True that, maar dat is ook meteen maar alleen schoonmaken wat je kan zien. Die tussen de kransjes prop je eerder meer vuil dan minder. Voor een snelle schoonmaak prima maar zeker niet de beste methode voor een grondige schoonmaak.MarkVeenstra schreef:Achterwiel eruit, oud shirt, of lap pakken. En dan strak trekkend heen en weer bewegen, tussen de bladen in. Door de vrijloopt draait je cassette de ene beweging op, en poets je de boel schoon in de beweging de andere kant op.
Niks speciale tools, of loshalen van je cassette bij.
fiets schoonmaken en onderhouden voor beginners
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Ook weer mee eensGerboon schreef:True that, maar dat is ook meteen maar alleen schoonmaken wat je kan zien. Die tussen de kransjes prop je eerder meer vuil dan minder. Voor een snelle schoonmaak prima maar zeker niet de beste methode voor een grondige schoonmaak.MarkVeenstra schreef:Achterwiel eruit, oud shirt, of lap pakken. En dan strak trekkend heen en weer bewegen, tussen de bladen in. Door de vrijloopt draait je cassette de ene beweging op, en poets je de boel schoon in de beweging de andere kant op.
Niks speciale tools, of loshalen van je cassette bij.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Welke smeermiddelen gebruiken jullie voor derailleur veertjes, derailleur wieltjes?Schrijnie schreef:
4. Ketting & derailleurs worden ingespoten met een weinig smeermiddel. Overtollige smeer poets ik weg met een oude vod.
Is WD40 hiervoor ook geschikt?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Nee, wd40 is een oplosmiddel... te gebruiken om iets los te maken wat vast zit, maar niet vast hoort te zitten. veren hoef je volgens mij niet te smeren, wieltjes ook niet, evt t lagertje. Mocht je toch ergens wat op willen doen, zou ik voor de kettingolie gaan,nof naaimachineolie oid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Vieux chnoque
- Forum-lid
Schoonmaken begint met zuinig smeren, vet op de schakels trekt alleen vuil aan!
Vet speelt alleen een rol in de schakels.
De ketting moet aan de buiten kant zo droog mogelijk zijn, dan loopt het tussen de cassette kransjes ook niet vol met troep.
Vet speelt alleen een rol in de schakels.
De ketting moet aan de buiten kant zo droog mogelijk zijn, dan loopt het tussen de cassette kransjes ook niet vol met troep.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Je hoeft 't echt niet na elka beurt je fiets te poetsen en te smeren. Liever af en toe goed, dan vaak half.
Ketting ontvetten met zn aparaatje, ik gebruik als ontbeerde Dasty, kost geen drol werkt perfect.
Smeer 't met een olie Wax mengsel, koop in Duitsland weet niet of ze dat merk ook in NL verkopen.
Fiets niet schoonmaken met afwasmiddel! Zit vaak zuren in en sommige materialen/bestikkering vind dit niet fijn. Ik gebruik auto wasmiddel van de Action, zit ook wat Wax in dus gaat 't gelijk mooi glimmen.
Gebruik nooit hogedrukspuit, tuinslang is voldoende. Wat je er niet af kan spuiten haal je er handmatig af met een borstel ofzo.
En spuit niet op de lagers (midden in de wielen).
En andere mechanische delen mogen ook wel een druppeltje olie. Zorg ervoor dat er geen olie op de velgen zit, anders word remmen wat moeilijk.
Ketting ontvetten met zn aparaatje, ik gebruik als ontbeerde Dasty, kost geen drol werkt perfect.
Smeer 't met een olie Wax mengsel, koop in Duitsland weet niet of ze dat merk ook in NL verkopen.
Fiets niet schoonmaken met afwasmiddel! Zit vaak zuren in en sommige materialen/bestikkering vind dit niet fijn. Ik gebruik auto wasmiddel van de Action, zit ook wat Wax in dus gaat 't gelijk mooi glimmen.
Gebruik nooit hogedrukspuit, tuinslang is voldoende. Wat je er niet af kan spuiten haal je er handmatig af met een borstel ofzo.
En spuit niet op de lagers (midden in de wielen).
En andere mechanische delen mogen ook wel een druppeltje olie. Zorg ervoor dat er geen olie op de velgen zit, anders word remmen wat moeilijk.
Gevalletje damnyouautocorrect gok ik zo.
Mijn fiets gaat regelmatig onder de tuinslang. Goed afnemen met een paar oude (hand)doeken, ketting in de olie, even binnen alles laten drogen en de fiets kan weer de schuur in. Medio maart krijgt hij een grote beurt. Dan gaat hij helemaal uit elkaar, worden alle slijtage delen vervangen en wordt alles grondig schoongemaakt en waar nodig weer in het vet gezet.
Mijn fiets gaat regelmatig onder de tuinslang. Goed afnemen met een paar oude (hand)doeken, ketting in de olie, even binnen alles laten drogen en de fiets kan weer de schuur in. Medio maart krijgt hij een grote beurt. Dan gaat hij helemaal uit elkaar, worden alle slijtage delen vervangen en wordt alles grondig schoongemaakt en waar nodig weer in het vet gezet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?