draaiboek klassiekers rijden
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 05 jan 2014 11:10
Hallo, ik ben bezig voor onze club een draaiboek in elkaar te zetten voor het rijden van klassiekers.
Speciaal voor de categorie nieuwelingen en junioren, dames en heren.
Als je voor het eerst een eendaagse wedstrijd gaat rijden komt er nogal wat op je af.
wat doe ik bij inschrijven en verzet meten, wat doe ik als ik lek rijd en wat als ik eraf moet.
om dit wat gestructureerd et laten verlopen wil ik een draaiboek in ppt. maken en dit aan de jongens/meisjes te presenteren.
Wie kan mij helpen, aan een web link naar een draaiboek of misschien heeft iemand dit al eens gemaakt.
Ik zou er erg mee geholpen zijn.
groet Superfly
Speciaal voor de categorie nieuwelingen en junioren, dames en heren.
Als je voor het eerst een eendaagse wedstrijd gaat rijden komt er nogal wat op je af.
wat doe ik bij inschrijven en verzet meten, wat doe ik als ik lek rijd en wat als ik eraf moet.
om dit wat gestructureerd et laten verlopen wil ik een draaiboek in ppt. maken en dit aan de jongens/meisjes te presenteren.
Wie kan mij helpen, aan een web link naar een draaiboek of misschien heeft iemand dit al eens gemaakt.
Ik zou er erg mee geholpen zijn.
groet Superfly
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 05 jan 2014 11:10
"op zijn eigen manier"
klopt helemaal, ik rijd vaak neutraal ( in een materiaalwagen) mee in de koers en wat je dan soms ziet.
Levensgevaarlijke situatie's.
Zeker voor een eerste keer een klassieker rijden is het spannend, chaotisch, en stress.
maar wel ergg leuk om te doen hoor.
misschien moet ik de knwu aanschrijven, zeker nu de campagne veilige koersen een isseu is.
klopt helemaal, ik rijd vaak neutraal ( in een materiaalwagen) mee in de koers en wat je dan soms ziet.
Levensgevaarlijke situatie's.
Zeker voor een eerste keer een klassieker rijden is het spannend, chaotisch, en stress.
maar wel ergg leuk om te doen hoor.
misschien moet ik de knwu aanschrijven, zeker nu de campagne veilige koersen een isseu is.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
enkele losse tips:
Neem genoeg veiligheidsspeldjes mee.
Warm minstens een half uur vóór de start op (tacx of even rondje rijden).
Start vooraan.
Rij gegroepeerd.
Schakel klein/klein als je achteraan lek rijdt, ga rechts van de weg staan en haal alvast je snelspanner open.
En zovoort zeker (volgende!)
Neem genoeg veiligheidsspeldjes mee.
Warm minstens een half uur vóór de start op (tacx of even rondje rijden).
Start vooraan.
Rij gegroepeerd.
Schakel klein/klein als je achteraan lek rijdt, ga rechts van de weg staan en haal alvast je snelspanner open.
En zovoort zeker (volgende!)

Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 05 jan 2014 11:10

top kom maar op met de tips.
ps. ik heb de KNWU ook aangeschreven , misschien een goed plan in het kader van veilig fietsen (horen valpartijen bij het koersen?)
Hier hebben zij nu een campagne van lopen
Zorg dat iedereen met goede banden en bandenspanning vertrekt.
Laat ze zelf nog naar steentjes kijken in de band, rem blokken controle zeker bij nat weer.
Genoeg eten en drinken bij zich hebben. Ze denken echt dat het wel te rijden is op de 2 botorhammen van het ontbijt 3 uur geleden.
Van te voren minimaal begin en eind parcours verkennen met alle rijders liefst op de fiets.
Briefje met nood telefoon nummers, gasten hebben geen telefoon bij zich en geneen weet tegenwoordig nog een nummer uit zn hoofd.
Even terug komen op het vooraan starten, wat de zwarten zegt vooraan proberen te starten kopt.
Alleen het gevolg is dat 45 minuten van te voren bij de start staan tegenwoordig heel nomaal is.
Ik heb zelfs vorig jaar bij Assen gezien dat broertjes en zusjes ingezet werden om ruim een uur van te voren met fiets klaar te staan bij start. Kan natuurlijk niet de bedoeling wezen.
Loten lost dat probleem dan weer op. Maar dan komt het volgende probleem, tijdens de nutralisatie van de race wil iedereen naar voren, en voorin zijn en paar mindere rijders in geloot, met alle gevolgen van dien.
Laat ze zelf nog naar steentjes kijken in de band, rem blokken controle zeker bij nat weer.
Genoeg eten en drinken bij zich hebben. Ze denken echt dat het wel te rijden is op de 2 botorhammen van het ontbijt 3 uur geleden.
Van te voren minimaal begin en eind parcours verkennen met alle rijders liefst op de fiets.
Briefje met nood telefoon nummers, gasten hebben geen telefoon bij zich en geneen weet tegenwoordig nog een nummer uit zn hoofd.
Even terug komen op het vooraan starten, wat de zwarten zegt vooraan proberen te starten kopt.
Alleen het gevolg is dat 45 minuten van te voren bij de start staan tegenwoordig heel nomaal is.
Ik heb zelfs vorig jaar bij Assen gezien dat broertjes en zusjes ingezet werden om ruim een uur van te voren met fiets klaar te staan bij start. Kan natuurlijk niet de bedoeling wezen.
Loten lost dat probleem dan weer op. Maar dan komt het volgende probleem, tijdens de nutralisatie van de race wil iedereen naar voren, en voorin zijn en paar mindere rijders in geloot, met alle gevolgen van dien.
Wachten tot je wel kan oversteken!Sluwe schreef:Hoe doe je dat als je links van het peloton lek rijdt en je kan niet oversteken door alle volgauto's die door willen rijden?de zwarten schreef:als je lek rijdt, ga rechts van de weg staan
(Sorry voor offtopic)
Wisselen gebeurt rechts punt, ga duidelijk met de lekke band boven je hoofd staan. Weten ze te minste wat er aan de hand is. ( ts geen tour met oortjes he)
Voorafgaand aan de wedstrijd de fiets goed controleren. Doe dit tijdig, zodat je nog een onderdeel kunt kopen indien dit vervangen moet worden. Hierin kun je dan meenemen dat de rijders hun banden controleren op steentjes.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- Minimaal 12 veiligheidsspeldjes (kleintjes, niet van die grote voor een luier
) mee. Daarnaast 2 tie-wraps voor het kaderplaatje als je geen houder hebt. Een tang om de tie-wraps los te knippen is altijd handig.
- Minimaal 2 uur van te voren aanwezig zijn. Dit lijkt soms overdreven, maar als er iets tegen zit in het verkeer is niet meteen de wedstrijd weg en het geeft bijv de mechanieker ook nog de kans iets op te lossen als er weer eens wat mis is met een fiets.
- Vanaf 2 uur voor de koers wordt er niet meer gegeten door renners, eten moeten ze voor die tijd op hebben. Daarna nog eten leidt enkel tot een volle buik tijdens de koers.
- Warm fietsen is buiten Nederland een goed idee, in Nederland is het altijd een beetje hopeloos, zeker bij de Nieuwelingen en Junioren. Om vooraan te staan moet je vaak al een uur voor de start bij de verzetscontrole staan. Uiteindelijk sta je altijd op z'n minst een half uur voor de start al ergens te blauw bekken. Iemand moet dus in het startvak pas kleding aanpakken een paar minuten voor het startschot.
- Brutalen hebben de halve wereld, als je 't braafste jongetje van de klas speelt dan sta je altijd achteraan bij de start (ik spreek uit eigen ervaring). Luisteren naar de jury is nog zoiets in Nederland, 99 van de 100 keer dreigen ze alleen maar en wordt er niemand uit koers gezet. Als je dus blijft staan, omdat de jury zegt dat iedereen moet blijven staan, dan loopt de rest wel om je heen.

- Minimaal 2 uur van te voren aanwezig zijn. Dit lijkt soms overdreven, maar als er iets tegen zit in het verkeer is niet meteen de wedstrijd weg en het geeft bijv de mechanieker ook nog de kans iets op te lossen als er weer eens wat mis is met een fiets.
- Vanaf 2 uur voor de koers wordt er niet meer gegeten door renners, eten moeten ze voor die tijd op hebben. Daarna nog eten leidt enkel tot een volle buik tijdens de koers.
- Warm fietsen is buiten Nederland een goed idee, in Nederland is het altijd een beetje hopeloos, zeker bij de Nieuwelingen en Junioren. Om vooraan te staan moet je vaak al een uur voor de start bij de verzetscontrole staan. Uiteindelijk sta je altijd op z'n minst een half uur voor de start al ergens te blauw bekken. Iemand moet dus in het startvak pas kleding aanpakken een paar minuten voor het startschot.
- Brutalen hebben de halve wereld, als je 't braafste jongetje van de klas speelt dan sta je altijd achteraan bij de start (ik spreek uit eigen ervaring). Luisteren naar de jury is nog zoiets in Nederland, 99 van de 100 keer dreigen ze alleen maar en wordt er niemand uit koers gezet. Als je dus blijft staan, omdat de jury zegt dat iedereen moet blijven staan, dan loopt de rest wel om je heen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 05 jan 2014 11:10
Nee Nee schreef:Daar is de KNWU toch voor. Of iemand met het diploma WT en ervaring.
Dat de KNWU daarvoor is ben ik deels met je eens en om die reden heb ik de KNWU ook aangeschreven, vandaag zelfs al reactie gehad, en er is inderdaad ..........geen "draaiboek".
Het idee word doorgestuurd naar de verantwoordelijke persoon die de pilot veiligheid doet.
Iemand met het Diploma WT en ervaringsdeskundigen had ik gehoopt hier te treffen

Anyway ik heb al wat tips gekregen van diverse mensen, waarvoor mijn dank.
Nog meer zaken vanuit de koers, als wat te doen bij pech en je kan niet verder, of zoveel pech dat je gewond de strijd moet staken, jij in de ziekenwagen en je fiets dan?
Dit soort zaken houd deze renners niet direct bezig, heb ik nagevraagd bij de heren nieuwelingen maar daar weten ze niets van.
Mijn doel is zoveel mogelijk tips te verzamelen en dat tot een makkelijk leesbaar geheel te maken.