Pedalen + schoenen keuze voor newbe
Zonder enige ervaring met klikpedalen begeef ik me op zoektocht naar pedalen + schoenen...
Vereisten: snel en eenvoudig in/uit de pedalen kunnen klikken (of ik val gegarandeerd!). Schoenen: beperkt budget en brede voet.
Is er een voor de hand liggende keuze?
Vereisten: snel en eenvoudig in/uit de pedalen kunnen klikken (of ik val gegarandeerd!). Schoenen: beperkt budget en brede voet.
Is er een voor de hand liggende keuze?
Ik ken dat systeem niet, maar inklikken is wat mij betreft niet zo ingewikkeld dat je er een apart beginnerssysteem voor aan moet schaffen. Dan ben je alleen maar extra geld kwijt op het moment dat je een "echt" systeem wilt. En van wat ik zie van mensen om mij heen die ook net met fietsen beginnen is dat ze na een ritje of 2 al gewend zijn.beren040 schreef:Look heeft een pedaal met kliksysteem speciaal voor beginners.
Brede schoenen: oa. specialized, northwave, veel merken hebben ook bepaalde modellen in een brede variant sidi, shimano en mavic schieten me bijvoorbeeld even te binnen.
Als je toch een beetje twijfelt aan je eigen capaciteiten zou ik spd pedalen nemen met tweezijdige instap. Shimano PD M 520 koop je al vanaf circa Eur 20. Met een paar schoenen in de winteruitverkoop voor laten we zeggen Eur 60 ben je voor Eur 80 compleet klaar. Of als het budget echt beperkt is kijk dan eens op marktplaats. Gebruikte schoenen koop je voor bijna niets.
Northwave, en de wat goedkopere shimano schoenen zijn redelijk breed.
Mocht je trouwens toch meer echte race pedalen willen dan heb ik nog wel een setje van shimano voor je liggen incl plaatjes. Komen van een baanfiets dus geen regen gezien. Veerspanning is instelbaar. Stuur maar PM bij interesse.
Northwave, en de wat goedkopere shimano schoenen zijn redelijk breed.
Mocht je trouwens toch meer echte race pedalen willen dan heb ik nog wel een setje van shimano voor je liggen incl plaatjes. Komen van een baanfiets dus geen regen gezien. Veerspanning is instelbaar. Stuur maar PM bij interesse.
-
- Forum-lid
Qua pedalen kan je denk ik gewoon een gangbaar systeem nemen. Shimano of Look komt het meest voor, Een paar keer proberen (tegen de muur geleund) en je hebt het door. De eerste paar keer de kop er bij houden en op tijd losklikken. Het wordt vanzelf een automatisme.
(en ik dacht gelezen te hebben dat je Ridley afgemonteerd is met Campagnolo. Puristen zouden dan nooit voor shimanopedalen kiezen )
Qua schoenen is er keuze zat. Wil je goedkoop beginnen kijk dan zoals al gezegd even op Marktplaats bij jou in de buurt, daar kan je veel mazzel mee hebben. De meeste merken hebben brede en smalle (of normale) leest. Je komt er alleen achter door te proberen. Een brede schoen van merk x is soms smaller dan een normale schoen van merk y.
(en ik dacht gelezen te hebben dat je Ridley afgemonteerd is met Campagnolo. Puristen zouden dan nooit voor shimanopedalen kiezen )
Qua schoenen is er keuze zat. Wil je goedkoop beginnen kijk dan zoals al gezegd even op Marktplaats bij jou in de buurt, daar kan je veel mazzel mee hebben. De meeste merken hebben brede en smalle (of normale) leest. Je komt er alleen achter door te proberen. Een brede schoen van merk x is soms smaller dan een normale schoen van merk y.
Klopt, racefiets.
Waarschijnlijk ga ik voor Shimano's, werden me ook door vrienden aangeranden. Maar nog even een aantal types uitproberen...
Wat de schoen betreft, de Shimano sh-ro98 werd me aangeraden... Maar binnenkort maar eens langs Van Eyck ofzo om te passen (ik ben Belg).
Combinatie Shimano / Campa maakt me niet uit, op dit moment wil ik gewoon fietsen
Bedankt voor de tips!
Waarschijnlijk ga ik voor Shimano's, werden me ook door vrienden aangeranden. Maar nog even een aantal types uitproberen...
Wat de schoen betreft, de Shimano sh-ro98 werd me aangeraden... Maar binnenkort maar eens langs Van Eyck ofzo om te passen (ik ben Belg).
Combinatie Shimano / Campa maakt me niet uit, op dit moment wil ik gewoon fietsen
Bedankt voor de tips!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Time RXS, bestaan in verschillende prijsklassen.
- Redelijk wat zijdelingse speling
- Gemakkelijk inklikken
- Plaatjes slijten bijna niet
Time RXS First voor ongeveer 50 Euro
- Redelijk wat zijdelingse speling
- Gemakkelijk inklikken
- Plaatjes slijten bijna niet
Time RXS First voor ongeveer 50 Euro
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Deze namiddag bij een plaatselijke fietshandel een promotie meegenomen. Basic Shimano SPD + basic Shimano schoenen en overschoenen voor een mooie prijs. Ideale starterskit.
Om valpartijen te vermijden, denk ik wel te starten met de optionele SH56-plaatjes.
Om valpartijen te vermijden, denk ik wel te starten met de optionele SH56-plaatjes.