Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 17 jan 2015 15:47

Wat mij betreft zijn er twee nadelen te noemen voor de allure. Het achterwiel komt erg dicht bij de zitbuis, ik denk dat 25mm bandjes niet gaan passen of schade veroorzaken wanneer je op natte wegen rijdt. De kabelstops op de schuine buis zitten met één boutje vastgeschroeft. Het idee daarachter is dat wanneer je kiest voor elektronisch schakelen, je de kabelstops kunt verwijderen. Echter in mijn geval kon ik de kabelstops niet goed genowg vastzetten waardoor tijdens schakelen er toch wat beweging in kwam. Dit zorgt er voor dat de afstelling van de derailleurs niet meer ideaal is. Om die reden heb ik de boel maar met een twee componenten lijm vastgezet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ebrinks
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 apr 2014 09:51

Gebruikersavatar ebrinks 17 jan 2015 15:57

mooie fiets apexrider
Gilbertson Allure, Quasar QS4, 105 5800, 3T componenten

sjlek
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2010 20:45

sjlek 17 jan 2015 16:58

Heb je een "L" Apexrider? Zelf heb ik heel lang getwijfeld. Heb een XL en het zadel staat 82,5 cm ct. Een flinke zadelpenlengte die er boven uit steekt. Vond het in het begin heel erg wennen. De geometrie van de Allure is nagenoeg hetzelfde als de Basso, dus de zithouding laten prevaleren boven de looks. Maar hoe langer ik er naar kijk.... Iemand nog interesse voor een winterfreempje? Heb ik al eens mee geadverteerd, een Planet X Nanolight. Ook een XL, maar de bovenbuis is een stukje langer en heb last van mijn rug....
Gios Titanio, Chorus, DT Swiss RR 511, 240S.
Batavus Professional Team 1987 Dura Ace.

Gebruikersavatar
ebrinks
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 apr 2014 09:51

Gebruikersavatar ebrinks 17 jan 2015 17:15

wat is jouw bbl?
Laatst gewijzigd door ebrinks op 17 jan 2015 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gilbertson Allure, Quasar QS4, 105 5800, 3T componenten

Gebruikersavatar
ebrinks
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 apr 2014 09:51

Gebruikersavatar ebrinks 17 jan 2015 17:23

Ik denk dat ik hetzelfde krijg. Mij wordt ook een XL geadviseerd i.v.m. de bovenbuislengte, die is dan vergelijkbaar met mijn Caad8. Maar nu heb ik ook mijn zadel 82,5 cm boven mijn crank. Dus heb ik straks hetzelfde wat jij nu hebt. Heb je daar een foto van? Dit i.v.m. de looks...
Gilbertson Allure, Quasar QS4, 105 5800, 3T componenten

Rubenvl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2014 17:53

Rubenvl 17 jan 2015 19:01

oor apexrider » 17 jan 2015 15:47

Wat mij betreft zijn er twee nadelen te noemen voor de allure. Het achterwiel komt erg dicht bij de zitbuis, ik denk dat 25mm bandjes niet gaan passen of schade veroorzaken wanneer je op natte wegen rijdt. De kabelstops op de schuine buis zitten met één boutje vastgeschroeft. Het idee daarachter is dat wanneer je kiest voor elektronisch schakelen, je de kabelstops kunt verwijderen. Echter in mijn geval kon ik de kabelstops niet goed genowg vastzetten waardoor tijdens schakelen er toch wat beweging in kwam. Dit zorgt er voor dat de afstelling van de derailleurs niet meer ideaal is. Om die reden heb ik de boel maar met een twee componenten lijm vastgezet.
Ik kom inderdaad dezelfde problemen tegen bij mijn Gilbertson Allure. Door een andere voorderailleur klem te monterenhttp://www.carbonfreaks.nl/catalog/prod ... cts_id=869 heb ik net voldoende ruimte voor 25 mm bandjes, het houd echter niet veel over. De eerste ritjes waren wat frustrerend wegens een haperend versnellingsapparaat, dit bleek echter de verschuivende kabelstop te veroorzaken. Na wat bij veilen zit deze beter, maar na een hobbelig ritje, trilt het boutje toch wat los. Apexrider wat voor 2 componentenlijm heb je gebruikt om deze vast te zetten? En mocht ik ooit overstappen op elektronisch schakelen, zou je de lijm dan weer redelijk kunnen verwijderen?
Verder een heerlijk en zeer fraai fietsje. Een hele andere beleving als mijn vorige knalharde Storck.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 17 jan 2015 20:47

@sjlek Ik heb inderdaad een L en het zadel staat op 78.5cm hart trapas tot bovenkant zadel.
@Rubenvl Het was een lijm van bison, die geschikt is voor metalen. Ik denk niet dat het ooit nog loskomt zonder het frame te beschadigen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ebrinks
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 apr 2014 09:51

Gebruikersavatar ebrinks 18 jan 2015 13:33

@sjlek De lengte van de zitbuis van een L is als ik het goed lees 48.7 cm en dus steekt het zadel van Apexrijder er ongeveer 30.7cm boven de zitbuis uit, bij jouw XL is dit ongeveer 31.6, dus dat is 9 milimeter hoger. Dus de looks zijn dan toch ongeveer gelijk aan de fiets van Apexrider? Of maak ik nu een rekenfout?
Gilbertson Allure, Quasar QS4, 105 5800, 3T componenten

sjlek
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 nov 2010 20:45

sjlek 18 jan 2015 16:04

Ik heb het niet nagerekend maar uitgaande van de looks van de L van Apexrider ziet her er bij mijn XL ook zo ongeveer uit. Ik vind het bij mij wat minder opvalken omdat ik een tita pen en klem heb. Het lijkt dan een beetje op bv een Giant die ook zulke sloping modelllen hebben. Maar dat is subjectief en een kwestie van smaak. Ik vind de L van Apexrider verder een hele strakke bak. Ben blij dat ik voor een XL ben gegaan op aanraden van Gijs en geen XXL. Dat wordt dan zo'n dranghek. En als ik de ontwikkelingen een beetje volg dan merk ik dat men steeds meer over gaat naar een (ietwat) kleiner frame, maar ik kan het mis hebben. Vraag Gijs om even een set up te maken van een XL met pen, zadell, wielsetje en een stuur met pen. Kwedtie van een paar minuten. Heeft hij bij mij ook gedaan. Dan heb je direct een hele goede indruk hoe het eruit gaat zien. Qua geometrie komt de Allure ook wat overeen met de Granfondo van BMC. En dat is dan een kader voor lange tochten. Heb nochtans geen rij-impressies maar ben vooralsnog erg blij met de Allure XL.
Succes bij de besluitvorming en greetz.
Gios Titanio, Chorus, DT Swiss RR 511, 240S.
Batavus Professional Team 1987 Dura Ace.

Marniparni
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jun 2012 09:52
Locatie: Leiden

Marniparni 21 jan 2015 16:20

Onlangs ben ik bij een valpartij één van mijn (lelijke plastic) stuurdopjes kwijtgeraakt. Ik wilde natuurlijk geen nieuw plastic dopje hebben, maar twee titanium dopjes. Blijkt dat die helemaal niet bestaan :shock:

Gelukkig bestaan er wel draaiers die goed zijn met titanium :mrgreen:

Met excuses voor de niet zo goeie iPhone-kwaliteit foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
H.T.F.U.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 21 jan 2015 16:30

Op welke diameter heb je ze laten draaien?
Hoe gaan ze klemmen? want ik mis de wigfunctie die je normaal creert doordat het plastic verbuigt/buigt

Marniparni
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jun 2012 09:52
Locatie: Leiden

Marniparni 21 jan 2015 19:14

Gerboon schreef:Op welke diameter heb je ze laten draaien?
Hoe gaan ze klemmen? want ik mis de wigfunctie die je normaal creert doordat het plastic verbuigt/buigt
De diameter zal ik morgen opmeten.

Ze bijten zich als het ware vast in het stuurlint binnenin het stuur. De randen die je ziet zijn aan de ene kant schuin en aan de andere kant recht, zodat je een klein beetje het effect van een weerhaak hebt.

Om dat te testen is eerst een proefstukje uit aluminium gedraaid. Toen dat goed paste (=klem, maar nog wel te verwijderen) is het definitieve stuk uit titanium gedraaid. Ik moet wel bekennen dat ik onderweg de hele tijd gekeken heb of de dopjes er nog wel in zaten, maar dat heeft meer met mij te maken dan met hoe vast ze zitten ;)
H.T.F.U.

Plaats reactie