sprintkind schreef:mischa72 schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar, want die uitspraak is gewoon BS.
Met die BS fiets ik makkelijk langer door als ik dezelfde snelheid aanhoud, of ik leg in diezelfde tijd meer afstand af
Zodra het pedaal hoog staat duw je het naar voren (niet naar beneden!), en zodra het pedaal bijna helemaal omlaag is duw je het naar achter (niet omhoog trekken dus!). Beetje lastig uit te leggen, zeker het naar achter duwen/trekken van je pedaal. Voelt alsof je stront van je schoenzool af probeert te vegen.. Dit gaat met een paar 5.10 schoenen net zo goed als met SPD.
Heb er ooit een plaatje van opgeslagen, waarin het geheel schematisch staat uitgelegd, zal eens kijken of ik dat nog kan vinden..
Probeer het eens! Ik moet er altijd bewust op letten, maar zodra ik het doe kan ik direct een tandje zwaarder schakelen zonder dat mijn hartslag omhoog gaat
Ik snap je uitleg en benadering, Zeker het stuk onderin is zoals paarden draven, of sprinters (hardlopers) hun voeten onder zich doortrekken.
Echter, er is een verschil tussen wat er bij je pedalen gebeurd en wat jouw lichaam daarvoor moet doen:
Basically moet zul je je onderbeen strekken om die duwbeweging naar voren te krijgen (laten we zeggen 1e kwart van de omwenteling). Hoe verder je komt in de cyclus hoe meer de beweging neerwaarts gericht zal worden, maw je knie zal mee omlaag gaan, dat gebeurd omdat je bovenbeen omlaag duwt.
Onderin een soortgelijk verhaal, voor die veegbeweging gebruik je met name je onderbeen die je naar achteren trekt/duwt. maar hoe verder je pedaal weer omhoog komt, hoe meer je knie omhoog mee moet. Dit kan passief, maar kan ook actief door te trekken (knieheffen).
Conclusie:
Met je techniek van pedalleren geloof ik prima dat een flatpedal goed werkt. Maar met diezelfde techniek heeft een clickpedaal geen nadeel. Ook denk ik dat in de praktijk de gemiddelde toerfietser weinig aan de pedalen "trekt", hooguit bij wegrijden uit stilstand of bij een (stijl) klimmetje. Maar in mijn ogen kan je prima trekken aan je bedalen, en gebruik je daarvoor ook andere spieren dan tijdens het duwen, of tijdens de voorwaartse/achterwaardse veegbewegingen, die met onderbeen gaan.