Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies voor veilige pedalen? Enkelbreuk na val!

AvS
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:08

AvS 01 dec 2014 13:51

Twee weken gelden heb ik mijn enkel gebroken omdat deze niet op tijd uit de pedaal kwam. Dit gewoon bij lage snelheid op een vlak grasveldje. Was wel glad en de fiets gleed onder me vandaan, voet kwam niet los en brak mijn enkel (scheenbeen) en kuitbeen. Ik heb gewone Shimano spd pedalen, die niet extreem strak stonden. Schijnbaar kunnen deze (door vuil, of in verkeerde richting belast?) weigeren.

Nu wil ik de toekomst wel weer graag mountainbiken, alleen vertrouw de pedalen niet meer. Heeft iemand idee wat erg veilige pedalen zijn, die altijd in geval van nood loskomen ( maar in een spannende daling wel gewoon vast blijven zitten). En zijn er meer mensen die soortgelijk hebben meegemaakt of heb ik gewoon hele domme pech?

Voorlopig ga ik eerst maar revalideren op de tacx, lijkt me wel zo veilig :D
Afbeelding

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 01 dec 2014 14:08

Zoiets? http://www.raceface.com/components/peda ... ect-pedal/

Ik heb met mijn strand fiets en spd een keer iets vergelijkbaars gehad..Kwam bij een kruispunt en kreeg mijn rechtervoet met geen mogelijkheid los. Vervolgens omgedonderd... Gelukkig niks gebroken. Maar zelfs op de grond was het nog een worsteling om mijn voet los te krijgen... Zand, zout, water... Geen goede combo voor spd...
:winkthumb:

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 01 dec 2014 14:23

Heel vervelend allemaal, ook dat je nu het vertrouwen kwijt ben.
Nu ben je wel heel ongelukkig terecht gekomen, lig zelf ook regelmatig op de grond maar meestal zonder ernstige gevolgen.
Als de plaatjes wat versleten zijn klikken de pedalen ook minder goed uit.
Hoe was de staat van je plaatjes ?

AvS
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:08

AvS 01 dec 2014 15:06

Plaatjes waren juist nieuw, ik dacht dat het daar wellicht aan lag...
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 dec 2014 15:12

Au! Wat een pech. Als je echt geen risico wil lopen, dan kom je idd uit bij platformpedalen (maar die hebben weer het risico dat je voet eraf schiet en je het pedaal bijvoorbeeld tegen je scheen krijgt. Zelf heb ik trouwens goede ervaringen met Time ATAC pedalen (simpel design, dus kan minder mis mee gaan)
Beterschap
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6188
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 dec 2014 15:43

en van die vierkante cyclocross type pedalen? die zijn ook simpel, en gemaakt om tegen wat blubber te kunnen toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 01 dec 2014 15:50

Ik denk dat het botte pech is, maar snap dat je het pedaal niet meer vertrouwt.

Shimano heeft het Click'r pedaal. Een SPD pedaal wat makkelijker uitklikt.

AvS
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:08

AvS 01 dec 2014 17:02

MarkVeenstra schreef:en van die vierkante cyclocross type pedalen? die zijn ook simpel, en gemaakt om tegen wat blubber te kunnen toch?
Weet jij welk type dit is?
Afbeelding

evilhomer
Forum-lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 24 jul 2007 10:38

evilhomer 01 dec 2014 17:08

Bedoel je de Time Atac xc serie? Die zijn inderdaad gemaakt om goed met modder om te kunnen gaan en je kunt van twee kanten inklikken.
t.a.f.k.a.e.h.

craftec
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 25 jan 2011 23:49

craftec 01 dec 2014 18:06

platform pedalen met pedaalhaken? Zijn een soort toeclips, maar dan zonder riempjes. Monteer ik nog wel eens voor klanten die angst hebben om met klik pedalen te rijden.
CT

Pinonoir
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2012 20:33

Pinonoir 01 dec 2014 18:20

Flats met fatsoenlijke schoenen.

Al sinds de eerste Look-pedalen rij ik clipless, op de weg en in het veld.In het veld met Time pedalen die naar mijn ervaring iets consistenter loslaten.
De laatste 2 jaar ben ik op een aantal fietsen (tandem voorop en vakantie/berg/endurofiets) overgegaan op flats en dat bevalt erg goed. Wel fatsoenlijke pinnen en schoenen met grip gebruiken.

Monteer ze ook op je Tacx fiets, dan zul je snel merken dat dat ook prima gaat.

robracermtb
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 okt 2014 22:00

robracermtb 01 dec 2014 20:35

ik had een keer BBB plaatjes erop en die bleven volledig vastzitten in de spd pedalen.
gelukkig op een veilige plaats omgevallen,
liggend uit de schoenen, die nog in de pedalen vastzaten.
met de echte spd plaatjes nooit enig probleem, modder, sneeuw, ijs, zeewater, strand.
maak ze wel redelijk schoon en af en toe wat wd40 erop

Plaats reactie