Deore of XT
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14 jun 2012 22:06
Misschien is deze vraag vaker gesteld (heb er naar gezocht maar niets gevonden): wat is het gewichtsverschil tussen een Deore of een XT groep? En hoe groot is het kwaliteitsverschil; is daar iets over te zeggen?
Chris van der Gaag van Synusfietsen.nl gaat een RVS bike (mix van trekking en MTB) bouwen die ik ga gebruiken voor een tocht in de Himalaya, en ik wil graag een goede onderdelenkeuze maken.
Dank alvast
Chris van der Gaag van Synusfietsen.nl gaat een RVS bike (mix van trekking en MTB) bouwen die ik ga gebruiken voor een tocht in de Himalaya, en ik wil graag een goede onderdelenkeuze maken.
Dank alvast
Himalaya?, zo'n reisje kost toch aardig wat pegels! Waarom zou je €150 beknibbelen op je materiaal? Gewicht verschil en kwaliteitsverschil is aanmerkelijk, maar vooral op de lange termijn. Op de korte termijn ga je dat niet merken. Met XT kun je ook nog naar de Andes enz.
1 waarschuwing: niet de XT 780 naven kopen, hebben minimale lagertjes vanwege de oversize alu assen. Kies dan voor SLX naven met dunne stalen assen.
1 waarschuwing: niet de XT 780 naven kopen, hebben minimale lagertjes vanwege de oversize alu assen. Kies dan voor SLX naven met dunne stalen assen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Sowiso geen shimanonaven erin. Wielen moeten voor zo'n reis perfect zijn, die moet je door een vakman laten maken.
Gewicht: xt absoluut lichter.
Kwaliteit: maakt niks uit. Enige onderdeel waar je verschil voelt is de shifter. Daar voel je duidelijk verschil tussen xt en slx.
Hoe gaat je tocht eruit zien? Ben nu al jaloers....
Gewicht: xt absoluut lichter.
Kwaliteit: maakt niks uit. Enige onderdeel waar je verschil voelt is de shifter. Daar voel je duidelijk verschil tussen xt en slx.
Hoe gaat je tocht eruit zien? Ben nu al jaloers....
Less is bore
Wat voor diameter kogellagers noem jij marginaal Klimmer?klimmer schreef: 1 waarschuwing: niet de XT 780 naven kopen, hebben minimale lagertjes vanwege de oversize alu assen. Kies dan voor SLX naven met dunne stalen assen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Niet marginaal, maar minimaal. Marginaal is verkeerd woordgebruik hier.
Voor een crankstel en achternaaf: kogeltjes van minder dan 4 mm.
Voor een crankstel en achternaaf: kogeltjes van minder dan 4 mm.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Klimmer heeft wel gelijk: zijn veel problemen met de xt naven.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
@ts als ik jou was zou ik even gaan grasduinen op het forum van wereldfietser.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14 jun 2012 22:06
Dank, beste mensen, voor de tips. De reis gaat via Dehli naar het noorden, waar we vooral fietsen door Ladakh. Hoogten tussen 3000 en 5500 meter. Adembenemend dus waarschijnlijk! De fiets die Chris van der Gaag gaat bouwen moet flink wat slechte wegen aan kunnen; is aan hem wel toevertrouwd. Is een vakman die steeds serieus meedenkt over allerlei aspecten van de fiets, mede gelet op het reisdoel. Ik ga binnenkort in overleg voor de verdere specificaties en verheug me nu al op de fietservaring: ik heb eerder een Synus-racefiets aangeschaft en weet dus welk comfort een rvs-fiets kan bieden!
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14 jun 2012 22:06
Dank, Wielhelm!
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14 jun 2012 22:06
Heb inmiddels met Chris van Synusfietsen.nl nadere specificaties voor de fiets besproken. We gaan uit van een SLX-groep. We gaan Rolf Prima wielen gebruiken met schijfremmen (TRP Spyre Disc). Op mijn racefietsen gebruik ik al twee jaar Rolf wielen; nog steeds superstrak en soepel (en mooi!).
Qua kleur denken we nu aan karmijnrood.
De droom krijgt langzamerhand vorm!
Qua kleur denken we nu aan karmijnrood.
De droom krijgt langzamerhand vorm!
Grappig, dan zoek je een monkeyproof fiets uit, en dan systeemwielen die bij spaakbreuk meteen onbruikbaar zijn.
Laat iets spaken met minimaal 32 gts velgen, conventioneel gevlochten. Dan kom je nooit voor verassingen te staan.
Laat iets spaken met minimaal 32 gts velgen, conventioneel gevlochten. Dan kom je nooit voor verassingen te staan.