Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

duurzame lagers Pinarello

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40250
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mar 2015 17:11

Ik ben echt heel benieuwd met welke lagers je straks gaat werken.....
Tot op heden heb ik nooit een ander passend beter lager kunnen achterhalen.
Less is bore

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 03 mar 2015 17:17

daniel1975 schreef:Ik ben echt heel benieuwd met welke lagers je straks gaat werken.....
Tot op heden heb ik nooit een ander passend beter lager kunnen achterhalen.
Ik weet nog niet wat "het beste" is, maar hier nog één:
http://www.enduroforkseals.com/id369.html
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

baron062
Forum-lid
Berichten: 1153
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 03 mar 2015 18:03

Ok, als boven vermeld: een beroerde constructie....

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 mar 2015 19:08

Op die laatste lagers zit ook een afgeschuinde rand aan de binnenzijde.
En die trekker die je laat zien is om je "kroonplaat" van je voorvork te verwijderen.

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 03 mar 2015 20:37

Theo V schreef:Op die laatste lagers zit ook een afgeschuinde rand aan de binnenzijde.
En die trekker die je laat zien is om je "kroonplaat" van je voorvork te verwijderen.
Dank voor je antwoord, Theo. Welk gereedschap raad je dan aan? Ik kan niets geschikts vinden en dit lijkt me geschikt. Waarvan onderscheidt een kroonplaat zich?
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Gebruikersavatar
Corrosie
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 26 feb 2015 21:25

Gebruikersavatar Corrosie 03 mar 2015 23:12

Voor mijn Paris heb ik een SKF lager besteld, 61808-2RS1. Is in ieder geval een goed merk.
Originele onderste lager ging krap 3000km mee, weliswaar in de winter, maar toch wel kort...
De Parktool trekker had ik ook gevonden, er is volgens mij genoeg ruimte om het lager 'vast te pakken' en vervolgens van de vork te trekken. Dat doe je toch ook met de 'kroonplaat'?
Ik zoek ook nog verder naar een handig stuk gereedschap om het lager eraf te halen, als ik wat vind zal ik het posten.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5925
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 mar 2015 08:26

Ik heb zelf geen ervaring met Pinarello balhoofden dus daar kan ik je niet mee helpen.
Mijn opmerking komt puur uit wat ik zie op de foto's.
Maar er zullen best wel forumleden zijn met genoeg ervaring die je kunnen helpen.
Eigenlijk had ik die wel al verwacht.

Een kroonplaat is een ring die op je voorvork komt waarop een schuine rand zit waardoor er een goede krachtenverdeling ontstaat tussen het onderlager en de voorvork.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40250
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2015 09:01

@corrosie: Pina lagers (in elk geval voor 2014) zitten NIET vast op de vorkbuis maar zitten behoorlijk vast in de balhoofdbuis, soort van press-fit achtig systeem. Waardeloze constructie. Je moet deze lagers er letterlijk uit tikken met een hamer. Ik doe alles zelf aan mijn fiets, maar voor dit ***klusje ga ik gewoon naar mijn FM. Ze liggen niet los in de cups zoals bij 99.9% van alle andere moderne racefietsen. Als je al niet weet hoe je de boel moet demonteren zou ik er lekker vanaf blijven. Het (de)monteren van die lagers is een klusje waar gepast geweld bij nodig is en bij onkunde dus een risico met zich mee brengt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 04 mar 2015 09:36

Heb de onderste lager van mijn Dogma 60.1 los moeten snijden met een slijptol van de vorkbuis, zo vast zat de lager.
Bovenste lager zit er gewoon los in en is geen probleem.

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 04 mar 2015 10:09

Corrosie schreef:Voor mijn Paris heb ik een SKF lager besteld, 61808-2RS1. Is in ieder geval een goed merk.
Originele onderste lager ging krap 3000km mee, weliswaar in de winter, maar toch wel kort...
De Parktool trekker had ik ook gevonden, er is volgens mij genoeg ruimte om het lager 'vast te pakken' en vervolgens van de vork te trekken. Dat doe je toch ook met de 'kroonplaat'?
Ik zoek ook nog verder naar een handig stuk gereedschap om het lager eraf te halen, als ik wat vind zal ik het posten.
Dit is exact zoals ik het de laatste keer heb gedaan, maar ik vond het maar gedoe omdat het lager zo vast zat. Is wel gelukt uiteindelijk maar ik dacht;met zo'n trekker gaat het vast beter. Volgens mij moet dat ook gewoon passen...

Gaat het SKF lager langer mee bij jou?
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Gebruikersavatar
Corrosie
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 26 feb 2015 21:25

Gebruikersavatar Corrosie 04 mar 2015 16:12

Bij mij zat het lager ook erg vast om de vorkbuis en ging redelijk soepel de framebuis in.
Met gepast geweld ;) ging het lager wel van de vorkbuis af en met hetzelfde geweld de nieuwe er weer opgetikt. Zit nu weer eenzelfde lager van de FM in, kost een tientje. Volgende wordt de SKF, wel wat duurder, ligt al klaar! Maar voor die tijd wil ik ook een nette lagertrekker hebben.
Zoek ik nog even verder naar, maar misschien zelf iets in elkaar zetten. Laat ik wel zien als ik wat heb.

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 04 mar 2015 16:36

Corrosie schreef:Bij mij zat het lager ook erg vast om de vorkbuis en ging redelijk soepel de framebuis in.
Met gepast geweld ;) ging het lager wel van de vorkbuis af en met hetzelfde geweld de nieuwe er weer opgetikt. Zit nu weer eenzelfde lager van de FM in, kost een tientje. Volgende wordt de SKF, wel wat duurder, ligt al klaar! Maar voor die tijd wil ik ook een nette lagertrekker hebben.
Zoek ik nog even verder naar, maar misschien zelf iets in elkaar zetten. Laat ik wel zien als ik wat heb.
Waar ik ook aan heb gedacht is deze:
http://hollandbikeshop.com/fietsgereeds ... -1-5-inch/
En dan met een buis met twee draadeinden aanspannen om hem los te trekken. Dan kan het een stuk goedkoper dan de Park Tool... Als je een goed idee hebt hoor ik dat graag!

Gepast geweld heb ik ook gedaan, maar dat koste me een kras in de lak :roll:
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

Plaats reactie