duurzame lagers Pinarello
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40250
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik ben echt heel benieuwd met welke lagers je straks gaat werken.....
Tot op heden heb ik nooit een ander passend beter lager kunnen achterhalen.
Tot op heden heb ik nooit een ander passend beter lager kunnen achterhalen.
Less is bore
Ik weet nog niet wat "het beste" is, maar hier nog één:daniel1975 schreef:Ik ben echt heel benieuwd met welke lagers je straks gaat werken.....
Tot op heden heb ik nooit een ander passend beter lager kunnen achterhalen.
http://www.enduroforkseals.com/id369.html
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike
Ok, als boven vermeld: een beroerde constructie....
Dank voor je antwoord, Theo. Welk gereedschap raad je dan aan? Ik kan niets geschikts vinden en dit lijkt me geschikt. Waarvan onderscheidt een kroonplaat zich?Theo V schreef:Op die laatste lagers zit ook een afgeschuinde rand aan de binnenzijde.
En die trekker die je laat zien is om je "kroonplaat" van je voorvork te verwijderen.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike
Voor mijn Paris heb ik een SKF lager besteld, 61808-2RS1. Is in ieder geval een goed merk.
Originele onderste lager ging krap 3000km mee, weliswaar in de winter, maar toch wel kort...
De Parktool trekker had ik ook gevonden, er is volgens mij genoeg ruimte om het lager 'vast te pakken' en vervolgens van de vork te trekken. Dat doe je toch ook met de 'kroonplaat'?
Ik zoek ook nog verder naar een handig stuk gereedschap om het lager eraf te halen, als ik wat vind zal ik het posten.
Originele onderste lager ging krap 3000km mee, weliswaar in de winter, maar toch wel kort...
De Parktool trekker had ik ook gevonden, er is volgens mij genoeg ruimte om het lager 'vast te pakken' en vervolgens van de vork te trekken. Dat doe je toch ook met de 'kroonplaat'?
Ik zoek ook nog verder naar een handig stuk gereedschap om het lager eraf te halen, als ik wat vind zal ik het posten.
Ik heb zelf geen ervaring met Pinarello balhoofden dus daar kan ik je niet mee helpen.
Mijn opmerking komt puur uit wat ik zie op de foto's.
Maar er zullen best wel forumleden zijn met genoeg ervaring die je kunnen helpen.
Eigenlijk had ik die wel al verwacht.
Een kroonplaat is een ring die op je voorvork komt waarop een schuine rand zit waardoor er een goede krachtenverdeling ontstaat tussen het onderlager en de voorvork.
Mijn opmerking komt puur uit wat ik zie op de foto's.
Maar er zullen best wel forumleden zijn met genoeg ervaring die je kunnen helpen.
Eigenlijk had ik die wel al verwacht.
Een kroonplaat is een ring die op je voorvork komt waarop een schuine rand zit waardoor er een goede krachtenverdeling ontstaat tussen het onderlager en de voorvork.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40250
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@corrosie: Pina lagers (in elk geval voor 2014) zitten NIET vast op de vorkbuis maar zitten behoorlijk vast in de balhoofdbuis, soort van press-fit achtig systeem. Waardeloze constructie. Je moet deze lagers er letterlijk uit tikken met een hamer. Ik doe alles zelf aan mijn fiets, maar voor dit ***klusje ga ik gewoon naar mijn FM. Ze liggen niet los in de cups zoals bij 99.9% van alle andere moderne racefietsen. Als je al niet weet hoe je de boel moet demonteren zou ik er lekker vanaf blijven. Het (de)monteren van die lagers is een klusje waar gepast geweld bij nodig is en bij onkunde dus een risico met zich mee brengt.
Less is bore
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Heb de onderste lager van mijn Dogma 60.1 los moeten snijden met een slijptol van de vorkbuis, zo vast zat de lager.
Bovenste lager zit er gewoon los in en is geen probleem.
Bovenste lager zit er gewoon los in en is geen probleem.
Dit is exact zoals ik het de laatste keer heb gedaan, maar ik vond het maar gedoe omdat het lager zo vast zat. Is wel gelukt uiteindelijk maar ik dacht;met zo'n trekker gaat het vast beter. Volgens mij moet dat ook gewoon passen...Corrosie schreef:Voor mijn Paris heb ik een SKF lager besteld, 61808-2RS1. Is in ieder geval een goed merk.
Originele onderste lager ging krap 3000km mee, weliswaar in de winter, maar toch wel kort...
De Parktool trekker had ik ook gevonden, er is volgens mij genoeg ruimte om het lager 'vast te pakken' en vervolgens van de vork te trekken. Dat doe je toch ook met de 'kroonplaat'?
Ik zoek ook nog verder naar een handig stuk gereedschap om het lager eraf te halen, als ik wat vind zal ik het posten.
Gaat het SKF lager langer mee bij jou?
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike
Bij mij zat het lager ook erg vast om de vorkbuis en ging redelijk soepel de framebuis in.
Met gepast geweld ging het lager wel van de vorkbuis af en met hetzelfde geweld de nieuwe er weer opgetikt. Zit nu weer eenzelfde lager van de FM in, kost een tientje. Volgende wordt de SKF, wel wat duurder, ligt al klaar! Maar voor die tijd wil ik ook een nette lagertrekker hebben.
Zoek ik nog even verder naar, maar misschien zelf iets in elkaar zetten. Laat ik wel zien als ik wat heb.
Met gepast geweld ging het lager wel van de vorkbuis af en met hetzelfde geweld de nieuwe er weer opgetikt. Zit nu weer eenzelfde lager van de FM in, kost een tientje. Volgende wordt de SKF, wel wat duurder, ligt al klaar! Maar voor die tijd wil ik ook een nette lagertrekker hebben.
Zoek ik nog even verder naar, maar misschien zelf iets in elkaar zetten. Laat ik wel zien als ik wat heb.
Waar ik ook aan heb gedacht is deze:Corrosie schreef:Bij mij zat het lager ook erg vast om de vorkbuis en ging redelijk soepel de framebuis in.
Met gepast geweld ging het lager wel van de vorkbuis af en met hetzelfde geweld de nieuwe er weer opgetikt. Zit nu weer eenzelfde lager van de FM in, kost een tientje. Volgende wordt de SKF, wel wat duurder, ligt al klaar! Maar voor die tijd wil ik ook een nette lagertrekker hebben.
Zoek ik nog even verder naar, maar misschien zelf iets in elkaar zetten. Laat ik wel zien als ik wat heb.
http://hollandbikeshop.com/fietsgereeds ... -1-5-inch/
En dan met een buis met twee draadeinden aanspannen om hem los te trekken. Dan kan het een stuk goedkoper dan de Park Tool... Als je een goed idee hebt hoor ik dat graag!
Gepast geweld heb ik ook gedaan, maar dat koste me een kras in de lak
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike