Retro / oudere fietsen
Hanz B.
je hebt PB
je hebt PB
-
- Forum-lid
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29
Dank je wel. En inderdaad, het zijn uiteindelijk gewoon fietsen en ik zal ze ook gewoon gebruiken. Voor de winterritten heb ik een oudere Gazelle Tour de France met spatborden, voor de mooi weer ritten pak ik de Neo Primato en voor de toertochten en gran fondo's pak ik de titanium. En anders zit ik op de MTB.Le Grimpeur schreef:@Dizono: 'Oude tijden herleven' bij het zien van je foto's .
@Memento_Mori: Werkelijk schitterende fietsen, je De Rosa 'staal' en Dedaccia 'titanium'! Dit zijn m.i. esthetisch zeer fraai opgebouwde/uitgevoerde 'top-fietsen'. Het zijn voor mij ook van die fietsen waarvan ik het zelf 'zonde' zou vinden om de weg mee op te gaan. Eigenlijk 'te mooi om mee te fietsen' dus . Maar ja, het zijn wèl fietsen, dus veel fietsplezier er mee!
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Ja manne, sorry voor de late reactie, ik was gister te werk, effe wieltje bouwen en een opgelopen Burco (oorzaak: drank) weer rechtgetrokken. Maar goed, ehh, waar gaat het over? Foto's zouden wel handig zijn in dezen.Sebo schreef:Kom der maar in Theodorovapser schreef:Hallo Kenners,
Ik heb een stalen frame op de kop weten te tikken en wil die gaan opbouwen. Nu is er tijdens de vracht een probleem ontstaan en dat heeft gezorgd voor een behoorlijk schade in het balhoofdbuis. Het balhoofd heeft een behoorlijke tik gehad en is nu vervormd (dus niet rond meer) en de lak is er af gesprongen. Het is echt een grote deuk en ik zal proberen later wat fotos te plaatsen. Is het überhaupt mogelijk om een stalen buis weer rond te krijgen of betekent dit het einde verhaal? De onderkant heeft ook een deuk en ik kan dus niet mijn headset in het balhoofd krijgen .
Alvast bedankt voor jullie tips.
Anyway, ik meen uit het verhaal op te maken dat het frame zonder voorvork en balhoofdlagers is vervoerd en de balhoofdbuis door een impact ovaal is geworden. Ik zou een remconus van een oude Torpedo remnaaf tot 29.9mm afslijpen en die langzaam naar binnen persen. De buitendiameter van 1 inch balhoofdlagers is 30.2mm dus dan dan komt 't lager na montage lekker klem te zitten. Is effe werk maar daarna is 't frame gewoon weer te gebruiken. Lak even bijwerken met lakstift of -lekker ruig- Owatrol en fietsen maar!
Uiteraard wil ik dat graag voor je doen voor geld, stuur maar een PB als je er brood in zie
Bedankt voor je reactie en de tip. Klopt inderdaad dat het frame vervoerd is zonder balhoofdlagers en dat door een impact de buis niet meer recht is aan de onderkant en een grote deuk heeft opgelopen aan de boven kant.Ja manne, sorry voor de late reactie, ik was gister te werk, effe wieltje bouwen en een opgelopen Burco (oorzaak: drank) weer rechtgetrokken. Maar goed, ehh, waar gaat het over? Foto's zouden wel handig zijn in dezen.
Anyway, ik meen uit het verhaal op te maken dat het frame zonder voorvork en balhoofdlagers is vervoerd en de balhoofdbuis door een impact ovaal is geworden. Ik zou een remconus van een oude Torpedo remnaaf tot 29.9mm afslijpen en die langzaam naar binnen persen. De buitendiameter van 1 inch balhoofdlagers is 30.2mm dus dan dan komt 't lager na montage lekker klem te zitten. Is effe werk maar daarna is 't frame gewoon weer te gebruiken. Lak even bijwerken met lakstift of -lekker ruig- Owatrol en fietsen maar!
Uiteraard wil ik dat graag voor je doen voor geld, stuur maar een PB als je er brood in zie
Ook bedankt voor je aanbod. Aangezien ik in Zweden woon is het nu wat moeilijk om daar op in te gaan maar als ik het hier niet kan oplossen en ik ben in Nederland neem ik ruim van te voren kontakt met je op!
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Scandinaviers doen dat soort dingen toch gewoon met de blote vuist?vapser schreef: ....Aangezien ik in Zweden woon is het nu wat moeilijk om daar op in te gaan maar als ik het hier niet kan oplossen...
Maar 't lijkt me dat ze daar ook wel wat kunnen hoor. Als beginnetje kan je er een stalen zadelpen doorheenslaan, die heb je zeker tot 29.2mm misschien zelfs groter maar dat kan ik vanaf hier thuis niet helemaal overzien. Stalen zadelpennen zijn altijd van het type kaars dus lekker klein qua diameter van boven en dan taps uitlopend. Mochten er nog grotere maten zijn dan die er oplopend doorheen persen.
Niet heetstoken want dan krijg je structuurverandering in 't metaal dus gewoon koud smeden.
Hou ons op de hoogte!
Groeten uit 020, Theo.
Heb je anders nog kleursuggesties? Zit er toch over te denken om hem uiteindelijk over te spuiten. Wil hem dan het liefst wel weer tweekleurig maken.Dizono schreef:Gaaaaaaf! Een crosser zou ik ook nog wel eens willen, en dan zo'n Gazelle is wel echt leuk! Ik zou zelf voor een ander kleurtje kiezen denk ik. Ben vooral benieuwd naar de afmontage!EmPeHa schreef: Reden om verder te kijken en zo kwam ik uit bij mijn nieuwe aanwinst: een Champion mondial cross-frame uit 1993.
Denk dat ik eerst wel zo opbouw om alles uit te proberen.
Ik heb voor een paar tientjes een Giant Leader op de kop getikt met 7 speed index buisshifters. De naaf heeft een uniglide freehub. Ik wil het schakelsysteem graag behouden, maar de wielen zijn niet best, voor en achter zijn verschillend en er zitten wat butsen in de velgen. Nu kan ik de oude naven van nieuwe velgen en spaken laten voorzien, maar ik kan ook een nieuwe wielset met hypergilde freehub kopen en die voorzien van een 7 speed cassette (met spacer). Ik weet dat de nieuwe naven 130 ip 126 mm zijn dus dat het frame een beetje uitgebogen zal moeten worden. Maar werkt een 7-speed hypergilde cassette als vervanging van een 7 speed uniglide cassette? zijn de dikte en de onderlinge afstand van de kransjes compatibel met het index schakelmechanisme?
Mijn CM wil ik uiteindelijk in cinelli laser auzuro laten overspuiten, echt een heerlijke kleur vind ik. Ik vind het metallic groen met wit van eddy merckx ook erg mooi. Als je het bij gazelle wil houden: amstelrood ('mijn' kleur) met wit?EmPeHa schreef:Heb je anders nog kleursuggesties? Zit er toch over te denken om hem uiteindelijk over te spuiten. Wil hem dan het liefst wel weer tweekleurig maken.Dizono schreef:Gaaaaaaf! Een crosser zou ik ook nog wel eens willen, en dan zo'n Gazelle is wel echt leuk! Ik zou zelf voor een ander kleurtje kiezen denk ik. Ben vooral benieuwd naar de afmontage!EmPeHa schreef: Reden om verder te kijken en zo kwam ik uit bij mijn nieuwe aanwinst: een Champion mondial cross-frame uit 1993.
Denk dat ik eerst wel zo opbouw om alles uit te proberen.
Als het één kleur mag dan lijkt me groen wel mooi. Rood of blauw is natuurlijk ook een mooie optie.EmPeHa schreef:Heb je anders nog kleursuggesties? Zit er toch over te denken om hem uiteindelijk over te spuiten. Wil hem dan het liefst wel weer tweekleurig maken.
Denk dat ik eerst wel zo opbouw om alles uit te proberen.
Dank voor de reacties. Daar zitten mooie voorbeelden tussen. Dit geeft mij toch weer nieuwe ideeën. Misschien toch maar niet aan de jaren negentig opties en kleuren vasthouden en gewoon mijn droomfiets maken.
Ik was (pas sinds enkele dagen) aan het uitkijken naar een leuk stalen frame om mijn overtollige Campa spulletjes aan te hangen.
Vanmiddag liep ik bij de LBS tegen een nieuw, nooit opgebouwd, Koga Full Pro-C frame aan. Uit begin jaren 2000. (edit: volgens de folders modeljaar 2002)
Ik vond het een erg fraai semi-modern stalen frame, met carbon vork. En ook nog in mijn maat.
Al pratend in de winkel de afweging gemaakt welke prijs ik zou betalen voor een fraai gebruikt stalen frame, of dit fraaie nieuwe stalen frame.
Toen de LBS ook nog tegemoet kwam in de prijs, heb ik de knoop doorgehakt, en dit frame maar vast meegenomen.....
Een gebruikt stuur + klassiek voorbouw heb ik er meteen bijgekregen. Moet alleen nog op zoek naar een bijpassende zadelpen.....
Vanmiddag liep ik bij de LBS tegen een nieuw, nooit opgebouwd, Koga Full Pro-C frame aan. Uit begin jaren 2000. (edit: volgens de folders modeljaar 2002)
Ik vond het een erg fraai semi-modern stalen frame, met carbon vork. En ook nog in mijn maat.
Al pratend in de winkel de afweging gemaakt welke prijs ik zou betalen voor een fraai gebruikt stalen frame, of dit fraaie nieuwe stalen frame.
Toen de LBS ook nog tegemoet kwam in de prijs, heb ik de knoop doorgehakt, en dit frame maar vast meegenomen.....
Een gebruikt stuur + klassiek voorbouw heb ik er meteen bijgekregen. Moet alleen nog op zoek naar een bijpassende zadelpen.....
Laatst gewijzigd door Hanz Bé op 06 jan 2015 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.