Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Chorus crankstel uitboren?

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 05 jan 2015 11:22

Na lang zoeken heb ik ze eindelijk gevonden en gekocht, titanium bladbouten :D

1 probleempje: de buitendiameter van de bladbout is een half millimetertje te groot om door de crank te passen :oops:
Zou ik de gaten durven uitboren/uitvijlen?
Met het binnenblad durf ik het wel omdat het echt maar om een half millimetertje gaat, maar over mijn Chorus crankstel twijfel ik nog. In het buitenblad vallen de boutjes zoals het hoort.

Iemand een zinnig advies?
Ik heb geen zin om m'n crankstel aan z'n einde te helpen, maar ben wel helemaal klaar met die campa bladboutjes (en TISO/KCNC alternatieven).
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 05 jan 2015 11:37

Voor iemand die zich door het weer niet laat weerhouden, is een 0,5 MM, 0,25 iedere kant van het gat, toch ook geen probleem?
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 14 jan 2015 11:40

Zou het niet mogen zijn, maar een beetje bikkelen door weer en wind is toch net ff wat anders dan knutselen aan m'n crank......vandaar.

De vraag was meer of iemand hier ervaring mee heeft en/of tips voor heeft.
Vooralsnog denk ik het crankstel te verwijderen, een nieuwe 10 mm metaalboor te nemen en op hoog toerental van de boormachine de boor langzaam door het bestaande gat te laten zakken.
Helaas heb ik niet de beschikking over een kolomboor, want dat was nu wel even handig geweest.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 14 jan 2015 13:40

Kan het mis hebben, maar volgens mij moet je juist niet een te goog toerental gebruiken en e.e.a. Voorzien van goede smering.
:winkthumb:

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 14 jan 2015 13:55

Een te lage toerental maakt de kans groter dat de boor gaat bijten in het materiaal. Maar persoonlijk zou ik de originele boutjes gebruiken. Niks is zo erg als het kapot gaat doordat je eraan hebt zitten klussen.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

bikerke
Forum-lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 14 jan 2015 17:30

Ik zou me geen zorgen maken en gewoon uitboren, maar niet op hoge toerentallen, en gebruik
een nieuwe boor zodat die zeker snijd en er geen slag op zit.
1/2mm is 2x niets om uit te boren. je gaat het met moeite merken.
Maar ik zou wel snijolie of wd40 om te smeren/snijden gebruiken.
En je crankstel is op de plaats die je uitboort ook nog eens niet zichtbaar.....

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 14 jan 2015 19:48

rico8 schreef:Na lang zoeken heb ik ze eindelijk gevonden en gekocht, titanium bladbouten :D
1 probleempje: de buitendiameter van de bladbout is een half millimetertje te groot om door de crank te passen :oops:
Zou ik de gaten durven uitboren/uitvijlen? ...
Sorry, maar je koopt (weliswaar mooie) titanium bladboutjes, doch kennelijk toch niet in de juiste maat/passing. D.w.z. het 'probleem' zit in de boutjes, niet in het crankstel. Ik neem aan dat het hier om een carbon crank gaat. Ook al is het verschil zeer gering, persoonlijk zou het niet eens bij mij opkomen om in het carbon te gaan boren (en ik weet hoe dat er uitziet, want ik heb zelf twee Chorus carbon cranksets). Maar wie ben ik :roll: ? Overigens, hoe staat het er nu mee, ben je al aan het 'modificeren' geslagen?
60 x Ventoux

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 14 jan 2015 21:44

oef.. mijn opmerking berust op de veronderstelling dat het om een metalen crankstel gaat..
:winkthumb:

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 15 jan 2015 13:24

Dank voor de reacties.

Het betreft hier idd een Chorus/carbon cranstel en het lijkt idd onlogisch om met de verkeerde maat bladbouten het probleem op te lossen, echter, ik vind de boutjes erg mooi, het risico lijkt me overzichtelijk en ik ben in 1 keer van alle geneuzel met de campa bladboutjes af.

Zaterdag ga ik in alle rust eens even met dit klusje aan de slag.
Inmiddels een nieuwe, kwalitatief goede metaalboor gekocht en met een beetje WD40 en een beheerst toerental eerst maar eens 1 gat proberen.

Gezien het resterende vlees rondom het gat wordt de constructie er niet veel slapper van en bovendien leunen de kettingbladen ook nog een op de uitsparingen in het crankstel.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 15 jan 2015 14:39

OK, maar je dient je wel te realiseren dat mocht je niet zuiver 'gecentreerd' boren, er in de passing op de crank een afwijking ontstaat, zodat de boel dan nog niet past. 'Uit de hand' boren brengt volgens mij meer risico's met zich, dan wanneer je met een kolomboor en goed gefixeerde crank aan de slag gaat. 'It's up to you' en in elk geval succes gewenst! Ik hoop voor je dat het lukt!
60 x Ventoux

bikerke
Forum-lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 15 jan 2015 17:22

Le Grimpeur schreef:OK, maar je dient je wel te realiseren dat mocht je niet zuiver 'gecentreerd' boren
Een 1/2 mm uitboren, de boor gaat gewoon zichzelf centreren.
Uit het center boren gaat moeilijker zijn.......

rneetje
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2014 21:31

rneetje 15 jan 2015 22:15

Zeker niet uit de hand met een scherpe boor uitboren, gaat rammelen en happen en geeft een bloedbad. Halve mm in kunststof even vijlen met een rattestaart of eventueel met een dremel en een klein freesje, wel voorzichtig ivm uitschieten

Plaats reactie