Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized

Flieger
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 jul 2011 17:03

Flieger 28 nov 2014 12:47

De S-works roubaix sl4 is voor mij het bewijs dat comfort en stijfheid los staan van elkaar.
Bij mijn wilier cento uno, die ook comfortabel is, vond ik het ook al vreemd dat het frame stijf aanvoelt en toch comfortabel is, maar toen dacht ik er zijn veel stijvere frames en die zullen dan wel minder comfortabel zijn. Nu weet ik dat de vorm van de buizen en de richting waarin de carbon vellen worden gelegd alsmede de soort carbon enorme impact heeft op comfort en stijfheid. Ik denk dat met materialen die minder manipuleerbaar zijn (dan carbon) comfort en stijfheid wel elkaars tegengestelde kunnen zijn.

el grande
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:37

el grande 28 nov 2014 15:38

Weet iemand eigenlijk het gewicht van een Venge Expert 2015?

Gebruikersavatar
jdb05
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 jun 2014 20:59

Gebruikersavatar jdb05 28 nov 2014 17:51

Hi all, dank voor jullie reacties. Na het lezen van jullie meningen en ook vandaag een fietsenmaker te hebben bezocht neig ik toch nu naar een ander model dan de Tarmac. Het is een mooi frame, superlicht en strak, en ik kan een erg mooie deal krijgen... Maar de Tarmac lijkt toch echt te stijf en daarmee te oncomfortabel te zijn. Hoewel banden etc een hoop uitmaken toch beter voor een ander model.. Misschien een Venge (naar zeggen stuk comfortabeler) of de Roubaix nog een optie. Dank voor het delen van alle meningen

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 28 nov 2014 18:16

Jdb05 nou op venge zul je niet veel anders zitten als een tarmac maar zou gewoon proefrijden bij een specialized elite shop hebben ze testbikes
Als je comfort wil moet je een roubaix nemen 28 mm banden er op

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 nov 2014 21:47

Misschien een Venge (naar zeggen stuk comfortabeler) of de Roubaix nog een optie. Dank voor het delen van alle meningen
Voor de roubaix is nog iets te zeggen (iets meer "rechtop" positie), de Venge is zeker niet comfortabeler (wel fraktioneel minder stijf) en een bijkomend nadeel is dat een Venge met lage wielen er naar mijn mening verloren uitziet.....

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 30 nov 2014 21:30

Stuntman Mike schreef:Is er eigenlijk al iemand met een nieuwe (s-works)Tarmac? Of besteld?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toch wel een erg mooi frame, vooral het detail bij de staande buis is erop vooruit gegaan...

Niets voor jou boswielrenner? ;) :)
Is deze kleurstelling ook in Nederland verkrijgbaar of....?
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
IkBenSpecialized
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55

Gebruikersavatar IkBenSpecialized 01 dec 2014 12:22

AlfaRomeoMito schreef:Trainingswielen worden Zipp60 wielen omwille van de bandjes en alu velgrand.
Mijn zondags/koerwielen worden zipp404 met zwarte decals.
Moest iemand weten waar ik zwarte stickers vind voor Zipp60 wielen?
Idd gewoon op ebay en dan kijken naar de 404 of 303 stickers. Ik heb de witte decals door de fietsenmaker voor zwarte laten wisselen en ik zag dat hij de 303's besteld had. Ze waren er wel 2-3 uur mee bezig geweest voor 2 wieltjes :shock:

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 01 dec 2014 16:09

Tja de winst kwam die dag niet uit de marge van de stickertjes... ;-)
Do not CROSS the road!

miezie
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jan 2014 11:06

miezie 02 dec 2014 07:56

jdb05 schreef:Hi all, dank voor jullie reacties. Na het lezen van jullie meningen en ook vandaag een fietsenmaker te hebben bezocht neig ik toch nu naar een ander model dan de Tarmac. Het is een mooi frame, superlicht en strak, en ik kan een erg mooie deal krijgen... Maar de Tarmac lijkt toch echt te stijf en daarmee te oncomfortabel te zijn. Hoewel banden etc een hoop uitmaken toch beter voor een ander model.. Misschien een Venge (naar zeggen stuk comfortabeler) of de Roubaix nog een optie. Dank voor het delen van alle meningen
Ik zou voor een testride gaan en eerst duidelijk hebben wat je wilt, wat zoek je in je karretje? Wil je een dikke racer? Wil je comfort? Wil je minder diep zitten of juist diep? Wat ga je er mee doen?

Ik vind de Venge minder comfortabel dan de Tarmac (elke kiezel voel je). De Tarmac 2015 (dus niet de door jou bekeken 2014) is naar mijn idee een comfortabele opoe zetel die je met een smile en heerlijk van A naar B racet. Comfortabel dus... Zeker in vergelijking met mijn vorige alu frame met 25mm banden (rij nu 23mm). En daarbij vind ik de fiets prachtig, past het bij mijn profiel als fietser en is het een merk waar ik graag op rij. Pure emotie ook...

Anyways, testrit...

(By the way, een Tarmac met 25mm banden (of nog beter) tubeless kun je al snel comfortabel noemen. De Zertz van een Roubaix pakken nog een procentje of 10 en voor de rest is het een andere geometrie en daarmee andere zit op de fiets...).

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 05 dec 2014 08:25

Venge heeft korter balhoofd dan Tarmac. Roubaix heeft langer balhoofd dan Tarmac. Bij een Venge zit je dus dieper en meer racy. Dit moet je wel willen want een Venge met veel spacers is imho niey mooi te noemen. Daarnaast is een Venge met lage wielen imho ook niet echt mooi. De Tarmac is een hele goede mix. Goede zitpositie, stijf, maar comfortabel (te maken) en goede rijeigenschappen. De Roubaix is qua geometrie meer relaxed qua zit. Je hebt wellicht geen spacers nodig (=mooi) en zeker ook een stijve fiets waar je ook hard op kunt rijden. Persoonlijk vind ik de zertz niet zo mooi, maar de Roubaix is wel een prima allround fiets. Mijn persoonlijke voorkeur is de Tarmac, maar dat lijkt me duidelijk.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

koos1978
Forum-lid
Berichten: 623
Lid geworden op: 10 jun 2013 20:31

koos1978 05 dec 2014 09:05

@ boswielrenner,

Ik heb mij wel eens laten vertellen dat de Tarmac meer racy is dan de Venge (dit was bij Van Herwerden). Het uiterlijk van de fiets doet wel anders vermoeden. Er zit volgens de site van Specialized geen verschil in de balhoofdlengte tussen de Tarmac en de Venge. Qua uitstraling met hoge wielen, spacers etc. ben ik het volledig met je eens.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 05 dec 2014 09:19

Dan hebben ze de balhoofd van de Venge aangepast in stijfheid en hoogte. Venge is een aero racer dus diepere zit ik logisch.
Laatst gewijzigd door boswielrenner op 05 dec 2014 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Plaats reactie