Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 22 nov 2014 08:54

Ik heb die Colnago een tijdje gehad. Loodzwaar als je het mij vraagt, heb hem na 300km doorverkocht. Het bolde gewoon niet lekker... Heb hiervoor een tweedehands Ridley Crossbow gehad en dat bolde toch wel een stuk lichter naar mijn gevoel.

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 22 nov 2014 09:21

franklin schreef:Ik vraag me af of je niet beter verder kunt zoeken. Beide fietsen zijn het eigenlijk niet voor je zoals je zelf schrijft. Ben nieuwsgierig waarom je je beperkt tot deze twee fietsen/merken.

Ik heb niet een absolute voorkeur voor deze fietsen, het zijn 'gewoon' goede Alu frames. De afmontage moet je in deze prijsklasse er altijd een beetje bijnemen. Ik heb echt wel gezocht naar andere merken die een goed frame aanbieden, maar ik merk dat je voor de prijszetting van de Colnago en de Specialized amper iets gelijkwaardig vindt. Dat de Crux Alu een goed frame is daar moet je niet aan twijfelen, het is destijds samen met Stybar ontworpen en is later met de komst van de carbon versie een beetje in het 'goedkoop' hoekje geduwd. De Colnago WorldCup is een identieke copy van de Colnago Prestige maar dan in Alu. Dit frame is ontworpen door Colnago onder input van Sven Nijs. Dus mijn conclusie is dat het beide goede frame zijn met een goede geometrie. Het enige wat me doet twijfelen is de asbreedte van de Colnago. Met deze fiets kan je zowel canti als disc rijden. Je kan dit zien als een voordeel dat je een keuze hebt, langs de andere kant betekent dit dat je wel altijd met disc wielen moet rijden. Gewone racewielen kun je dus niet meer gebruiken. Dit vindt ik persoonlijk wel een nadeel.
Stef

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 22 nov 2014 09:28

xml schreef:Ik heb die Colnago een tijdje gehad. Loodzwaar als je het mij vraagt, heb hem na 300km doorverkocht. Het bolde gewoon niet lekker... Heb hiervoor een tweedehands Ridley Crossbow gehad en dat bolde toch wel een stuk lichter naar mijn gevoel.
Ja dat is ook wel een beetje mijn vrees doordat hij zowel disc al canti is opgebouwd moet je wel extra gewicht van frame en wielen er bij nemen. Blijkbaar zou het frame van Colnago vanaf model 2014 toch iets lichter zijn? Ze hebben dan ook als Colnago WorldCup SL gedoopt
Stef

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 22 nov 2014 10:30

Is dat niet het model 2015? Het kan, het kan... maar die wielen zijn sowieso wel erg zwaar, misschien dat de fiets in het geheel iets lichter is, maar mijn mening is dat dit niet veel zal verschillen.
Kan je niet naar een dealer gaan die beide modellen nog heeft staan? Kan je het verschil eens checken.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 22 nov 2014 13:05

Ik heb de CruX met Sora een tijdje geleden gekocht, wel de 2015 versie met schijfremmen en meteen geupdate naar 105. Over het frame niets anders dan lof, wendbaar, stijf en niet zwaar. Nu was m'n vorige crosser een oude Empella Bonfire en heb ik verder wat ervaring met een alu Stevens Prestige, maar dit is echt een wereld van verschil.

Alleen de budgetwielen die er in zitten zijn wel zwaar. Dus op termijn is dat iets wat ik nog ga vervangen. Eerste deze maar afrijden. Heb wel meteen een smaller stuur, carbon zadelpen en een fijn zadel (Phenom) gescoord. Ik rij er vooral toertochten en hier een daar een laagdrempelig wedstrijdje op, daar is 'ie meer dan goed genoeg voor.

Overigens is dit al weer een iets ander frame dan de alu CruX waar Stybar op reed, met oa. de buitenkabel door het hele frame heen.

Gebruikersavatar
wpigge
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 aug 2008 16:31
Locatie: Wierden

Gebruikersavatar wpigge 22 nov 2014 16:40

Dan ook maar even foto van mijn crosser! Afbeelding

Flieger
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jul 2011 17:03

Flieger 22 nov 2014 19:30

Ik was vandaag bij hilversum even gaan kijken bij een cross. Opvallend veel ridleys. Een crux in een knallende kleurencombinatie sprong er echt uit voor mij. Prachtfiets. Ook de ridleys ogen heel stevig.

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 23 nov 2014 05:35

xml schreef:Is dat niet het model 2015? Het kan, het kan... maar die wielen zijn sowieso wel erg zwaar, misschien dat de fiets in het geheel iets lichter is, maar mijn mening is dat dit niet veel zal verschillen.
Kan je niet naar een dealer gaan die beide modellen nog heeft staan? Kan je het verschil eens checken.
Ik heb de twee fietsen bij de dealer gezien en naar mijn mening is er niets gewijzigd aan het model 2015 t.o.v 2014. Na wat onderhandelen kan ik het frame van de Colnago los kopen voor 500 euro. Dit heeft als voordeel dat ik hem meteen naar wens (lichter)kan afmonteren. Het probleem van de discwielen is alvast ook meteen uit de wereld geholpen, er passen gewone racewielen in het frame(getest). Dit op zich zou al een aanzienlijke gewichtsbesparing zijn. Het enige wat me nog doet twijfelen is het gewicht van het frame op zich. Langs de andere kant kan ik er ook wel mee leven dat de fiets iets meer gewicht in de schaal zou leggen. Het opzet was vooral om een goed stevig en robuust frame te hebben waarmee ik de winter doorkan en bij gelegenheid eens het veld in kan.
Stef

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 nov 2014 08:40

stef schreef:
xml schreef:Is dat niet het model 2015? Het kan, het kan... maar die wielen zijn sowieso wel erg zwaar, misschien dat de fiets in het geheel iets lichter is, maar mijn mening is dat dit niet veel zal verschillen.
Kan je niet naar een dealer gaan die beide modellen nog heeft staan? Kan je het verschil eens checken.
Ik heb de twee fietsen bij de dealer gezien en naar mijn mening is er niets gewijzigd aan het model 2015 t.o.v 2014. Na wat onderhandelen kan ik het frame van de Colnago los kopen voor 500 euro. Dit heeft als voordeel dat ik hem meteen naar wens (lichter)kan afmonteren. Het probleem van de discwielen is alvast ook meteen uit de wereld geholpen, er passen gewone racewielen in het frame(getest). Dit op zich zou al een aanzienlijke gewichtsbesparing zijn. Het enige wat me nog doet twijfelen is het gewicht van het frame op zich. Langs de andere kant kan ik er ook wel mee leven dat de fiets iets meer gewicht in de schaal zou leggen. Het opzet was vooral om een goed stevig en robuust frame te hebben waarmee ik de winter doorkan en bij gelegenheid eens het veld in kan.
Gefeliciteerd met het nieuwe frame, goede deal zou ik zeggen.

Welk frame is het nu geworden want ik ben even de volgorde kwijt ;)
Dus dit frame is geschikt voor disc wielen als voor canti's, zitten hier dan ook de nodige nopjes op voor de canti's?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gripper
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 okt 2014 09:07

Gripper 23 nov 2014 20:09

ilcobra schreef: ZIjn er in Utrecht en dan met name aan de westkant mooie parcoursen/paden waar je goed kunt crossen?

Beetje late reactie, maar op de Nedereindse berg in Nieuwegein (het parcours van Het Stadion en De Volharding) wordt in de winter een veldrijcompetitie gehouden, dus er ligt een baantje waar je op momenten buiten die zaterdagochtend-koers altijd ff kan rijden.

En op de andere bult, waar de skibaan zit, kan je je met de crosser ook goed uitleven op het MTB parcours.

ebleek
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2009 23:49

ebleek 29 nov 2014 14:33

Ik wil mijn crosser de komende zomer ook gaan gebruiken voor wat wegtochtjes o.a. in Zuid Limburg. Nu wil ik een paar andere (betere) cantilever remmen op de fiets en zat te denken aan de Avid ultimates. Kan ik met deze remmen goed uit de voeten in de heuvels of is het toch verstandiger om verder te kijken naar een fiets met schijfremmen?
Benieuwd naar jullie meningen/ervaringen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 29 nov 2014 17:25



Zit toevallig dit weekend in Limburg en mooie klimmetjes gefietst on road. Remmen ging perfect met de cantilevers.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie