Ervaring met staal
Een tijdje terug vertelde mijn oom dat hij nog een oude Zieleman op zolder had staan en of dat wellicht iets voor mij zou zijn. Toen het vanmorgen zo'n druilerige dag leek te worden, dacht ik laat ik dat frame maar eens ophalen dan. Het frame lijkt in elk geval nog in redelijk goede staat te zijn en ook zaten er nog twee wielen bij met zeer goed lopende Campagnolo Record naven.
Toch denk ik dat ik het frame opnieuw laat spuiten en liefst ook opnieuw laten verchromen, voor zover dat nog wordt gedaan, alhoewel het chroom met goed poetsen ook wel weer in redelijke staat terug te brengen is.
Nu nog even bedenken of ik het frame ga opbouwen door op ebay te gaan shoppen naar oude onderdelen (is nu en mix van campa, shimano en gipiemme) of dat er een moderne groep op komt, maar dan moet ook de achtervork uitgebogen worden. Waarschijnlijk ga ik er ergens in het voorjaar aan beginnen.
Toch denk ik dat ik het frame opnieuw laat spuiten en liefst ook opnieuw laten verchromen, voor zover dat nog wordt gedaan, alhoewel het chroom met goed poetsen ook wel weer in redelijke staat terug te brengen is.
Nu nog even bedenken of ik het frame ga opbouwen door op ebay te gaan shoppen naar oude onderdelen (is nu en mix van campa, shimano en gipiemme) of dat er een moderne groep op komt, maar dan moet ook de achtervork uitgebogen worden. Waarschijnlijk ga ik er ergens in het voorjaar aan beginnen.
Mooie Zieleman
Hoezo overspuiten? Het lakwerk ziet er nog goed uit. De slechte plekjes wat bijwerken en het is prima in orde. Als je 'm gaat overspuiten gaat de geschiedenis van het frame verloren.
Een ZIeleman is een goed voorbeeld van een opbouwfiets, een fiets waarbij zelden een volledige groep gebruikt werd maar dat gemonteerd werd wat op dat moment voorradig of tegen een leuke prijs te koop was. Vaak ook een combinatie van onderdelen waarbij het beste van iedere fabrikant uitgekozen werd. Zo'n fiets heeft altijd meer karakter.
Wellicht heb ik nog wat op voorraad voor zo'n karakterproject.
Hoezo overspuiten? Het lakwerk ziet er nog goed uit. De slechte plekjes wat bijwerken en het is prima in orde. Als je 'm gaat overspuiten gaat de geschiedenis van het frame verloren.
Een ZIeleman is een goed voorbeeld van een opbouwfiets, een fiets waarbij zelden een volledige groep gebruikt werd maar dat gemonteerd werd wat op dat moment voorradig of tegen een leuke prijs te koop was. Vaak ook een combinatie van onderdelen waarbij het beste van iedere fabrikant uitgekozen werd. Zo'n fiets heeft altijd meer karakter.
Wellicht heb ik nog wat op voorraad voor zo'n karakterproject.
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Erg mooi frame inderdaad, zou hem niet overspuiten. Mocht je er zelf op willen gaan rijden is een moderne groep misschien wel mooier, een Nieuwe Veloce of Athena groep zou de fiets complimenteren. Als je hem als show-stuk wilt zou ik alles oppoetsen en weer in elkaar zetten.
Ik heb zojuist het chroom even kort gepoetst en dat ziet er al weer nagenoeg perfect uit. De lak op de boven buis en schuine buis is best flink beschadigd.
Het idee van nutsjesmoar vind ik zo slecht nog niet, want het is inderdaad de bedoeling dat de fiets gebruikt gaat worden.
In elk geval nog voldoende tijd om na te denken wat ik er mee ga doen.
Het idee van nutsjesmoar vind ik zo slecht nog niet, want het is inderdaad de bedoeling dat de fiets gebruikt gaat worden.
In elk geval nog voldoende tijd om na te denken wat ik er mee ga doen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
De mensen van deze site hebben veel met staal en nieuwe (zilveren) campagnolo groepen:
http://fyxo.co/
Een compleet nieuwe Veloce groep in het zilver heb je al voor ongeveer 400 euro. Athena 11 speed is iets duurder. Die 4mm die je moet uitbuigen is in principe zo gedaan.
Je kan met de verkoop van de huidige onderdelen de nieuwe groep waarschijnlijk al wel bekostigen (althans, dat is hoe ik het altijd doe).
Mooi Soma High Way One stuur in 26.0 en je hebt een perfect moderne retro racer.
http://fyxo.co/
Een compleet nieuwe Veloce groep in het zilver heb je al voor ongeveer 400 euro. Athena 11 speed is iets duurder. Die 4mm die je moet uitbuigen is in principe zo gedaan.
Je kan met de verkoop van de huidige onderdelen de nieuwe groep waarschijnlijk al wel bekostigen (althans, dat is hoe ik het altijd doe).
Mooi Soma High Way One stuur in 26.0 en je hebt een perfect moderne retro racer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 12 aug 2013 10:31
It is only original once....
Lekker zo laten...
Lekker zo laten...
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 30 jan 2014 21:27
Heb sinds kort een frame uit eind 80er jaren gekocht.
Originele lak zit er nog op en op een paar krasjes en lakchips na ziet het frame er goed uit.
Mooi recht etc.
Na een grondige inspectie voel ik onder de bovenbuis en onder de onderbuis (ongeveer 2 cm achter de lugs van het balhoofd) en kleine oneffenheid. Het lijkt alsof hier een bobbel voelbaar is van 1,5 cm breed (loodrecht op de buis) en 0.5 cm lang en minder dan 1 mm hoog/dik.
Lak op deze plekken is in orde. Geen roest of scheurtjes in de lak. Kan helaas geen foto's maken want daar is niets op te zien
De bovenkant van beide buizen zijn mooi glad en recht en geen scheurtjes in de lak of iets dergelijks. Ook de lugs zelf hebben geen scheuren of lakbeschadigingen.
Nu heb ik nog weinig ervaring met staal maar wil toch even zeker weten dat ik hier een mooi en veilig project van kan maken.
Heeft de fiets toch een frontale klap gehad of is dit een normaal iets bij stalen frames (las- of soldeerhitte) of misschien voel ik het "butted" gedeelte van een butted frame. Geen idee.
De chromen voorvork die bij het frame zit ziet er normaal uit. Geen uiterlijke afwijkingen
Originele lak zit er nog op en op een paar krasjes en lakchips na ziet het frame er goed uit.
Mooi recht etc.
Na een grondige inspectie voel ik onder de bovenbuis en onder de onderbuis (ongeveer 2 cm achter de lugs van het balhoofd) en kleine oneffenheid. Het lijkt alsof hier een bobbel voelbaar is van 1,5 cm breed (loodrecht op de buis) en 0.5 cm lang en minder dan 1 mm hoog/dik.
Lak op deze plekken is in orde. Geen roest of scheurtjes in de lak. Kan helaas geen foto's maken want daar is niets op te zien
De bovenkant van beide buizen zijn mooi glad en recht en geen scheurtjes in de lak of iets dergelijks. Ook de lugs zelf hebben geen scheuren of lakbeschadigingen.
Nu heb ik nog weinig ervaring met staal maar wil toch even zeker weten dat ik hier een mooi en veilig project van kan maken.
Heeft de fiets toch een frontale klap gehad of is dit een normaal iets bij stalen frames (las- of soldeerhitte) of misschien voel ik het "butted" gedeelte van een butted frame. Geen idee.
De chromen voorvork die bij het frame zit ziet er normaal uit. Geen uiterlijke afwijkingen
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 30 jan 2014 21:27
Nee nee, wel aan de buitenkant van de buizen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Klinkt alsof 't frame is opgelopen. Is die vork wel origineel? Is 't frame wellicht ooit overgespoten?Gaffelracer schreef:
De chromen voorvork die bij het frame zit ziet er normaal uit. Geen uiterlijke afwijkingen
Ik zou er niet van wakker liggen. Wij hebben hier een antiek trekapparaat van VAR om opgelopen frames weer te strekken mocht dat nodig zijn. Ik bedoel maar, vroeger werden frames gewoon weer rechtgetrokken en daarna weer ingezet.
Als je wil kan ik 't voor je doen, 't zal niet 't eerste frame zijn dat ik behandel met dat ding