Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rollerbank van Traxc of Elite?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 jan 2015 21:28

Tip: rollenbank nóóit nieuw kopen, op Marktplaats wemelt het ervan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sjapper
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 dec 2007 17:55
Locatie: Amersfoort
Contact

sjapper 11 feb 2015 21:23

klein kickje, als de TS dit niet erg vindt:

Ik probeer nu een Elite Qubo Fluid, omdat ik graag minder geluidsoverlast wil. Dat bevalt, alleen is I) de weerstand veel hoger (en niet instelbaar, dit was uiteraard bekend), zelfs bij lage snelheden. II) de trainer veert mee voor een 'natuurlijk fietsgevoel', wat voor mij toch niet echt prettig aanvoelt.

Vraag voor de Elite-gebruikers: bekend probleem, en voor jullie overkoombaar?
Vraag voor Tacx-gebruikers: welke Tacx zouden jullie adviseren voor zo laag mogelijk geluidsniveau (speciale trainerband en mat zijn al in mijn bezit).

Dank!

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 18 feb 2015 16:38

Ik gebruik sinds vorige winter de Elite Arion rollen en ben erg enthousiast.
Nieuw in de doos gekocht via MP voor € 75,-.

Het prettige vind ik de nabootsing van het fietsgevoel en het voelbare trainingseffect op je romp.
Met snelheid en versnelling spelen voor de gewenste variatie.
Als ik een half uur de 50/12 rondstamp op de rollen, mis ik de weerstand van een tacx niet. ;)
Ook als ik na een lange zondagrit op maandagavond even wil uitfietsen, verkies ik de rollen boven de tacx.
In de winter wil ik alleen de conditie en souplesse bijhouden op de rollen op momenten dat het te nat/glad is om met de lamp op de fiets een avondritje te doen. Gemiddeld doe ik een twee keer per week een rollentraining van 1,5 a 2 uur, tv ervoor voor de afleiding of iPodje op en rammen maar.

Met name tijdens de winterse weekendrondjes op de crossfiets merk ik het als ik m'n best heb gedaan op de rollen. Door de doorlopende evenwichtscorrectie train je je stabiliteit heel "fietsgetrouw" en ook met klimmen heb ik hier echt profijt van.

Voorheen drie jaar de winter doorgebracht op een tacx, maar daar werd ik niet blij van i.v.m. het ontbreken van het vrije gevoel en het geluid.

Enige nadeel van de rollen is dat ik zo hard ga zweten, dat ik elke keer m'n fiets moet schoonmaken, maar da's bij een tacx niet veel anders.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 18 feb 2015 17:39

Ik heb vroeger veel (los) gereden op de rollerbank. Wat ben ik blij dat ik nu een Tacx heb.... Dan kun je tenminste ook nog een filmpje kijken tijdens het saaaaie rijden.... Bovendien loop je niet de kans er af te vliegen als je zonder steunen rijdt.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

sjapper
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 dec 2007 17:55
Locatie: Amersfoort
Contact

sjapper 23 feb 2015 08:29

bedankt voor de reacties!

Plaats reactie