Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Pedalen + schoenen keuze voor newbe

Kruzer
Forum-lid

Kruzer 01 dec 2014 16:04

Zonder enige ervaring met klikpedalen begeef ik me op zoektocht naar pedalen + schoenen...
Vereisten: snel en eenvoudig in/uit de pedalen kunnen klikken (of ik val gegarandeerd!). Schoenen: beperkt budget en brede voet.
Is er een voor de hand liggende keuze?

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 01 dec 2014 16:16

Look systeem vind ik zelf prettig, je kunt zelf met een imbussleutel de pedalen afstellen zodat je er makkelijker of moeilijker uit kunt 'klikken'

Spiuk of Shimano is goed voor wat bredere voeten, Sidi is te smal waarschijnlijk.

beren040
Forum-lid

Gebruikersavatar beren040 01 dec 2014 16:36

Look heeft een pedaal met kliksysteem speciaal voor beginners.
Allard

binfinito
Forum-lid

binfinito 01 dec 2014 16:46

Misschien is het handig om eerst even aan te geven wat je ermee wilt doen?
Ga je op de racefiets of ga je ATBen?
Iedereen kan nu adviezen geven maar zijn niet echt zinvol
Ik heb geen onderschrift maar wel een fiets

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 01 dec 2014 16:57

Aangezien hij een Ridley Fenix (zie andere posts van gebruiker) gekocht heeft of gaat kopen ben ik ervan uitgegaan dat het hier om wielrennen gaat.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 01 dec 2014 17:28

beren040 schreef:Look heeft een pedaal met kliksysteem speciaal voor beginners.
Ik ken dat systeem niet, maar inklikken is wat mij betreft niet zo ingewikkeld dat je er een apart beginnerssysteem voor aan moet schaffen. Dan ben je alleen maar extra geld kwijt op het moment dat je een "echt" systeem wilt. En van wat ik zie van mensen om mij heen die ook net met fietsen beginnen is dat ze na een ritje of 2 al gewend zijn.

Brede schoenen: oa. specialized, northwave, veel merken hebben ook bepaalde modellen in een brede variant sidi, shimano en mavic schieten me bijvoorbeeld even te binnen.

jsparie
Forum-lid

jsparie 01 dec 2014 17:44

Als je toch een beetje twijfelt aan je eigen capaciteiten zou ik spd pedalen nemen met tweezijdige instap. Shimano PD M 520 koop je al vanaf circa Eur 20. Met een paar schoenen in de winteruitverkoop voor laten we zeggen Eur 60 ben je voor Eur 80 compleet klaar. Of als het budget echt beperkt is kijk dan eens op marktplaats. Gebruikte schoenen koop je voor bijna niets.

Northwave, en de wat goedkopere shimano schoenen zijn redelijk breed.

Mocht je trouwens toch meer echte race pedalen willen dan heb ik nog wel een setje van shimano voor je liggen incl plaatjes. Komen van een baanfiets dus geen regen gezien. Veerspanning is instelbaar. Stuur maar PM bij interesse.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 01 dec 2014 21:10

Qua pedalen kan je denk ik gewoon een gangbaar systeem nemen. Shimano of Look komt het meest voor, Een paar keer proberen (tegen de muur geleund) en je hebt het door. De eerste paar keer de kop er bij houden en op tijd losklikken. Het wordt vanzelf een automatisme.
(en ik dacht gelezen te hebben dat je Ridley afgemonteerd is met Campagnolo. Puristen zouden dan nooit voor shimanopedalen kiezen ;-) )
Qua schoenen is er keuze zat. Wil je goedkoop beginnen kijk dan zoals al gezegd even op Marktplaats bij jou in de buurt, daar kan je veel mazzel mee hebben. De meeste merken hebben brede en smalle (of normale) leest. Je komt er alleen achter door te proberen. Een brede schoen van merk x is soms smaller dan een normale schoen van merk y.

Kruzer
Forum-lid

Kruzer 02 dec 2014 01:38

Klopt, racefiets.
Waarschijnlijk ga ik voor Shimano's, werden me ook door vrienden aangeranden. Maar nog even een aantal types uitproberen...
Wat de schoen betreft, de Shimano sh-ro98 werd me aangeraden... Maar binnenkort maar eens langs Van Eyck ofzo om te passen (ik ben Belg).
Combinatie Shimano / Campa maakt me niet uit, op dit moment wil ik gewoon fietsen ;)
Bedankt voor de tips!

Todger
Forum-lid

Gebruikersavatar Todger 04 dec 2014 18:29

Het lijkt alsof Shimano een monopolie heeft op pedalen, althans voor beginners. Voor schoenen zou ik voor Gaerne gaan, zit stevig en goede kwaliteit.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 dec 2014 18:34

Time RXS, bestaan in verschillende prijsklassen.
- Redelijk wat zijdelingse speling
- Gemakkelijk inklikken
- Plaatjes slijten bijna niet

Time RXS First voor ongeveer 50 Euro
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kruzer
Forum-lid

Kruzer 04 dec 2014 21:48

Deze namiddag bij een plaatselijke fietshandel een promotie meegenomen. Basic Shimano SPD + basic Shimano schoenen en overschoenen voor een mooie prijs. Ideale starterskit.
Om valpartijen te vermijden, denk ik wel te starten met de optionele SH56-plaatjes.

Plaats reactie