Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

compact maar dan anders

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 14 jan 2015 08:20

chemist schreef: Blijft nog steeds dat voor mijn gevoel een 52 voor "prettiger" rijdt dn een 50 maar ok..
Denk dat dat tussen je oren zit.

Als je een blinde test zou doen met een 50 icm 11-23 en een 52 icm 12-25 dat je het verschil niet zou merken.

chemist
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 09 sep 2006 00:02

chemist 14 jan 2015 14:47

Denk ik ook.
Niets is waar en zelfs dat niet

stef
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 dec 2005 15:28

stef 20 jan 2015 20:51

chemist schreef:Waarschijnlijk ga ik voor de 50/34. Op het vlakke rijd ik achter met een 12/23. In de bergen zet ik dan op mijn tweede wielset de 28 casette achter.

Blijft nog steeds dat voor mijn gevoel een 52 voor "prettiger" rijdt dn een 50 maar ok..

Ik heb in het verleden altijd met een 52/39 gereden en ben sinds oktober 2014 op een nieuwe compact 50/34 overgeschakeld. Mijn bevindingen zijn dat het niet veel uitmaakt of je nu met een 50 of 52 rijdt, dat is het probleem niet. Van 39 naar 34 is echter wel een grotere 'stap'. Het lijkt of je onmiddellijk veel te klein trapt maar dit is gewoon een gevoel. Het voordeel van de nieuwe Campa Crankstellen 2015 is dat je zonder aanlopen van de ketting op 34/12 en zelfs 34/11 kan rijden(cassette 11-23). Met deze verhoudingen behaal je met 100rpm snelheden van rond de 34 km/hr. Met 50/34 en een 11-23 cassette kun je naar mijn mening het 'vlaamse' werk zonder enig probleem afwerken. Een nadeel kan zijn dat je wel meer moet schakelen maar ik beschouw dit eerder als een voordeel.
Stef

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 jan 2015 21:01

geertjeb schreef:Ik ga uit van een gemiddelde fietser van tussen de 20-60 (gemiddeld genomen). Als je een beetje serieus fietst is dat een prima verzet.
:roll: :roll: :roll:
Dus ik ben gemiddeld dus 42 jaar oud, bedankt!!!
Mijn artsen (met verschillende specialiteiten) vinden dat ik voor die leeftijd er zeer beroerd voorsta!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13743
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jan 2015 21:19

geertjeb schreef:
havana schreef: - 52x36 rijden het hele jaar door
Het enige voordeel wat ik in 52/36 zie is dat je in afdalingen iets langer mee kan trappen. Ik denk dat veel wielertoeristen in NL een 52/36 net lastig vinden omdat je in tegenstelling tot een 50/34 in Nederland vaker moet schakelen tussen buiten en binnen zelfs op het vlakke bij ongunstige wind.

Ben het met je eens dat iemand die een 34 nodig heeft, geen 52 nodig heeft.
Ik vraag dat me al af.......... ik denk dat na 50x11 het aerodynamisch beter is om niet te trappen en zo Aero mogelijk te zitten. je rijd dan boven de 60.

chemist
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 09 sep 2006 00:02

chemist 22 jan 2015 01:25

Ik heb nu een compact 50*34 gemonteerd, we gaan het zien.
Niets is waar en zelfs dat niet

giantjan
Forum-lid
Berichten: 172
Lid geworden op: 09 mar 2014 10:39

giantjan 22 jan 2015 10:09

ik zou gewoon je dubbel crank verkopen en een goede compact voor weer kopen. 50 en 34 en twee bladen er bij kopen die je kan verwisselen voor hier in nederland op de vlakke stukken. dus 52 en 39. of werkt dat niet zo?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5257
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 22 jan 2015 22:34

52/34 schakelt prima. Ik rij in de bergen altijd met die verhouding en nog nooit misgeschakeld. Hoef zelfs niet eens de voor der. opnieuw af te stellen bij verwisselen 39 en 34.

Op vlakke is 34 gewoon klote. Constant scheve kettinglijn. Nu met campa en sram 11v loopt de ketting op de 34-11 misschien niet aan, maar zo'n scheve lijn moet je niet willen.

jff
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jul 2010 23:01

jff 23 jan 2015 07:49

giantjan schreef:ik zou gewoon je dubbel crank verkopen en een goede compact voor weer kopen. 50 en 34 en twee bladen er bij kopen die je kan verwisselen voor hier in nederland op de vlakke stukken. dus 52 en 39. of werkt dat niet zo?
Inderdaad, die optie pas ik momenteel ook toe. Desnoods 52/36, daar schiet je al behoorlijk mee op als het wat meer bergop gaat.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 24 jan 2015 14:10

Voor een Nederlandse wielertoerist die af en toe gaat klimmen is er maar 1 goede optie wat mij betreft en wel koop een compact 50/34 en wissel het binnenblad voor een 39 op het vlakke. Alleen maar het binnenblad verwisselen is een kwestie van 4 of 5 bladboutjes verder hoef je niets af te stellen. Is dus simpel. Snap echt niet al die compact rijders die met 30 km/h op het buitenblad met een geweldig scheve kettinglijn 80 % van hun kilometers maken.

Ben je echt jong en of sterk dan is een 52/36 te overwegen maar ook hier kom je er niet onderuit om het binnenblad te vervangen voor een 39-42.
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9066
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 jan 2015 16:07

dieseltje schreef:Voor een Nederlandse wielertoerist die af en toe gaat klimmen is er maar 1 goede optie wat mij betreft en wel koop een compact 50/34 en wissel het binnenblad voor een 39 op het vlakke. Alleen maar het binnenblad verwisselen is een kwestie van 4 of 5 bladboutjes verder hoef je niets af te stellen. Is dus simpel. Snap echt niet al die compact rijders die met 30 km/h op het buitenblad met een geweldig scheve kettinglijn 80 % van hun kilometers maken.

Ben je echt jong en of sterk dan is een 52/36 te overwegen maar ook hier kom je er niet onderuit om het binnenblad te vervangen voor een 39-42.
50x19 en 90rpm is je snelheid 30km/u ketting ligt prima ook afhankelijk welke cassette er op zit.
Wel een beetje overdreven reactie, Een geweldig scheve kettinglijn.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 24 jan 2015 17:16

Alleen is 90 rpm wel erg laag...

Plaats reactie