Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 17 nov 2014 20:31

Afbeelding

florijn11
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 12 nov 2011 23:41

florijn11 18 nov 2014 19:17

Ja ik heb ook het 44 voorblad van TA

Bij 105 hoef je niet het crankstel te demonteren wel even de derailleur iets lager stellen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 nov 2014 19:19

robracermtb schreef:Weet iemand wanneer het ophield met de octalink cranks ? Werden er al compact crankstellen gemaakt met octalink?
Nee, niet met Octalink, althans niet van Shimano. Wel van Ritchey, maar die zijn echt niet meer te vinden. Overigens: waarom zo vastzitten aan Shimano? Compact cranks zijn er vanaf 1990. Stronglight, TA Spécialités enz. Bouw je eigen (super) compact, lees onderstaande pagina's.
En met de 113mm Octalink as, kun je ook op basis van een atb crankstel een 46/32t crankstel maken of een variant daarvan.

Lector
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 aug 2014 08:45

Lector 27 nov 2014 08:59

Vraagje: Ik heb een Shimano Ultegra Di2 compact groepset gekocht (crank 50 x 34 vertanding). Ik fiets graag berg op, vandaar de keuze voor een compact en niet een standaard. Maar omdat ik gewoon in Nederland woon en ook wel eens graag hard door de polder wil fietsen zou ik graag i.p.v. een 50 buitenblad, een groter buitenblad installeren . Bijvoorbeeld een SRAM Aero Chairing 11sp met 55 tanden. Is dit met elkaar compatibel?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 nov 2014 11:35

Als je voor-derailleur hoog genoeg kan dan is dat geen probleem. Bedenk wel dat je dan ook op z'n minst een 42 binnenblad moet monteren. De bladen moeten overigens wel geschikt zijn voor de goede steek, in het geval van 10 speed Ultegra Di2 is dat dus 110 mm. De nieuwe 11 speed DI2 zijn de SRAM bladen sowieso niet compatible mee.

Waarom denk je overigens in vredesnaam een 55 buitenblad nodig te hebben? Enige moment dat ik ooit groter wilde rijden dan een 53 was tijdens ploegentijdritten, met een 55 of 56 had de ketting dan wat rechter gelegen. Maar alleen lijkt het mij uiterst onpraktisch.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 nov 2014 11:47

amclassic-fan schreef:(...)Bedenk wel dat je dan ook op z'n minst een 24 binnenblad moet monteren. (...)
? Tikfoutje denk ik. De meeste voorderailleurs werken nog fatsoenlijk bij een verschil van max 16 tandjes tussen binnen en buitenblad. Bij een 55 buitenblad moet dus minstens een 39 binnenblad, wil je nog een beetje redelijk kunnen schakelen. Daarmee vervalt dus het nut van een compact :roll:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Lector
Forum-lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 aug 2014 08:45

Lector 27 nov 2014 14:18

Bedankt! Ik heb een Di2 11sp voor de goede orde. Maar je hebt gelijk, 55 tanden is veel te groot. Maar ik dacht, laat mij maar direct vragen voor een 55 tanden blad, dan zal alles wat daaronder zit ook wel passen. Ik begrijp dat bij de 11 sp ook gewoon ultegra bladen op moeten (jammer, want die van SRAM zijn veeeuull mooier)?
amclassic-fan schreef:Als je voor-derailleur hoog genoeg kan dan is dat geen probleem. Bedenk wel dat je dan ook op z'n minst een 42 binnenblad moet monteren. De bladen moeten overigens wel geschikt zijn voor de goede steek, in het geval van 10 speed Ultegra Di2 is dat dus 110 mm. De nieuwe 11 speed DI2 zijn de SRAM bladen sowieso niet compatible mee.

Waarom denk je overigens in vredesnaam een 55 buitenblad nodig te hebben? Enige moment dat ik ooit groter wilde rijden dan een 53 was tijdens ploegentijdritten, met een 55 of 56 had de ketting dan wat rechter gelegen. Maar alleen lijkt het mij uiterst onpraktisch.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 27 nov 2014 19:27

robracermtb schreef:Weet iemand wanneer het ophield met de octalink cranks ? Werden er al compact crankstellen gemaakt met octalink?
Ja hoor, ik heb zelfs een compact carbon FSA SLK octalink .

hansiscus
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 feb 2008 13:05

hansiscus 03 dec 2014 00:09

Heeft iemand ervaring met een combinatie van shimano een 42 tands binnenblad (alleen Dura-ace te verkrijgen?) in combinatie met een shimano 52 tands buitenblad? Mijn nieuwe fiets krijgt de 11 speed Ultegra (6800) met de semi-compact 52-36. Voor in de polder alhier wil ik graag 52-42 blijven rijden wat ik voorheen ook deed met een triple.

John H.
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 dec 2014 22:22

John H. 08 dec 2014 11:30

Advies gevraagd; ik ga de Sensa Calbria custom bestellen, ik kan kiezen tussen 3 cranks van Shimano (dubbel, compact en pro compact) Ik fiets meestal op het vlakke (gemiddeld 30/31), maar ga het komende jaar meer proberen te klimmen. Ook kan ik kiezen voor een korte kooi of een medium kooi. Mijn huidige fiets heeft de 105 triple. Welke keuze kan ik het beste maken ? En waarom ? Alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 dec 2014 11:50

Compact icm extra bladen om te wisselen tussen polder en berg. Medium achter, tenzij je nooit verwacht lichter te willen dan 34x25. Wat is een pro compact?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

muusers
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2013 19:28

muusers 08 dec 2014 12:53

53x11 schreef: Wat is een pro compact?
52x36 geloof ik.

Plaats reactie