Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 810

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 07 jan 2015 10:49

Hans Vaessen schreef:Qualitate qua geef ik zelf op dat laatste geen antwoord. Maar wèl attendeer ik dan, wellicht ten overvloede, graag op http://www.openfietsmap.nl.
Enerzijds omdat die kaart het 'hacken' veelal overbodig maakt; anderzijds omdat je ook zelf aan de kwaliteit van die kaarten kunt bijdragen.
Je zegt het zelf al, "veelal overbodig". Dus niet helemaal ;)
Ik gebruik OFM Benelux naar volle tevredenheid, die kaarten zijn gewoon meer dan perfect. Echter in het buitenland buiten de Benelux (rond de Mt. Ventoux) staan er op de CityNavigator meer wegen dan op OFM W-Europa.....
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

m/v
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 aug 2014 11:37

m/v 07 jan 2015 14:53

Echo schreef:
53x11 schreef:Ik weet niet helemáál zeker of ik deze vraag hier mag stellen, maar kan de 810 omgaan met kaarten die "unlockable" zijn (lees: gehackte kaarten)? Mijn huidige 705 heeft daar geen problemen mee, maar ik heb begrepen dat sommige nieuwe Garmin's een extra beveiliging ingebouwd hebben. Het zou jammer zijn als mijn zorgvuldig opgebouwde kaartenset onbruikbaar zou worden na een upgrade naar een 810..:twisted:

Ik zou echter nog even nadenken of je als upgrade een 810 wil nemen (al heb ik die zelf ook...) maar een 1000. Dit ivm de navigatieproblemen die velen ondervinden als je de diverse fora afstruint. TBT(turn-by-turn) schijnt nog steeds vast te lopen of gewoon afslagen te missen. Voor een paar tientjes meer heb je dus een Edge 1000 die het navigatiegebeuren wel goed doet....
Verschil tussen een Edge 1000 en 810 lijkt mij toch wel wat meer dan een peer tientjes ;)

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 nov 2012 22:53
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 08 jan 2015 11:03

Echo schreef: Je zegt het zelf al, "veelal overbodig". Dus niet helemaal ;)
Ik gebruik OFM Benelux naar volle tevredenheid, die kaarten zijn gewoon meer dan perfect. Echter in het buitenland buiten de Benelux (rond de Mt. Ventoux) staan er op de CityNavigator meer wegen dan op OFM W-Europa.....
Klopt, de dekking van OSM hangt mede af van het aantal 'mappers' in een bepaalde regio. Zeker in Frankrijk kom je situaties tegen waar de CN meer wegen kent dan de OSM. Maar het omgekeerde komt ook voor.

Zelf heb ik lange tijd geadviseerd om, als je meestal naar dezelfde regio gaat, de officiele (dure) pro-kaart van dat gebied aan te schaffen. Dat is nog steeds het beste, zeker voor wandelen en mountainbike. Ga je de ene keer naar het ene, de andere keer naar het andere land dan worden die pro kaarten erg kostbaar en was de CN een betaalbaar alternatief.

In de afgelopen jaren is de dekking van OSM echter ongelooflijk toegenomen. Ga je bijvoorbeeld fietsen in Duitsland dan zal bijna altijd de (gratis) OFM betere dekking te zien geven dan de (betaalde) CN. Zelf in Roemenie kom ik dat tegen.

Los van de ethische discussie: vanwege de hoge kosten was in het verleden vaak sprake van het 'hacken' van commerciële kaarten. Maar dat levert ook de nodige sores en risico's. Met de toegenomen kwaliteit van OSM kun je je dat besparen; zonder dat het je geld kost.

En tsja.. kom je dan een keer op een weg die er niet op staat: fiets die weg gewoon, zorg dat je de track opneemt en voeg die, eenmaal thuisgekomen, zelf toe aan OSM.
Video over gebruik Garmin-toestellen? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 nov 2012 22:53
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 08 jan 2015 11:07

m/v schreef:
Verschil tussen een Edge 1000 en 810 lijkt mij toch wel wat meer dan een peer tientjes ;)
Klopt. Wel zit er bij de 1000 standaard een steun van een paar tientjes - gesteld dat je die zou willen aanschaffen is het verschil weer kleiner.

Qua navigatie zijn, met de laatste firware, de 810 en 1000 volgens mij overigens weer gelijk aan elkaar. Dan nòg zou ik persoonlijk bij nieuwe aanschaf beslist voor de 1000 gaan, maar dan om andere redenen; vooral het scherm.
Video over gebruik Garmin-toestellen? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

tib888
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 jul 2014 08:38

tib888 10 jan 2015 11:48

Kan je in de 810 aanduiden of je een koers in omgekeerde richting wil volgen? Met afslagbegeleiding dan uiteraard...

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 10 jan 2015 14:51

Ik zie dat niet als een optie bij een course staan. Dus op de 810 zelf lijkt me dit niet mogelijk. Is dat een optie die op andere Garmin devices wel aanwezig is?

Nancy
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2014 19:08

Nancy 25 jan 2015 18:35

Sedert een 3-tal maand ben ik in het bezit van de 810. Sinds begin december blokkeert het toestel volledig wanneer ik het wil gebruiken om een ritje te registreren. Dit gebeurt steeds na enkele kms. Het scherm "bevriest" dan en er gebeurt niets meer. Ik kan dan enkel het toestel uitzetten door enkel sec op de start stopknop op de zijkant te drukken. Het toestel heeft ook moeite om de hartslagsensor te vinden, heeft hij die dan gevonden valt ook de hartslagregistratie na enkele km uit. Heb nu het toestel terug in fabriekstoestand gebracht met het idee dat dan de oorspronkelijke softwareversie er terug ging opstaan, maar dit is niet het geval. Het blijft de laatst geupgrade versie 3.40. De problemen zijn hierbij ook niet opgelost. Heeft er iemand van jullie een idee of tip wat ik zou kunnen doen voordat ik het toestel terugstuur naar Garmin voor nazicht.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 nov 2012 22:53
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 26 jan 2015 12:13

Ik zou adviseren het toestel eens met www.javawa.nl/jdm.html te controleren. Ik vermoed dat sprake is van dubbel geladen/overlappende kaarten.
Video over gebruik Garmin-toestellen? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 26 jan 2015 13:04

Na een paar weken bezit ben ik ook nog niet helemaal happy met het toestel. Het uploaden van de rit geeft vaak een Fail. Soms is de rit dan toch beschikbaar in Connect en Strava. Soms niet. Gisteren bleef hij de rit maar opslaan, het toestel leek te "hangen". Krijg ook regelmatig de melding GPS Fix acquired. Om nou te zeggen dat het allemaal lekker soepeltjes gaat.... Neuh.

Zottenpedj
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 dec 2014 18:53
Locatie: Vlaamse Ardennen

Zottenpedj 26 jan 2015 20:09

Hallo iedereen,
binnen een paar dagen komt mijn edge 810 toe. :) Gezien ik met een kaart van osm zal rijden moet ik dus nog een sd kaartje kopen. Nu vroeg ik mij af hoe groot ik dit best neem. 4gb, 16,32?

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 nov 2012 22:53
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 27 jan 2015 12:29

Zottenpedj schreef:Nu vroeg ik mij af hoe groot ik dit best neem. 4gb, 16,32?
Neem gewoon een standaard 8GB micro SD. Groter is niet zinvol; zoveel ruimte nemen kaarten niet in beslag. Sneller evenmin; indien te snel zal het toestel de kaart mogelijk zelfs niet herkennen.
Video over gebruik Garmin-toestellen? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

Vizionary
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 17 jul 2013 23:31
Locatie: Limburg België

Vizionary 22 feb 2015 21:58

Wat zijn de grootste bugs momenteel met de Edge 810?
Ik heb er ook een sinds Juli 2014, maar heb niet echt meer gevolgd wat de ergste problemen/bugs zijn.

Plaats reactie