemmen slecht is? Nee, een simpele oefening en naar iemands schouders kijken kon dit allemaal voorkomen. Alleen wie weet dit allemaal?

Op mijn website heb ik een stukje geschreven over voeding voor kinderen. Ook voor de site optimaalsporten heb ik een ander stukje geschreven over voeding voor kinderen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 13 nov 2014 08:15

Een hartslagmeter om te voorkomen dat een kind "in het rood gaat" lijkt me schromelijk overdreven. Kinderen kunnen nou eenmaal voor geen meter pacen. Ik ben mijn hele lagere school carrière sprintend naar school gegaan (dwz de eerste helft van het traject...), en wie niet? Jij moet gewoon zorgen dat je de tochtjes zo uitkiest dat er tijd is om ff te rusten, of er een snelle weg terug naar huis is als je zoon er halverwege geen zin meer in heeft.
Ik ben er trouwens helemaal voor om kinderen hun eigen mentale en fysieke grenzen, spelenderwijs(!), te laten verleggen. Zo heb ik afgelopen zomer diverse bergwandelingen met mijn kleine meid van vier gemaakt. Waar andere gezinnen met kinderen die al ouder waren dan zij niet verder kwamen dan bovenaan de stoeltjeslift klommen wij door naar de top van de berg. Met flink wat pauzes en heel wat motiverende woorden, maar trots dat ze was toen ze bovenop stond, en het applausje van andere wandelaars in ontvangst mocht nemen!
Ik geloof er sterk in dat dit soort zaken de eigenwaarde van je kind verhogen (en dat het super gezond is voor ze), dus wat dat betreft ben ik het wel met je eens, maar met serieuze zaken als trainingsschema's en hartslagmeters zou ik nog een jaartje of 4 wachten geloof ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

nixke
Forum-lid

nixke 13 nov 2014 13:12

@Alan, hartelijk dank voor het begrip en deze verhelderende uitleg. Al moet ik toegeven dat ik dacht dat koolhydraten, die niet onuitputtelijk aanwezig zijn, net de energiebron vormen voor anaerobe inspanningen (en daarom slechts kortstondig kunnen volgehouden worden), terwijl ik in je reactie net het omgekeerde las.

Ik ga bij gelegenheid ook je andere artikels wel eens doornemen (ben via de WBVC ook al eens op je site 'trainingsbegeleiding' terechtgekomen)

De Alternatieve
Forum-lid

De Alternatieve 13 nov 2014 14:16

nixke schreef:Mijn 10-jarige zoon z'n cyclocross seizoen is nu volop bezig. Trainen doet hij af en toe maar zeker niet efficiënt genoeg om de meeste renners te kunnen volgen. Vaak eindigt hij bij de laatsten.
Om hem gemotiveerd te houden t.e.m. de laatste wedstrijd half december (en dat is hij nog steeds) zou ik willen proberen een zeer efficiënt trainingsschema uit te werken voor de komende 4 weken, gebaseerd op een 2- tot max. 3-tal trainingen gedurende de week (+ 15 minuten wedstrijd op zondag).

Trainen doet hij met een hartslagmeter. Geen persoonlijke gegevens omtrent HFmax en anaërobe drempel bekend.

Iemand die mij nuttige tips kan geven? Wat kan er? Wat mag er?
Misschien moet je hem uitleggen dat het misschien wel heel stoer is om met hartslagmeter te fietsen maar dat je er dus blijkbaar niet harder van gaat fietsen. ;)
En de meest efficiënte training is om met die renners te gaan trainen waarvan hij nu verliest tijdens een wedstrijdje.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 13 nov 2014 14:22

nixke schreef:Al moet ik toegeven dat ik dacht dat koolhydraten, die niet onuitputtelijk aanwezig zijn, net de energiebron vormen voor anaerobe inspanningen (en daarom slechts kortstondig kunnen volgehouden worden), terwijl ik in je reactie net het omgekeerde las.
Als je glycogeen voorraad (koolhydraten in de spieren) voor het grootste deel gevuld is duurt het ongeveer anderhalf uur bij een volwassenen voordat deze uitgeput is. Je kunt een hoge intensiteit dus relatief lang volhouden, echter wanneer je koolhydraten anaeroob als energie gebruikt ontstaat de afvalstof lactaat, dat is de beperkende factor qua intensiteit.

Wanneer je dus langere tijd in het rood fietst zal dit eerder net boven het omslagpunt zijn dan ver boven het omslagpunt met enorme pieken in de lactaat waarde, zoals ik bijvoorbeeld op een 100m vrij haal.

Wat voor jouw voor verwarring zorgt is dat er een verschil is tussen kinderen en volwassenen.

Kinderen gebruiken die anaerobe verbranding niet of minder. Zij gebruiken met name vetten als energie en dit gebeurd aeroob een duidelijke oorzaak hiervan heeft men nog niet gevonden. Kinderen sporten dus in tegenstelling tot volwassenen niet in het rood. In ieder geval niet met een lactaat productie die wij volwassenen als in het rood sporten omschrijven.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 13 nov 2014 22:24

Ik geloof dat het allemaal wel iets genuanceerder ligt dan het uit de eerste post leek.
Misschien is een beetje mentale coaching ook wel op zijn plaats. Met een hartslagmeter rijden is natuurlijk stoer (voor een kind), maar dat gaat hem niet helpen winnen. Wat is belangrijker, het fietsen of het winnen? Als het het laatste is zal hij of heel goed moeten worden of goed tegen teleurstellingen leren kunnen. Ik vind zelf dat eerste nog een beetje heftig voor een jochie van 10 eigenlijk.
japiecarbon schreef:Misschien wel omdat wij niet genoeg pushen? Om echte topsporters te creeren moet je als ouder best ver gaan.

De vraag of dat goed is voor een kind laat ik in het midden.
Maar is wel een interessante discussie, misschien voor een ander topic.
Veni. Vidi. Fietsie.

nixke
Forum-lid

nixke 14 nov 2014 13:14

Uiteraard is winnen niet het belangrijkste !
Zelf vind ik het wel een must om mijn kind een vorm van sport of beweging te laten doen en liefst in clubverband (momenteel vnl fietsen, maar in mindere mate ook tafeltennis en de plaatselijke jeugdbeweging). Door de sociale omgang met andere mensen/leeftijdsgenootjes en de beleving van verschillende situaties worden ze op een bepaalde manier 'gevormd'. Bovendien is beweging een troef in een gezonde levensstijl.

Plaats reactie