Hallo,ik heb een tijdje geleden met mijn schoonbroer een discussie gehad over hoe je het beste klimt ,nu houdt dit mij al een tijdje bezig en wil ik jullie mening hierover wel eens weten en ik hoop dat het geen domme vraag is
Ik rijd met een 50/34 en 12/30 cassette en doe het merendeel van de klimmetjes hier in Limburg zoals de cauberg,hallembaye,muizenberg enz op mijn 50 voor en achter op de 27 of 30.
Ik weet zelf dat deze kettingring niet optimaal is maar ik schakel niet graag nar de kleine plateau voor zulke korte kuitenbijters en ben het zo gewend
Nu zegt mijn schoonbroer dat als je klimt op de 34 of 36 rijd dat je een betere hefboomwerking hebt en je zodoende beter kan klimmen.
Is dat waarheid of enkel het gedacht?
Klimmen
dat met de hefboomwerking weet ik niet
wat ik wel weet is dat 50 x 27 of 30 een beroerde kettinglijn geeft, met relatief veel wrijving en verhoogde slijtage van ketting, kettingblad en kassette-kransen
ik voel met je mee vwb van 50 naar 34 schakelen voor korte hellingen, want dat betekent meest ook achter minstens 2, soms ook 3 of 4 posities schakelen om niet in het luchtledige te trappen
probeer eens een 36 binnen, voor korte stijgingen klein genoeg
wat ik wel weet is dat 50 x 27 of 30 een beroerde kettinglijn geeft, met relatief veel wrijving en verhoogde slijtage van ketting, kettingblad en kassette-kransen
ik voel met je mee vwb van 50 naar 34 schakelen voor korte hellingen, want dat betekent meest ook achter minstens 2, soms ook 3 of 4 posities schakelen om niet in het luchtledige te trappen
probeer eens een 36 binnen, voor korte stijgingen klein genoeg
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hefboomwerking is natuurlijk een broodje aap verhaal. Het moment wordt juist kleiner bij crank met een kleiner voorblad, maar gelukkig wordt dat achter gecompenseerd.
Groot-groot rijden is efficiënter dan klein-klein, omdat de ketting minder hoeft te buigen. Schuine kettinglijn kan dat voordeel echter wel weer te niet doen.
Groot-groot rijden is efficiënter dan klein-klein, omdat de ketting minder hoeft te buigen. Schuine kettinglijn kan dat voordeel echter wel weer te niet doen.
Op het vlakke rijd ik bijna altijd met 50-19-21 en als ik dan een klimmetje omhoog moet hoef ik vanvoor niet af te schakelen maar enkel achter,ook al ligt de ketting dan niet ideaal maar dat boeit me niet.
Ik vervang de ketting toch om 3000 à 4000 km en er wordt enkel bij klimmetjes met een schuine kettinlijn gereden op het vlakke ligt deze mooi recht.
Ik vervang de ketting toch om 3000 à 4000 km en er wordt enkel bij klimmetjes met een schuine kettinlijn gereden op het vlakke ligt deze mooi recht.
Als je wat langere klimmen rijd, dus niet door die Hollanders opgehemelde Cauberg, dan moet je kleiner schakelen. Je houd een zware versnelling minder lang vol.
Als Limburger (en ook vele andere) kennen een aantal zwaardere en langere klimmen.
Fiets de camerige vanuit Epen of de Dodenman vlakbij Wijlre maar eens op met een te grote plaat.
En probeer dat zeker niet vlak over de landsgrens in de Ardennen.
Als Limburger (en ook vele andere) kennen een aantal zwaardere en langere klimmen.
Fiets de camerige vanuit Epen of de Dodenman vlakbij Wijlre maar eens op met een te grote plaat.
En probeer dat zeker niet vlak over de landsgrens in de Ardennen.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Waarom rij je niet met 50/39 (of 42) vooraan?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Ik probeer altijd zo soepel mogelijk te rijden berop en met een 42 als kleinste kom ik gewoon te kort .Ik ga mijn 34 wel vervangen voor een 36 wat ook al wat scheelt maar een 39 ben ik bang dat ik zal moeten harken op klimmetjes zoals la redoute,chambralle,keutenberg,enz....