Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

DocBlue te gebruiken bij Stansnotube sealant?

robracermtb
Forum-lid

robracermtb 28 nov 2014 11:50

Hoi, vraagje: Ik heb mijn wielen tubeless laten maken door de lbs die Stansnotube sealant heeft gebruikt. Prima.
Nu wil het geval dat ik al 2 jaren nog een nieuw flesje Docblue van schwalbe heb staan (destijds gewoon goedkoop meegenomen bij een bestelling, zonder direct nut..jaja vaag).

Is de doc blue nog te gebruiken voor later bijvullen of gaat dat echt niet samen met stansnotube?
Ik weet dat dit financieel een non-issue is (dus gewoon niet mixen), maar ben i.p. gewoon benieuwd. Mag toch ? :P

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 nov 2014 12:57

Ja kan. Is exact hetzelfde kijk maar goed op je fles(je) docbleu.

wm
Forum-lid

wm 28 nov 2014 13:38

+ 1 Volgens mij wordt Doc Blue zelfs door Stans geproduceerd.

Zie ook de vraag "Kan men ook een andere vloeibare lekbescherming gebruiken?" op de website van Schwalbe:
http://www.schwalbe.com/nl/tubeless-ready.html

robracermtb
Forum-lid

robracermtb 28 nov 2014 20:58

De Schwalbe FAQ gaat volgens mij alleen over de keuze bij start tubeless maken:
Kan men ook een andere vloeibare lekbescherming gebruiken?
Over het algemeen functioneert de Tubeless conversie ook met een andere vloeibare lekbescherming. Inmiddels zijn er veel verschillende vloeibare lekbeschermingen op de markt, helaas functioneren veel daarvan niet toereikend. In ieder geval is een op latex gebaseerde vloeistof het beste. Zonder terughoudendheid kunnen wij naast de Schwalbe Doc Blue, ook de melk van Stan’s no Tubes aanbevelen.

Mijn lbs raadde me af de Docblue later te gebruiken in de met Stans gevulde banden, maar het bij 1 merk (in dit geval Stans) te houden.
Maar als het goedje vrijwel gelijk is, dan zal mixen wel geen probleem kunnen opleveren, waarschijnlijk.

(P.S. Ik heb de verpakking van Stans nooit gehad/gezien omdat de LBS het hele klusje voor me gedaan heeft en als afval direct heeft weggegooid)

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 29 nov 2014 15:59

Ik weet niet hoe oud je BlueDoc is, maar Schalbe heeft BlueDoc ook in een andere verpakking gehad. Vloeistof was ook niet zo wit als de huidige BlueDoc. Meer blauwgrijs... Vandaar dat het ook BlueDoc heette denk ik.
Afbeelding

De huidige is gewoon dezelfde als Stans (en gebruik en meng ik ook met Stans). Is ook "made by Stans"
Afbeelding

Aantal merken nemen gewoon sealant af van Stans. WTB deed dat ook Afbeelding
Maar die hebben nu weer een andere verpakking in een ronde fles.

Als er "made by Stans" op staat zou het hetzelfde moeten zijn... Als dat er niet op staat zou ik het niet mengen. Want van Joe's is beduidend anders. Klontert en plakt ook meer in band als je het wil verwijderen. Hetzelfde geldt voor Caffelatex en Geax/Vittoria sealant. Die zijn ook wat anders samengesteld.

robracermtb
Forum-lid

robracermtb 29 nov 2014 22:06

Bedankt voor jouw uiteenzetting, Suntoro.
Ik heb kennelijk de oude docblue, die op jouw eerste plaatje te zien is.

Plaats reactie