Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

mijn finale keuzelijst voor responsieve stijve fiets

midfields
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 okt 2014 14:02

midfields 03 jan 2015 23:37

Beste wielerfanaten,
ik heb al enkele berichtjes in posts gezet met vragen en opmerkingen.
Vandaag heb ik een finaal lijstje gemaakt.
Zoals eerder gemeld, ben ik op zoek naar een fiets die heel responsief is en goed in krachtoverbrenging. Maar....de fiets moet er ook leuk uitzien natuurlijk. Budget tussen 2500 en 4000 Euro.

- BMC SLR 01 Ultegra:
http://www.bmc-switzerland.com/us-en/bi ... 1-ultegra/

--> van deze fiets WEET je gewoon dat die een heel goed stijf responsief frame heeft

- BMC SLR 02 Ultegra:
http://www.bmc-switzerland.com/us-en/bi ... 2-ultegra/

--> van ook deze fiets WEET je gewoon dat die een heel goed stijf responsief frame heeft

- Cannondale Synapse Disc Ultegra:
http://www.cannondale.com/eur_nl/2015/b ... tegra-disc

--> ultegra EN schijfremmen op een goede carbon fiets.

- Merckx San Remo 76 Ultegra
http://www.eddymerckx.be/EUR/en/bike/ma ... no-ultegra

--> zijn uiterlijk spreekt me sterk aan!

Waar zitten de twijfels dan?

BMC lijken me topfietsen, maar voor dat geld heb je bij een ander zoveel meer? Zouden de kaders van BMC dan zo superieur zijn? en de Merckx San Remo 76, zou die wel een responsief stijf frame bezitten vraag ik me af? Zou die ook wel comfortabel genoeg zijn, het lijkt me ook echt een wedstrijd fiets!

alle input en meningen zijn welkom!

dank

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16418
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jan 2015 23:45

Als je de cannondale synapse op je shortlist zet, waarom dan de Specialized Roubaix en de BMC Granfondo er ook niet bijzetten?
I know myself like no one else
Nothing to defend

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 03 jan 2015 23:46

De Merckx en de Synapse zijn compleet verschillend qua geometrie. Je weet dus echt totaal niet wat je wilt. Dan wordt het voor ons ook lastig.

midfields
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 okt 2014 14:02

midfields 04 jan 2015 00:23

gerardn schreef:De Merckx en de Synapse zijn compleet verschillend qua geometrie. Je weet dus echt totaal niet wat je wilt. Dan wordt het voor ons ook lastig.
Wat het geometrie verhaal betreft lijkt me dat niet moeilijk en zie ik zelf natuurlijk dit verschil:

De Merckx lijkt me eerder een snelle wedstrijdfiets, waarbij je meer naar voor gebogen zit, meer aerodynamisch dus.

De Synapse lijkt me eerder een allround endurance fiets, meer voor langere tochten en recreatie.

Ik ben een recreatief fietser die alleen rijdt voor conditie, en vooral sneller in groep. Veelal vlak. Tochten van 75 km. Enkele uitstappen per jaar naar de Vlaamse Ardennen. Ik ben op zoek naar een snelle, lichte en vooral veel meer responsieve fiets dan mijn huidige Cube.

Het probleem is dat in vele reviews fietsen met een totaal verschillende geometrie beiden gelabeld worden als heel snel, pittig, responsief EN dan nog eens comfortabel ook...ja, dan wordt het ook voor mij moeilijk...

Ook wil ik fietsen op een fiets die ik mooi vind, buiten de specs om. Ik denk dat dit bij iedereen wel zo is, als ik de vele posts zie waar mensen hun fiets laten zien. Vele merken en 2015 types binnen merken vallen dus af bij mij, zoals Specialized, Trek, BMC Granfondo,...

gerardn
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 10 aug 2014 09:17

gerardn 04 jan 2015 07:53

Het label comfortabel wordt overal opgeplakt tegenwoordig, daar zou ik niet op letten. Ik zou vooral letten op de verschillen in geometrie. Dus gaat je voorkeur nou uit naar een racehouding of een meer rechtop houding?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 04 jan 2015 08:05

De reviews staan in bladen die advertenties moeten verkopen wanneer je er zes achterelkaar leest kan je daar doorheen kijken. BMC is trouwens niet een strakke fiets ook niet in bladen die het van advertenties moeten hebben.

Responsive voelt lekker aan, stabieler in de afdaling enz maar sneller ga je er niet door. Een fictie die ons wordt aangepraat.
Comfortabel moet je zoeken in de bandendruk, niet in allerlei inzetstukjes. een verschil van 0,3 bar is genoeg voor een comfortabel gevoel. De inzetstukjes zijn ook een fictie van de marketing afdeling
Lees anders het artikel in slowtwich
http://www.slowtwitch.com/Tech/Thoughts ... _4571.html

Wil je sneller dan moet je dieper in het beugel, minder luchtweerstand, ellebogen 90 graden. Heel comfortable is dat niet wel heel effectief

Ik zou bij Canyon en bij Pinarello gaan kijken, Ook de twee meest actieve topics op dit forum

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 04 jan 2015 08:51

Comfortabel haal je niet uit een frame, dit is vooral een marketing verhaal, dit haal je uit wielen en banden.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 04 jan 2015 09:05

Ik lees, vooral voor conditie en sneller in een groep.
Conditie is duurtraining en sneller in een groep daar snap ik niks van die uitspraak.
Je benen moeten het doen dus ga proefrijden op de verschillende fietsen.
Ik zou kijken naar overjarige modellen en een paar goede wielen er bij kopen.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

midfields
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 okt 2014 14:02

midfields 04 jan 2015 09:54

Misschien nog wat achtergrond. Op reis huurde ik verleden jaar een Scott CR1, Shimano 105.

Reed vlak, en ook de bergen in. De kwaliteit van die fiets, en het verschil met mijn Cube verbaasde mij werkelijk elke kilometer. Vooral acceleratie was fenomenaal. De overdracht van kracht op de pedalen die tot een voorwaartse beweging leidt zeg maar. :D Geen energie verlies. Mijn Cube verbleekte hierbij als ware het een slappe budget carbon fiets met ultegra op.

Scott wordt niet in mijn buurt verkocht jammer genoeg. Ik geloof dat er gelijkaardige fietsen zijn natuurlijk.

Nu, ik ga ervan uit dat ik toch ietwat kan voortgaan op reviews, eg Bikeradar,... Als dat al niet kan, dan wordt het wel heel moeilijk. :roll:

Daar komt de BMC (zeker het 2014 model) meermaals uit als een heel lichte, stijve topfiets, als een leider in zijn klasse, die verbaast in zijn acceleratie en responsiviteit.

midfields
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 okt 2014 14:02

midfields 04 jan 2015 10:00

nijkie schreef:Ik lees, vooral voor conditie en sneller in een groep.
Conditie is duurtraining en sneller in een groep daar snap ik niks van die uitspraak.
.
Nu ik meer wil gaan fietsen, zie ik de hoofdbrok van mijn trainingen bestaan uit langzame duurtrainingen. Als je dan wekelijks ook nog met een groep meerijdt, rij je wel steviger door natuurlijk en wordt er niet in zone 1 of 2 gereden.

Ik denk dat deze manier van fietsen heel vaak voorkomt toch?

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 jan 2015 12:07

Mijn advies: neem als uitgangspunt de juiste geometrie.
En die gehuurde Scott CR1, was dat mss een E-bike? :)

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 04 jan 2015 12:34

Waarom staat die Scott dan niet op je finalelijst?

Alleen omdat die niet in de buurt verkocht wordt? :?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie