Fiets December
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
BBRight is wel eens waar door Cervelo ontwikkelt maar het is gewoon een open standaard. OSBB was in 't verleden niets meer dan een marketing naam van Specialized. De frames hadden een BB30 bracket en voor de duidelijkheid heeft Specialized besloten dat OSBB te noemen. Deze BB30 brackets hebben bij Specialized altijd een aluminium bus. Om gewicht te besparen zijn ze vervolgens op het nieuwe systeem over gegaan wat de diameter van PF30 heeft. Ipv de naam te veranderen zijn ze gewoon verder onder de naam OSBB gegaan. Iedere fabrikant wil het bracket zo breed mogelijk maken en Specialized heeft er zonder reden 8 mm afgehaald die vervolgens met een bus opgevuld moet worden...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40466
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mark; ik begrijp je uitleg niet helemaal. De OSBB30 in mijn S-works 2011 was NIET compatible met BB30. Is dat dan feitelijk PF30?
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
In jouw S-works heeft het bracket de diameter van PF30 (46 mm), maar het bracket is smaller dan de 68 mm van PF30. Specialized levert 'press-in cups' waarmee het bracket 68 mm breed wordt en de diameter gereduceerd wordt tot 42 mm. Dan kan er een BB30 lager (zonder circlips) met een BB30 crank in.
Het had erg veel gedoe bespaard als Specialized zich gewoon aan de standaarden zou houden en die namen ook zou gebruiken. En als ze dan toch zo nodig iets zelf willen verzinnen zouden ze op z'n minst de maten kunnen publiceren en een duidelijk lijst met adapters publiceren.
Het had erg veel gedoe bespaard als Specialized zich gewoon aan de standaarden zou houden en die namen ook zou gebruiken. En als ze dan toch zo nodig iets zelf willen verzinnen zouden ze op z'n minst de maten kunnen publiceren en een duidelijk lijst met adapters publiceren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13940
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom doet specialized dit. Als ik het zo lees zijn de diameters groter dan BB30 (kaal) en kan je dmv cups BB30 monteren.
Ik snap dat lagers direct in je frame persen een risico is, daarmee lijkt het shimano pressfit best een goed systeem.
Dat het stijver en smaller kan met BB30 is zeker een pre voor BB30, maar gekker had het voor mij niet gehoeven.
BB30 , pressfit en het oude draadsysteem zijn wel voldoende lijkt me.
Wat ik hier met name irritant aan vind is dat als er op vakantie bv een keer iets gebeurt ga dan maar zoeken......
Ik snap dat lagers direct in je frame persen een risico is, daarmee lijkt het shimano pressfit best een goed systeem.
Dat het stijver en smaller kan met BB30 is zeker een pre voor BB30, maar gekker had het voor mij niet gehoeven.
BB30 , pressfit en het oude draadsysteem zijn wel voldoende lijkt me.
Wat ik hier met name irritant aan vind is dat als er op vakantie bv een keer iets gebeurt ga dan maar zoeken......
Als je het helemaal niet meer weet wat betreft de lagers en BB systemen dan kijk maar eens bij C-bear op de website.
Heb overigens altijd een goed antwoord van Bart Schouten van C-bear en die heeft echt alle systemen die er zijn en geeft daarbij advies aan fabrikanten wat te doen.
Dus als je een mailtje stuurt of ff belt met Bart krijg je altijd een antwoord terug.
Grtz; mtbfool
Heb overigens altijd een goed antwoord van Bart Schouten van C-bear en die heeft echt alle systemen die er zijn en geeft daarbij advies aan fabrikanten wat te doen.
Dus als je een mailtje stuurt of ff belt met Bart krijg je altijd een antwoord terug.
Grtz; mtbfool
Nog even en de fietsenmaker heeft weer een draaibankje staan in zijn werkplaats.
Net als vroeger.
Ontwikkeling heet dat.
Zonder gekheid.
Zo druk je de kleine merken de markt uit.
En heeft een fiets op den duur alleen onderdelen die op 1 bepaald type passen net als auto's en motoren.
Het is even wennen maar gestandaardiseerde maten hebben hun langste tijd gehad.
Het is al een wonder dat ze nog bestaan in de fietsenwereld
Net als vroeger.
Ontwikkeling heet dat.
Zonder gekheid.
Zo druk je de kleine merken de markt uit.
En heeft een fiets op den duur alleen onderdelen die op 1 bepaald type passen net als auto's en motoren.
Het is even wennen maar gestandaardiseerde maten hebben hun langste tijd gehad.
Het is al een wonder dat ze nog bestaan in de fietsenwereld
Zij is ook tegen
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Helaas niet alle: bb30 lagers voor 30mm assen missen. (rotor replacement).mtbfool schreef:Als je het helemaal niet meer weet wat betreft de lagers en BB systemen dan kijk maar eens bij C-bear op de website.
Heb overigens altijd een goed antwoord van Bart Schouten van C-bear en die heeft echt alle systemen die er zijn en geeft daarbij advies aan fabrikanten wat te doen.
Dus als je een mailtje stuurt of ff belt met Bart krijg je altijd een antwoord terug.
Grtz; mtbfool
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF