Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Draad eind op naaf

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 dec 2014 18:23

Weet je zeker dat de pad, daar waar de as hem raakt echte van carbonvezelversterkte hars is en niet van aluminium?

Die draadsporen zijn volledig normaal en 'by design' en niets om je zorgen over te maken.

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 28 dec 2014 18:24

Het draad op de as is niet normaal. Ik neem aan dat je dat bedoeld?

Schade hierdoor is ook zeer goed mogelijk en lijkt mij dan ook niet gewenst.

Kan je aangeven wat voor naaf je hebt. Een normale achter naaf is gewoon glad waar die in de pad valt.

zie Afbeelding
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 28 dec 2014 19:14

Ok dat was bij mij niet bekend. Ik ben niet zo van die oude troep ;)

Schaam schaam :oops:
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 dec 2014 20:30

mackersv2.0 schreef:Draad op de as is volkomen normaal bij de stalen assen zoals Shimano en Campagnolo die jarenlang gebruikt hebben.

Afbeelding

Afbeelding
En nog steeds gebruiken. Geen 'ouwe troep' dus. ;)

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 28 dec 2014 21:25


Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 29 dec 2014 13:43

Het is dus 'normaal', maar die oude draadassen zijn niet bedoeld voor nieuw carbon. Best is toch een nieuwe type te monteren. Ik weet hoegenaamd niet of je je huidige wielen nog kan omvormen, maar sowieso ga je dit bij nieuwe wielen niet tegenkomen, tenzij enkele exotische merken / modellen ofzo.
Ik begrijp je zorg dus (en die is denk ik terecht), maar heel veel valt er niet aan te doen vrees ik, en het is ook niet kritisch.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gruuteplateau
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 dec 2013 18:39

Gruuteplateau 29 dec 2014 23:44

Alvast bedankt voor de reacties.
De foto's hierboven tonen inderdaad mijn probleem aan. Ik denk dat ik dus beter overschakel naar een gladde naaf zoals den zwarten hierboven vermeld. Want het is inderdaad het oude systeem met draadeind die de pad aan het beschadigen is . Vreemd is wel dat de voornaaf wel voorzien is van gladde einden..

de naaf is een Rodi Evo naaf.

Denken jullie aan vervangen van de achternaaf ? of eerder een ombouw naar gladde einden?

groeten

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 30 dec 2014 05:37

Nieuwe wielset.

Gruuteplateau
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 dec 2013 18:39

Gruuteplateau 31 dec 2014 17:43

Na even wat opmeten met de schuifmaat en dubbel te checken , is de draad eigenlijk gewoon afneembaar.
Als de draad wordt weggenomen blijft exact de zelfde hoeveelheid asdikte over als de voorste wielnaaf. De as kan er ook nog uit daar er nog steeds draad zit op de plaatsen waar de sluitingen van de as zitten. Het is dus mogelijk voor gladde eindes te bekomen door het wegnemen van de draad op de eindes door middel van een draaibank of dremeltje
hieronder het resultaat:
Naaf met draadeindes :
Afbeelding
Naaf afgedraait , gladde eindes zoals de recentere wielnaven.
Afbeelding

Mijn probleem is dus verholpen. Alvast bedankt voor de hulp en ik hoop da jullie hier ook iets aan hadden.
Gegroet

Plaats reactie