Op mijn Scalpel heb ik Mavic Cross Roc (model 2014) wielen zitten en rijd momenteel met binnenbanden en Schwalbe buitenbanden.
Volgens de fietsenmaker zijn deze wielen alleen goed tubeless te rijden in combinatie met de banden van Mavic (Cross Roc Roam).
Vraag 1)
Zijn er mensen die ervaring hebben met andere bandenmerken tubeless op deze velgen(bijvoorbeeld Schwalbe RORO/ RARA/, of Continental Race-,/X-king).
Vraag 2)
Mavic levert een rubber rimstrip die volgens de specificatie 200 gram weegt en wordt aanbevolen in combinatie met de Cross Roc velgen, wanneer je tubeless wilt.
Werkt een veel lichter Stans velgband niet net zo goed, of zelfs beter door het lichtere gewicht?
Alvast bedankt voor reacties!
Mavic Crossroc tubeless
Volgens mij kletst je FM uit zijn nek, blijkbaar heeft hij op die bandjes betere marges dan op Schwalbes etc. Ik heb wat oudere crossroc velgen (nog zonder bandjes) maar geen enkel probleem met Schwalbe, ik heb zowel ra-ra als ro-ro gebruikt en een mix roro voor en rara achter. Andere merken velglinten gaan m.i. ook passen, op GCN staat zelfs een videootje van de goedkope "ghetto-methode", de velgen met electra plakband luchtdicht tapen (dat spul waar je normaliter het stuurlint van een racefiets mee afplakt).
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 29 dec 2013 20:28
Als de lbs bedoeld ust heeft I gelijk.
Maar het zijn ook uitermate geschike velgen om met een latex papje te rijden. En dan een banden merk na keuze.
Maar het zijn ook uitermate geschike velgen om met een latex papje te rijden. En dan een banden merk na keuze.
Gas er op.
Qua marges zal het wel meevallen, want ik heb er direct Schwalbes op laten zetten, terwijl de fiets uit de fabriek met de Mavic Roams wordt geleverd.
De velgen van de 2014 versie zijn wel anders dan de 2003 versie, maar je zou verwachten dat het nu niet minder goed zou werken.
Als electra-tape al werkt moet het met speciaal tape zeker goed komen.
Die GCN filmpjes zijn sowieso altijd briljant
Ik ga het binnenkort eens testen.
De velgen van de 2014 versie zijn wel anders dan de 2003 versie, maar je zou verwachten dat het nu niet minder goed zou werken.
Als electra-tape al werkt moet het met speciaal tape zeker goed komen.
Die GCN filmpjes zijn sowieso altijd briljant
Ik ga het binnenkort eens testen.
Ik had hem gisteren reeds gevonden. Bedankt voor de moeite!
Nou ben ik een beetje nieuw met het fenomeen tubeless, maar wat ik niet begrijp is de functie van zo'n rubber rimstrip.
Wanneer je Stans' plaktape gebruikt hebt, is de velgzijde toch inmiddels luchtdicht. Waarom zou je er dan nog een relatief zware rubberen velglint (met ventiel) in gebruiken. Dat is toch alleen maar extra gewicht ten opzichte van alleen een tubeless ventiel?
Nou ben ik een beetje nieuw met het fenomeen tubeless, maar wat ik niet begrijp is de functie van zo'n rubber rimstrip.
Wanneer je Stans' plaktape gebruikt hebt, is de velgzijde toch inmiddels luchtdicht. Waarom zou je er dan nog een relatief zware rubberen velglint (met ventiel) in gebruiken. Dat is toch alleen maar extra gewicht ten opzichte van alleen een tubeless ventiel?
Bij specificaties van de rimstrip wordt nota bene het volgende vermeld:
"Dit velglint is perfect afgestemd op Crossroc wielen en velg XM419 en biedt derhalve een bepalende bijdrage aan de dichtheid bij het gebruik van een UST-band
• geschikt voor Mavic Crossroc, Crossland en XM419"
Mavic beweerd dus een Tubelessready wiel te leveren, maar kennelijk is een speciale bijbehorende 200 gram wegende rimstrip nodig om dit voor elkaar te krijgen.
Is dat niet merkwaardig?
"Dit velglint is perfect afgestemd op Crossroc wielen en velg XM419 en biedt derhalve een bepalende bijdrage aan de dichtheid bij het gebruik van een UST-band
• geschikt voor Mavic Crossroc, Crossland en XM419"
Mavic beweerd dus een Tubelessready wiel te leveren, maar kennelijk is een speciale bijbehorende 200 gram wegende rimstrip nodig om dit voor elkaar te krijgen.
Is dat niet merkwaardig?
Ik heb ook deze scalpel carbon 2 uit 2014. Ik rijd met tubeless. Ik heb inmiddels al 2 keer midden in de bossen met een lege band gestaan. Door over een boomwortel te fietsen is waarschijnlijk de band van de velg gedrukt. Band is dan vrijwel meteen leeg. Oppompen lukt dan niet. Band is niet lek. Dus ik doe er weer fijn een binnebandje in.