Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Compact of triple

Olivier1974
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 feb 2015 20:17

Olivier1974 21 feb 2015 20:25

Ik ben recreatief fietser en fiets zowel vlakke tochten van zo'n 45-80 km als toertochten met hellingen (Amstel Gold, Boretti). Deze zomer ga ik tevens de Stelvio en Gavia doen.

Momenteel rijd ik met een Campagnolo Athena Compact 11-speed en ik vraag me af of het verstandig is te switchen naar een triple Campagnolo Athena Triple 11-speed ("nieuw" dit jaar).

Ik kan ook kiezen voor de optie om op de compact een blad 39 bij te kopen en deze in te zetten op de vlakke ritten.

Nadelen van de triple (zwaarder en minder stoer) vind ik niet overtuigend.

Aanbevelingen zijn welkom?

Speedline
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 mei 2013 14:55

Speedline 21 feb 2015 20:29


Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9035
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 feb 2015 20:54

12-29 en je bent klaar.(12-25 of 12-27) voor de rest.
Laatst gewijzigd door nijkie op 22 feb 2015 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Olivier1974
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 feb 2015 20:17

Olivier1974 21 feb 2015 21:14

Heb nu 12-29 en 34/50. Heb niet het idee dat dit ideaal is voor in de bergen en voor vlakke stukken, meer een compromis voor beide. Komt een triple niet dichter in de buurt van ideaal?

Speedline
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 mei 2013 14:55

Speedline 21 feb 2015 21:24

Voor het vlakke is een 34 sowieso niet ideaal, gewoon een 39 erop is een paar minuten werk en als je ga klimmen de 34 erop

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 21 feb 2015 23:07

Speedline schreef:Voor het vlakke is een 34 sowieso niet ideaal, gewoon een 39 erop is een paar minuten werk en als je ga klimmen de 34 erop
_1 en dan voor het vlakke nog een 11/23, 11/25 of 12/25 cassette en klaar! Einde discussie en slotje graag!
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 22 feb 2015 13:42

Ik heb me 12 februari 2015 een Bianchi Dama Bianca via Nerone 7 met Tiagra 10SP triple gekocht. Ik reed al op de Gazelle Ultimate extra ook met een triple. Oké ik ben een vrouw van 53 maar ik zou een triple aanraden. Ik weet wel dat de meeste mannen hun neus ophalen als iemand voor een triple kiest. Maar dit boeit mij niet.
Ghost Nivolet 6LC

Mormel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2014 12:37
Locatie: Breda
Contact

Mormel 22 feb 2015 13:58

Als je de keuze hebt, altijd een triple kiezen. ben je meteen klaar voor alles.
Óf een 42 tand buitenblad voorop bij een compact. Ideaal voor op het vlakke en voor in de heuvels heb je genoeg aan je 34T binnenblad met 30T achterop. In de afdaling gaat het in NL zelden boven de 50 km/u en is nog perfect bij te trppen met een 42T mocht je dat willen.

Het voordeel van een 42T buitenblad is dat je dan ook kan kiezen voor een cassette met een 18 erin. Altijd de keuze om een voor jou fijne cadans te draaien. Dit heb ik bij mijn vriendin zo gemonteerd en kijk altijd een beetje jaloers naar haar verzet die altijd klopt met welke snelheid dan ook... tis dat ik al een triple heb, anders zou ik het bij mijn fiets ook zo monteren.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4975
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 feb 2015 14:13

Mormel begrijpt het, +1
18 is zo fijn

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9035
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 feb 2015 14:45

Mormel schreef:Als je de keuze hebt, altijd een triple kiezen. ben je meteen klaar voor alles.
Óf een 42 tand buitenblad voorop bij een compact. Ideaal voor op het vlakke en voor in de heuvels heb je genoeg aan je 34T binnenblad met 30T achterop. In de afdaling gaat het in NL zelden boven de 50 km/u en is nog perfect bij te trppen met een 42T mocht je dat willen.

Het voordeel van een 42T buitenblad is dat je dan ook kan kiezen voor een cassette met een 18 erin. Altijd de keuze om een voor jou fijne cadans te draaien. Dit heb ik bij mijn vriendin zo gemonteerd en kijk altijd een beetje jaloers naar haar verzet die altijd klopt met welke snelheid dan ook... tis dat ik al een triple heb, anders zou ik het bij mijn fiets ook zo monteren.
Sorry maar een 18 wel of niet is toch totaal per persoon-snelheid etc etc verschillend.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Mormel
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 okt 2014 12:37
Locatie: Breda
Contact

Mormel 22 feb 2015 15:39

Niet echt persoonlijk, Hoe meer keus tussen de snelheden waarop de gemiddelde fietser (25 wind tegen/ 37 wind mee) fiets hoe prettiger fietsen lijkt me.
Met een voorblad 42T en een cassette 12-23 (met de 18 erin dus) kan je altijd het beste verzetje vinden zonder dat de ketting te schuin ligt of dat je terug naar het binnenblad hoeft. Mocht je wat sneller fietsen neem je een 44T buitenblad. Kwestie van rekenen... het ziet er niet "stoer" uit, maar eigenlijk de prettigste keuze mocht je geen triple hebben.
Voor de mensen met teveel testosteron: Het ziet het er beter op het buitenblad te fietsen dan * klak* terug naar je 39 binnenblad (waar veel mensen voor kiezen, echter ligt de ketting dan heel vaak schuin).

Just my 2 cents.

hebin029
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 16 jul 2012 19:21

hebin029 22 feb 2015 16:08

Ik rij zelf met de Athena 11 speed triple en heb juist heel bewust voor deze groep gekozen. Ben dan wel een vrouw, maar wil graag overal makkelijk boven komen.
Cassette 12-29 en de voorbladen 30-39-53
De 53 rij ik in NL zelden, alleen in afdalingen of met flinke wind mee de dijk over.

Hoe er wel rekening mee, dat een een flink deel van je groep zal moeten vervangen als je naar een triple wil.
Succes met je keuze

Gesloten