Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies voor veilige pedalen? Enkelbreuk na val!

mischa72
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 12 mar 2014 15:30
Locatie: Sittard

mischa72 02 dec 2014 22:23

jupu1973 schreef:Geen bs....

Je kunt met hetzelfde been niet duwen en trekken tegelijk, dus erg inefficiënt....

Per saldo sta je dus stil......
Fiets je al lang? Is je al eens opgevallen dat een fiets 2 trappers heeft? Dat komt goed uit, want de gemiddelde fietser heeft ook 2 benen met daaraan 2 voeten.

Als je met het been dat de neergaande beweging maakt duwt en je trekt het andere been omhoog heb je theoretisch gezien de dubbele kracht ter beschikking. Theoretisch, omdat de meeste fietsers meer kracht in de neergaande beweging hebben zitten dan in de omhoog gaande.

Gr. Mischa

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 02 dec 2014 22:43

AvS schreef:Plaatjes waren juist nieuw, ik dacht dat het daar wellicht aan lag...
Waren het wel originele Shimano plaatjes ? Welk type ?
Had je ze vast genoeg gezet ? En in de juiste hoek ?
Welk type pedalen waren het ?

Je hebt wel enorm veel pech gehad maar mijn advies is om toch weer gewoon in te klikken bij de volgende keer op de mtb.
Je het meer controle als je ingeklikt zit.
Vertrouw je deze pedalen niet meer koop dan een nieuwe set klikpedalen

Pinonoir
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2012 20:33

Pinonoir 03 dec 2014 07:07

Vaak lijkt het of je er niet bij hoort zonder cliplesspedalen. Ga eens kijken naar filmpjes van degenen die echt moeilijke dingen doen met hun fiets. De meesten doen dat met flats. Een bunnyhop doe je met flats. Met cliplesspedalen is het alleen de fiets optillen aan je schoenen.
Met cliplesspedalen kun je inderdaad trekken aan de pedalen. In de praktijk doe je dat maar uiterst zelden (bij korte inspanningen, dijkje op) en zeker niet bij " gewoon" fietsen.
Bij clinics hebben we vaak mensen die bang zijn (geworden) na een incident met cliplesspedalen en de meeste tijd niet ingeslikt rondrijden. Gevaarlijk en niet leuk.
Heb schijt aan wat hoort en doe waar jij je prettig bij voelt.

sprintkind
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:14

sprintkind 03 dec 2014 14:03

mischa72 schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want die uitspraak is gewoon BS.
Met die BS fiets ik makkelijk langer door als ik dezelfde snelheid aanhoud, of ik leg in diezelfde tijd meer afstand af ;)

Zodra het pedaal hoog staat duw je het naar voren (niet naar beneden!), en zodra het pedaal bijna helemaal omlaag is duw je het naar achter (niet omhoog trekken dus!). Beetje lastig uit te leggen, zeker het naar achter duwen/trekken van je pedaal. Voelt alsof je stront van je schoenzool af probeert te vegen.. Dit gaat met een paar 5.10 schoenen net zo goed als met SPD.
Heb er ooit een plaatje van opgeslagen, waarin het geheel schematisch staat uitgelegd, zal eens kijken of ik dat nog kan vinden..

Probeer het eens! Ik moet er altijd bewust op letten, maar zodra ik het doe kan ik direct een tandje zwaarder schakelen zonder dat mijn hartslag omhoog gaat ;)

mischa72
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 12 mar 2014 15:30
Locatie: Sittard

mischa72 03 dec 2014 14:41

Juist op het bovenste en onderste punt lever je de minste kracht. Als je daarmee vooruit moet komen, kom je niet ver. In die 2x 10 graden van de 360 heb je misschien niks aan duwen/trekken, maar in de rest van het traject wel. Ik besef ook wel dat dit vrijwel alleen maar gebruikt wordt om te klimmen, maar dat doen we toch veel op onze fietsies?
Op de vlakke weg gebruik ik deze techniek ook niet, maar bij het klimmen is het een verschil van doorfietsen of afstappen. :mrgreen:

sprintkind
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jan 2014 14:14

sprintkind 03 dec 2014 15:48

Ik heb er ooit een best leuk artikel over gelezen, maar kan het niet meer terugvinden.
Mijn eigen ervaring bevestigt de theorie in ieder geval wel..

Sprintkoning Briand Lopes schrijft er ook over:
Dit boek is een dikke tip voor iedere mtb'er die sneller wil zijn. Gaat ook over het materiaal, wel of geen SPD pedalen, enz..

Afbeelding

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 03 dec 2014 19:45

Als ik een sprintje trek of flink aanzet op m'n crosser of racefiets ben ik in beide gevallen blij dat ik zit vastgeklikt omdat ik wel degelijk trek aan de pedalen... Heb zelfs wel eens gehad dat ik met een versleten plaatje uit m'n pedaal schoot omdat ik behoorlijk aan het pedaal aan het trekken was.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6188
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 dec 2014 09:50

sprintkind schreef:
mischa72 schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want die uitspraak is gewoon BS.
Met die BS fiets ik makkelijk langer door als ik dezelfde snelheid aanhoud, of ik leg in diezelfde tijd meer afstand af ;)

Zodra het pedaal hoog staat duw je het naar voren (niet naar beneden!), en zodra het pedaal bijna helemaal omlaag is duw je het naar achter (niet omhoog trekken dus!). Beetje lastig uit te leggen, zeker het naar achter duwen/trekken van je pedaal. Voelt alsof je stront van je schoenzool af probeert te vegen.. Dit gaat met een paar 5.10 schoenen net zo goed als met SPD.
Heb er ooit een plaatje van opgeslagen, waarin het geheel schematisch staat uitgelegd, zal eens kijken of ik dat nog kan vinden..

Probeer het eens! Ik moet er altijd bewust op letten, maar zodra ik het doe kan ik direct een tandje zwaarder schakelen zonder dat mijn hartslag omhoog gaat ;)
Ik snap je uitleg en benadering, Zeker het stuk onderin is zoals paarden draven, of sprinters (hardlopers) hun voeten onder zich doortrekken.
Echter, er is een verschil tussen wat er bij je pedalen gebeurd en wat jouw lichaam daarvoor moet doen:
Basically moet zul je je onderbeen strekken om die duwbeweging naar voren te krijgen (laten we zeggen 1e kwart van de omwenteling). Hoe verder je komt in de cyclus hoe meer de beweging neerwaarts gericht zal worden, maw je knie zal mee omlaag gaan, dat gebeurd omdat je bovenbeen omlaag duwt.
Onderin een soortgelijk verhaal, voor die veegbeweging gebruik je met name je onderbeen die je naar achteren trekt/duwt. maar hoe verder je pedaal weer omhoog komt, hoe meer je knie omhoog mee moet. Dit kan passief, maar kan ook actief door te trekken (knieheffen).

Conclusie:
Met je techniek van pedalleren geloof ik prima dat een flatpedal goed werkt. Maar met diezelfde techniek heeft een clickpedaal geen nadeel. Ook denk ik dat in de praktijk de gemiddelde toerfietser weinig aan de pedalen "trekt", hooguit bij wegrijden uit stilstand of bij een (stijl) klimmetje. Maar in mijn ogen kan je prima trekken aan je bedalen, en gebruik je daarvoor ook andere spieren dan tijdens het duwen, of tijdens de voorwaartse/achterwaardse veegbewegingen, die met onderbeen gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Pinonoir
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2012 20:33

Pinonoir 04 dec 2014 18:46

Over de efficientie van het rondtrappen van de pedalen zijn telefoonboeken volgeschreven. En een apart draadje waard.

De topicstarter echter, zal de efficientie worst zijn. Hij wilt alleen op een prettige, veilige manier weer gaan fietsen. En daarom raad ik hem goede flats aan.

jawie
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 26 mar 2010 22:07

jawie 05 dec 2014 09:37

Ben het met Pinonoir eens wat betreft
Heb schijt aan wat hoort en doe waar jij je prettig bij voelt.
SPD werkt prima en is niet onveilig. Flats (geen ervaring mee) zullen ongetwijfeld ook prima werken. Gewoon kiezen wat voor jou het beste werkt.

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 05 dec 2014 09:59

Je moet toch trappen naar beneden en likken naar boven?

AvS
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:08

AvS 05 dec 2014 13:04

Dank allen voor jullie input! Ik ga denk ik eerst eens voorzichtig met flats rijden en vertrouwen laten groeien. Dan eens rustig de opties afwegen en bekijken. Vertrouw de spd's toch niet meer... Maar nu eerst maar revalideren :|
Afbeelding

Plaats reactie