Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gates Belt Drive

screenkiller
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 jun 2013 21:06

screenkiller 17 dec 2014 18:05

Hallo mensen,

Iets wat waarschijnlijk de meeste niet aan beginnen Gates belt drive.
Heeft iemand daar ervaring mee?
En zo ja is de nieuwe centertrack beter?
Hoor heel veel gemengde reacties ook over wat nou beter is. CDN (oude Belt drive ) of de centertrack.
Wat ik mee heb gekregen. is dat de Centertrack minder spanning op de riem nodig heeft Waardoor de lagers onder andere in de Naaf minder snel slijt vergeleken met CDN.
Maar dat bij CenterTrack de Riem weer minder lang meegaat.

Ik heb interesse in de Urban 7.0 (ondertussen besteld maar je kent het verhaal levertijden :lol:)
Deze kan ik nog altijd annuleren. Vroeg me af of het inderdaad nou zo veel beter en onderhouds vrij is. Vooral wanneer het minder mooi weer is in de winter wil een ketting nog al veel vuil , zand enz. meenemen door het smeer.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 dec 2014 01:32

Mijn beide zoons hebben in een andere configuratie ervaring met Gates Carbon drive. Ruim drie jaar inmiddels. Beiden met CDC, dus de eerste standaard. CDX is de Centertrack. De afstelling van de kettinglijn (die toch al mm-werk is, en dan bedoel ik 1mm) is bij CDX nog kritischer. Ikzelf fungeer als de mecanicien. CDN zegt me even niets. De Shimano lagers zouden de spanning niet aankunnen. Dat zou best kunnen, maar dat heeft in ons geval nog niet tot ellende geleid (resp. Alfine 8 en Nexus 8). Het is onderhoudsvrij, mits na de inrijperiode de riem op de voorgeschreven spanning is gebracht.
Wat Urban 7.0 voor een dier is, mag je een andere keer toelichten. :mrgreen:

Na lang zoeken: CDN is een nieuwe variant op CDX, beslist niet gelijk aan CDC.
Laatst gewijzigd door klimmer op 19 dec 2014 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gineau
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 24 jan 2010 21:25

Gebruikersavatar gineau 19 dec 2014 04:04

Die nieuwe belt drive heb ik niet geprobeerd maar ik heb wel even met de originele versie gereden. Als je de 'ketting' eenmaal goed afgesteld hebt (wat zelfs mij gelukt is) dan rijdt hij prima. :) Onderhoud m.b.t. vuilophoping is idd veel minder een issue met dit systeem.

Jij krijgt een belt drive met versnellingsnaaf zo te zien, mazzelaar. ;) Dat zou ook mijn voorkeur zijn als ik nu een fiets met belt drive zou nemen. Singlespeed rijden is op zich leuk maar als je serieus gaat fietsen, zeker wanneer er heuvels bij komen kijken, word je niet altijd vrolijk van de beperkingen.

Heb niet zo heel lang met die belt drive gereden; fietsongeluk gehad (kwam niet door de belt drive overigens) en daarna uiteindelijk weer begonnen op een standaard racefiets. Frame + belt drive staan nu maar stof te vergaren... zonde eigenlijk.

Plaats reactie