Hulp met geometrie
Ik rij op dit moment op een Bulls Dessert Falcon 2. Zo langzamerhand ben ik met een schuin oog aan het kijken naar een andere fiets en viel mijn oog op de Canyon Endurace.
Ik ben al even bezig met het vergelijken van de geometrie, maar kom er nog niet helemaal uit.
Het lijkt erop dat ze aardig overeen komen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Geometrie Bulls:
Geometrie Canyon:
De zitbuis van de Canyon is iets korter, maar dat is op te lossen d.m.v. het zadel iets hoger te zetten. De balhoofdbuis is ook iets korter, dus dat betekend een iets diepere zit. Vooral ook omdat de spacers op de Canyon 25 mm zijn en bij mij Bulls is dit 40 mm (zelf gemeten).
Zijn er nog bepaalde punten m.b.t. tot het vergelijk tussen deze fietsen waar ik echt nog rekening mee moet houden? En zijn de verschillen te groot tussen deze fietsen? (ik zit nu namelijk goed op mijn Bulls)
Ik hoop dat iemand mij hier verder op weg kan helpen.
Ik ben al even bezig met het vergelijken van de geometrie, maar kom er nog niet helemaal uit.
Het lijkt erop dat ze aardig overeen komen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Geometrie Bulls:
Geometrie Canyon:
De zitbuis van de Canyon is iets korter, maar dat is op te lossen d.m.v. het zadel iets hoger te zetten. De balhoofdbuis is ook iets korter, dus dat betekend een iets diepere zit. Vooral ook omdat de spacers op de Canyon 25 mm zijn en bij mij Bulls is dit 40 mm (zelf gemeten).
Zijn er nog bepaalde punten m.b.t. tot het vergelijk tussen deze fietsen waar ik echt nog rekening mee moet houden? En zijn de verschillen te groot tussen deze fietsen? (ik zit nu namelijk goed op mijn Bulls)
Ik hoop dat iemand mij hier verder op weg kan helpen.
Ik be ook aan het kijken naar een andere fiets en heb ook een desert falcon 1.
maar dan in de maat 52.
Waar heb jij de geometrie vandaan als ik vragen mag.
Op de tekeningen van jou misik oa de wielbasis.
maar dan in de maat 52.
Waar heb jij de geometrie vandaan als ik vragen mag.
Op de tekeningen van jou misik oa de wielbasis.
Merida Scultura Endurance 4000
Als ik het goed zie:
1,5cm kortere zitbuis dus zadel 1,5cm hoger
1,5cm minder spacers
1,5cm kortere balhoofdbuis
Lijkt me dat je bij elkaar opgeteld hierdoor wel wat dieper zit.
Als je op je vorige fiets 4cm spacers had zou je misschien moeten overwegen om een maatje groter te nemen. Ik weet niet hoe lang je bent enzo.
1,5cm kortere zitbuis dus zadel 1,5cm hoger
1,5cm minder spacers
1,5cm kortere balhoofdbuis
Lijkt me dat je bij elkaar opgeteld hierdoor wel wat dieper zit.
Als je op je vorige fiets 4cm spacers had zou je misschien moeten overwegen om een maatje groter te nemen. Ik weet niet hoe lang je bent enzo.
Van die 40 mm is 10 mm van het balhoofdlager. Bij de Canyon is dit op dezelfde manier gemeten.
Ik vraag me af of ik de Canyon ook kan bestellen zonder dat de voorvork is ingekort of minder is ingekort.
De komende tijd ook maar een wat testen met minder spacers onder de stuurpen. Eens kijken hoe dat bevalt.
Kun je eea ook weer iets opvangen door een kortere stuurpen? Ik heb nu 120 mm en op de Canyon zit 110 mm.
Ik vraag me af of ik de Canyon ook kan bestellen zonder dat de voorvork is ingekort of minder is ingekort.
De komende tijd ook maar een wat testen met minder spacers onder de stuurpen. Eens kijken hoe dat bevalt.
Kun je eea ook weer iets opvangen door een kortere stuurpen? Ik heb nu 120 mm en op de Canyon zit 110 mm.
Ik denk dat je beter past op een XL. Deze heeft een balhoofdbuis van 196 + 25 aan spacers. kom je dus op een totale hoogte van 22 cm. Dan zit je 1 cm dieper dan je nu doet.
De bovenbuis van een XL is 1 cm langer dan je huidige fiets, dit wordt gecompenseerd door de kortere stuurpen.
Je schrijft dat je zadel hoger moet omdat de zitbuis korter is. Dit klopt niet. Je meet de hoogte van je zadel vanaf het midden van je bottom bracket? Dan steekt je zadelpen alleen 1.5 cm meer uit. De totale hoogte blijft gelijk tov je huidige fiets (tenzij je benen ineens 1.5 cm langer zijn geworden )
De bovenbuis van een XL is 1 cm langer dan je huidige fiets, dit wordt gecompenseerd door de kortere stuurpen.
Je schrijft dat je zadel hoger moet omdat de zitbuis korter is. Dit klopt niet. Je meet de hoogte van je zadel vanaf het midden van je bottom bracket? Dan steekt je zadelpen alleen 1.5 cm meer uit. De totale hoogte blijft gelijk tov je huidige fiets (tenzij je benen ineens 1.5 cm langer zijn geworden )
Ik begrijp natuurlijk dat het zadel niet hoger moet, maar dat deze meer uit het frame gaat steken.
Net nog even wat maten opgemeten bij mijn huidige fiets en dan komen de maten van de L toch het meest overeen m.u.v. de balhoofdbuis.
Zoals gezegd ga ik even een poosje wat km's maken met wat minder spacers en kijken hoe dat bevalt.
De reach incl. stuurpen is totaal 20 mm korter. Is dit nog van belang in verhouding tot de diepte? Oftewel: als de reach minder is, kan de diepte dan meer zijn?
Net nog even wat maten opgemeten bij mijn huidige fiets en dan komen de maten van de L toch het meest overeen m.u.v. de balhoofdbuis.
Zoals gezegd ga ik even een poosje wat km's maken met wat minder spacers en kijken hoe dat bevalt.
De reach incl. stuurpen is totaal 20 mm korter. Is dit nog van belang in verhouding tot de diepte? Oftewel: als de reach minder is, kan de diepte dan meer zijn?
Laatst gewijzigd door RobiOne op 03 jan 2015 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
In theorie kan de diepte iets minder zijn als de reach korter is, je armen maken immers een meer verticale hoek bij een kortere reach. Je kunt dit vergelijken met het rijden met je handen bovenop het stuur en bovenop de shifters.
Ik vraag me af of die kortere reach wel prettig gaat zijn voor jou. Als ik kijk naar je zadelhoogte moet je wel een kort bovenlijf of korte armen hebben om dit prettig te laten zitten.
Als je toch aan testen slaat op je huidige fiets kun je natuurlijk ook een kortere stuurpen proberen.
Ik vraag me af of die kortere reach wel prettig gaat zijn voor jou. Als ik kijk naar je zadelhoogte moet je wel een kort bovenlijf of korte armen hebben om dit prettig te laten zitten.
Als je toch aan testen slaat op je huidige fiets kun je natuurlijk ook een kortere stuurpen proberen.
Bij "comfortgeometrie" wordt de reach korter bij een hogere zit, bij een meer sportieve zit andersom. Als je korter en dieper gaat zitten is de kans op rugklachten groter.
Als je nu goed op je fiets zit is de XL gewoon de beste optie. De extra lengte wordt gecompenseerd door een kortere stuurpen en je kunt nog steeds een flink stuk omlaag met je stuur. Bij de L heb je een 130mm stuurpen nodig en nog steeds het maximum aan spacers ook al kun je nog wat dieper zitten. Je bent dan meteen grotendeels je marge om te finetunen kwijt.
Als je nu goed op je fiets zit is de XL gewoon de beste optie. De extra lengte wordt gecompenseerd door een kortere stuurpen en je kunt nog steeds een flink stuk omlaag met je stuur. Bij de L heb je een 130mm stuurpen nodig en nog steeds het maximum aan spacers ook al kun je nog wat dieper zitten. Je bent dan meteen grotendeels je marge om te finetunen kwijt.
Campagnolo Ultra Dork
Er zijn ook maar 3 maten interessant aan die tabellen: de zitbuishoek (=gelijk), de lengte van de balhoofdbuis (de XL komt het meest overeen) en de bovenbuislengte (de Bulls zit precies tussen de L en XL in). De Xl komt dus sowieso het meest overeen.
Campagnolo Ultra Dork