Echo schreef:
Je zegt het zelf al, "veelal overbodig". Dus niet helemaal
Ik gebruik OFM Benelux naar volle tevredenheid, die kaarten zijn gewoon meer dan perfect. Echter in het buitenland buiten de Benelux (rond de Mt. Ventoux) staan er op de CityNavigator meer wegen dan op OFM W-Europa.....
Klopt, de dekking van OSM hangt mede af van het aantal 'mappers' in een bepaalde regio. Zeker in Frankrijk kom je situaties tegen waar de CN meer wegen kent dan de OSM. Maar het omgekeerde komt ook voor.
Zelf heb ik lange tijd geadviseerd om, als je meestal naar dezelfde regio gaat, de officiele (dure) pro-kaart van dat gebied aan te schaffen. Dat is nog steeds het beste, zeker voor wandelen en mountainbike. Ga je de ene keer naar het ene, de andere keer naar het andere land dan worden die pro kaarten erg kostbaar en was de CN een betaalbaar alternatief.
In de afgelopen jaren is de dekking van OSM echter ongelooflijk toegenomen. Ga je bijvoorbeeld fietsen in Duitsland dan zal bijna altijd de (gratis) OFM betere dekking te zien geven dan de (betaalde) CN. Zelf in Roemenie kom ik dat tegen.
Los van de ethische discussie: vanwege de hoge kosten was in het verleden vaak sprake van het 'hacken' van commerciële kaarten. Maar dat levert ook de nodige sores en risico's. Met de toegenomen kwaliteit van OSM kun je je dat besparen; zonder dat het je geld kost.
En tsja.. kom je dan een keer op een weg die er niet op staat: fiets die weg gewoon, zorg dat je de track opneemt en voeg die, eenmaal thuisgekomen, zelf toe aan OSM.