Flex in wielen
Hoi,
In mijn nieuwe Giant TCR adv zitten standaard Giant wielen.
Als ik stevig aanzet voor een sprintje schuren de velgen tegen de remblokjes.
Is dit door (iets) hogere spaakspanning te verhelpen of is dit het kenmerk van slappe/instap wielen?
Ik ben benieuwd.
Groet Koen
In mijn nieuwe Giant TCR adv zitten standaard Giant wielen.
Als ik stevig aanzet voor een sprintje schuren de velgen tegen de remblokjes.
Is dit door (iets) hogere spaakspanning te verhelpen of is dit het kenmerk van slappe/instap wielen?
Ik ben benieuwd.
Groet Koen
Hoi Koen,
Het kan door beiden komen, maar spaakspanning kun je (laten) controleren.
Verder moet je de remblokken achter niet te dicht op je wiel zetten, vooral niet aan de kant van je cassette. Ik stel mijn remmen altijd ietje scheef af, de cassette kant heeft een milimeter meer ruimte dan de andere kant.
Het kan door beiden komen, maar spaakspanning kun je (laten) controleren.
Verder moet je de remblokken achter niet te dicht op je wiel zetten, vooral niet aan de kant van je cassette. Ik stel mijn remmen altijd ietje scheef af, de cassette kant heeft een milimeter meer ruimte dan de andere kant.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike
Waarom doe je dat?Verder moet je de remblokken achter niet te dicht op je wiel zetten, vooral niet aan de kant van je cassette. Ik stel mijn remmen altijd ietje scheef af, de cassette kant heeft een milimeter meer ruimte dan de andere kant.
vandaag is morgen alweer gisteren.
Aandrijfzijde.hilbrand schreef:Waarom doe je dat?Verder moet je de remblokken achter niet te dicht op je wiel zetten, vooral niet aan de kant van je cassette. Ik stel mijn remmen altijd ietje scheef af, de cassette kant heeft een milimeter meer ruimte dan de andere kant.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Lijkt mij heel raar om de remmen niet precies symmetrisch af te stellen. Je ziet dan toch duidelijk dat de ene rem eerder aangrijpt dan de andere en de velg opzij drukt. Met een flinke sprint en in bochten zal je waarschijnlijk meer zijdelingse krachten op het wiel krijgen, maar voor mijn gevoel is het toch beter om de remmen precies symmetrisch afgesteld te hebben.
Het gaat erom dat de spaakspanning overal gelijk is (aan 1 kant). Spaken die slapper staan doen niet volledig mee.
Van een hogere spaakspanning wordt een wiel marginaal slapper (wet van hooke) Wel is het aan te raden een spaakspanning te kiezen die past bij je gewicht.
Van een hogere spaakspanning wordt een wiel marginaal slapper (wet van hooke) Wel is het aan te raden een spaakspanning te kiezen die past bij je gewicht.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Vermoedelijk is het combinatie van:
- uw gewicht
- te slappe velg
- te weinig spaken
- en uw ongelooflijke kracht natuurlijk
De spaken strakker zetten kan een beetje helpen, maar is vermoedelijk geen duurzame oplossing.
Groeten,
Hans
- uw gewicht
- te slappe velg
- te weinig spaken
- en uw ongelooflijke kracht natuurlijk
De spaken strakker zetten kan een beetje helpen, maar is vermoedelijk geen duurzame oplossing.
Groeten,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Een wiel wordt nauwelijks sterker van een hogere spaakspanning. Dus daar hoef je niet aan te beginnen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!