Omdat ik de hele winter door fiets, en redelijk snel last heb van koude voeten, heb ik Northwave Extreme Winter GTX R schoenen gekocht
http://www.northwave.com/en/product/_ex ... nter_gtx_r. Voorheen gebruikte ik mijn zomerschoenen, met Assos fuguSocks_S7 en Pearl Izumi Elite Barrier overschoenen. Maar bij temperaturen rond het vriespunt kreeg ik over een afstand van 20 kilometer toch koude voeten. En steeds die overschoenen aan- en uittrekken werd ik ook zat.
Mijn normale schoenmaat is 42, en mijn zomerschoenen (Shimano) zijn maat 43. De Northwaves heb ik ook in maat 43 gekocht, en ze passen prima. Ik twijfelde nog of ik niet een maat groter moest nemen, omdat je in de winter met dikkere sokken rijdt. Maar zowel met dunnere sokken (Assos earlyWinterSocks_S7) als de dikke fuguSocks zitten de schoenen goed. Dat is denk ik mede te danken aan het SLW2-sluitsysteem. Daarmee kun je de schoenen goed op je voet laten aansluiten. Mooi systeem. Zoiets wil ik nu ook op mijn nog aan te schaffen nieuwe zomerschoenen. De schoenen sluiten redelijk hoog, maar bieden genoeg bewegingsvrijheid rond de enkels.
Deze winterschoenen zijn duidelijk warmer dan de combinatie zomerschoen/overschoen. Niet in de laatste plaats omdat de onderkant geen ventilatiegaten heeft. Afgelopen week heb ik in temperaturen tot -5 gefietst. Over een afstand van 20 kilometer werden mijn voeten nooit echt koud, hooguit fris. Maar dat is veel beter dan de ijskoude voeten die ik eerst had.
Vanochtend (-5) werden mijn tenen wel koud. Ik denk dan ook dat de voeten op langere tochten nog wat kouder kunnen worden. Maar nogmaals, met de combinatie zomerschoen/overschoen zou ik dan al ijsklompen hebben. Ik kan mij voorstellen dat een combinatie van flinke vorst en wind tegen, ook deze schoenen teveel worden. Dan zal het nodig zijn om windwerende overschoenen te gebruiken, maar die hoeven denk ik niet per sé isolerend te zijn.
Waterdichtheid van deze schoenen heb ik niet getest. Als het even kan vermijdt ik regenrijden, en als het niet anders kan zorg ik dat ik regenoverschoenen bij me heb.
Kortom, de Northwave Extreme Winter GTX R zijn absoluut niet goedkoop. Maar je koopt er wel kwaliteit voor, waar koukleumen zoals ik veel lol aan beleven.