hoe zadel waterpas stellen
- boswielrenner
- Forum-lid
Bij veel zadels is de achterkant wat hoger dan de voorkant. Ik wil mijn zadel horizontaal zetten aangezien ik de laatste tijd niet helemaal lekker zit. In mijn geval gaat het om een Specialized Toupé 143mm. Ik zit al 10 jaar op de Toupé maar de laatste tijd heb ik wat ongemak. Wellicht dat het komt omdat de nieuwe Toupé 2014 model een wat andere en stijvere constructie heeft dan het vorige model. Als ik mijn fiets waterpas heb staan. Moet je dan een waterpas over de achterkant naar de voorkant leggen om het zadel waterpas te zetten? Wat nu als de achterkant veel hoger is dan de voorkant?
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
-
- Forum-lid HC
Dat komt omdat de oude Toupe wat meer doorzakte, de nieuwe is idd wat stijver en daar zat ik ook wat minder comfortabel op.
Ik ben nu geswitched naar een Romin Evo 143mm, die zit een stukje beter.
Heb nu een S-works Romin in bestelling staan( al 2 maanden), daar zit wat minder padding op dan op de Evo.
Ik zorg bij de Speci zadels ervoor dat de punt ietwat omhoog staat( op de waterpas althans), dat is voor mij de goede afstelling.
Ik ben nu geswitched naar een Romin Evo 143mm, die zit een stukje beter.
Heb nu een S-works Romin in bestelling staan( al 2 maanden), daar zit wat minder padding op dan op de Evo.
Ik zorg bij de Speci zadels ervoor dat de punt ietwat omhoog staat( op de waterpas althans), dat is voor mij de goede afstelling.
-
- Forum-lid
Gewoon niet uitgaan van waterpas positie, trouwens zoals je zelf aan aangeeft is dit moeilijk te bepalen bij het zadelstellen.
Zoeken naar de juiste positie, kost wat meer tijd/geduld maar is m.i. de enige juiste weg naar meest gunstige comfortabele zit en houding. Dat laatste word wel eens uit het oog verloren bij stand zadel.
Zoeken naar de juiste positie, kost wat meer tijd/geduld maar is m.i. de enige juiste weg naar meest gunstige comfortabele zit en houding. Dat laatste word wel eens uit het oog verloren bij stand zadel.
- arnoudrace
- Forum-lid
Gewoon waterpas in het midden vh zadel gemeten als startpositie gebruiken en vandaar proefondervindelijk aanpassen. Met mijn canyon vcls 2.0 zadelpen bijv rekening houden met klein beetje veerweg.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
-
- Forum-lid HC
Heb je de waterpas ook op de grond gelegd om te kijken of de vloer waterpas is??
Maar het afstellen doe je toch niet met een waterpas? Dat doe je toch op t oog, zit t niet goed doe je de punt nog wat omhoog of omlaag, net zolang todat je goed zit.
Maar het afstellen doe je toch niet met een waterpas? Dat doe je toch op t oog, zit t niet goed doe je de punt nog wat omhoog of omlaag, net zolang todat je goed zit.
-
- Forum-lid
Neen, niet met de waterpas en ook niet op 't oog, wel op het gevoel, en dat moet niet alleen aangenaam zijn.japiecarbon schreef:Heb je de waterpas ook op de grond gelegd om te kijken of de vloer waterpas is??
Stellen doe je in alle richtingen en is afhankelijk van verschillende factoren.
Vandaar dat het zadelstellen tijd/km vergt.
-
- Forum-lid HC
En daar gebruik je je waterpas bij. Zit het zadel op een bepaalde positie niet goed, dan pak je juist je waterpas om het zadel een paar graden omhoog of omlaag te zetten!
Dan weet je je uitgangspunt en blijf je niet kloten, omdat je met het stellen toevallig het zadel weer in dezelfde positie gezet hebt.
Het zijn zo'n kleine stapjes die je met het stellen maakt, dan is een waterpas de uitkomst.
Of je moet een supertimmermansoog hebben.
Japie, wanneer je altijd op dezelfde plaats de afstelling van je zadel met een waterpas doet, maakt dat niets uit......
Dan weet je je uitgangspunt en blijf je niet kloten, omdat je met het stellen toevallig het zadel weer in dezelfde positie gezet hebt.
Het zijn zo'n kleine stapjes die je met het stellen maakt, dan is een waterpas de uitkomst.
Of je moet een supertimmermansoog hebben.
Japie, wanneer je altijd op dezelfde plaats de afstelling van je zadel met een waterpas doet, maakt dat niets uit......
-
- Forum-lid
En als je het echt goed wil doen gebruik je de laserwaterpas In combi met gradenboog, zadelmeetlat, micrometer enz .....scottpch schreef:En daar gebruik je je waterpas bij.
Of een fijn waterpas-appje op je smartphone. Ideaal!
En wat mij betreft om de redenen die @Scottpch aangeeft. Het uitgangspunt meten, en dan weten wat je verandert.
En wat mij betreft om de redenen die @Scottpch aangeeft. Het uitgangspunt meten, en dan weten wat je verandert.
-
- Forum-lid
Ik gebruik ook nog de elektronenmicroscoop of overdrijf ik nu?Rijjijofrijik schreef:En als je het echt goed wil doen gebruik je de laserwaterpas In combi met gradenboog, zadelmeetlat, micrometer enz .....scottpch schreef:En daar gebruik je je waterpas bij.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders