Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

hoe zadel waterpas stellen

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 14 dec 2014 15:40

Bij veel zadels is de achterkant wat hoger dan de voorkant. Ik wil mijn zadel horizontaal zetten aangezien ik de laatste tijd niet helemaal lekker zit. In mijn geval gaat het om een Specialized Toupé 143mm. Ik zit al 10 jaar op de Toupé maar de laatste tijd heb ik wat ongemak. Wellicht dat het komt omdat de nieuwe Toupé 2014 model een wat andere en stijvere constructie heeft dan het vorige model. Als ik mijn fiets waterpas heb staan. Moet je dan een waterpas over de achterkant naar de voorkant leggen om het zadel waterpas te zetten? Wat nu als de achterkant veel hoger is dan de voorkant?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 14 dec 2014 17:14

Dat komt omdat de oude Toupe wat meer doorzakte, de nieuwe is idd wat stijver en daar zat ik ook wat minder comfortabel op.
Ik ben nu geswitched naar een Romin Evo 143mm, die zit een stukje beter.
Heb nu een S-works Romin in bestelling staan( al 2 maanden), daar zit wat minder padding op dan op de Evo.
Ik zorg bij de Speci zadels ervoor dat de punt ietwat omhoog staat( op de waterpas althans), dat is voor mij de goede afstelling.

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 14 dec 2014 17:17

Je moet het zadel denkbeeldig in drie gedeelten opdelen en dan het middelste derde om het zo maar te noemen waterpas zetten. Ik heb zelf een Phenom en heb die ook met de punt iets naar beneden.

Rijjijofrijik
Forum-lid

Rijjijofrijik 24 dec 2014 14:15

Gewoon niet uitgaan van waterpas positie, trouwens zoals je zelf aan aangeeft is dit moeilijk te bepalen bij het zadelstellen.
Zoeken naar de juiste positie, kost wat meer tijd/geduld maar is m.i. de enige juiste weg naar meest gunstige comfortabele zit en houding. Dat laatste word wel eens uit het oog verloren bij stand zadel.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 24 dec 2014 23:03

Ik zet mijn fiets ook wel eens tegen een muur en vergelijk dan de stand van het zadel met de lijn van de voegstroken. :idea:

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 24 dec 2014 23:12

Gewoon waterpas in het midden vh zadel gemeten als startpositie gebruiken en vandaar proefondervindelijk aanpassen. Met mijn canyon vcls 2.0 zadelpen bijv rekening houden met klein beetje veerweg.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 24 dec 2014 23:18

Heb je de waterpas ook op de grond gelegd om te kijken of de vloer waterpas is??

Maar het afstellen doe je toch niet met een waterpas? Dat doe je toch op t oog, zit t niet goed doe je de punt nog wat omhoog of omlaag, net zolang todat je goed zit.

Rijjijofrijik
Forum-lid

Rijjijofrijik 25 dec 2014 00:33

japiecarbon schreef:Heb je de waterpas ook op de grond gelegd om te kijken of de vloer waterpas is??
Maar het afstellen doe je toch niet met een waterpas? Dat doe je toch op t oog, zit t niet goed doe je de punt nog wat omhoog of omlaag, net zolang todat je goed zit.
Neen, niet met de waterpas en ook niet op 't oog, wel op het gevoel, en dat moet niet alleen aangenaam zijn.
Stellen doe je in alle richtingen en is afhankelijk van verschillende factoren.
Vandaar dat het zadelstellen tijd/km vergt.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 25 dec 2014 08:25

En daar gebruik je je waterpas bij. Zit het zadel op een bepaalde positie niet goed, dan pak je juist je waterpas om het zadel een paar graden omhoog of omlaag te zetten!
Dan weet je je uitgangspunt en blijf je niet kloten, omdat je met het stellen toevallig het zadel weer in dezelfde positie gezet hebt. :(
Het zijn zo'n kleine stapjes die je met het stellen maakt, dan is een waterpas de uitkomst.
Of je moet een supertimmermansoog hebben. :D

Japie, wanneer je altijd op dezelfde plaats de afstelling van je zadel met een waterpas doet, maakt dat niets uit...... ;)

Rijjijofrijik
Forum-lid

Rijjijofrijik 25 dec 2014 09:00

scottpch schreef:En daar gebruik je je waterpas bij.
En als je het echt goed wil doen gebruik je de laserwaterpas In combi met gradenboog, zadelmeetlat, micrometer enz ..... :roll: ;)

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 dec 2014 10:28

Of een fijn waterpas-appje op je smartphone. Ideaal!
En wat mij betreft om de redenen die @Scottpch aangeeft. Het uitgangspunt meten, en dan weten wat je verandert.

campasuper
Forum-lid

campasuper 25 dec 2014 11:38

Rijjijofrijik schreef:
scottpch schreef:En daar gebruik je je waterpas bij.
En als je het echt goed wil doen gebruik je de laserwaterpas In combi met gradenboog, zadelmeetlat, micrometer enz ..... :roll: ;)
Ik gebruik ook nog de elektronenmicroscoop of overdrijf ik nu? :?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie