Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Cassette vraagje

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 04 mar 2015 14:35

Afgelopen weekend heb ik de body schoongemaakt, en bij het monteren vande cassette vroeg ik me eigenlijk af waarom de cassette niet uit uitsluitend losse kransjes bestaat? Oftewel, waarom de 3 grootste tandwielen aan elkaar vastzitten.

Ik heb 2 wielsets, en op beide zit een shimano ultegra cassette. Wordt dit principe ook gebruikt bi Campagnolo?

Als het gebruik van losse kransjes wel gehanteerd zou worden heb je volgens mij veel meer de mogelijkheid een cassette naar eigen keus samen te stellen?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 04 mar 2015 14:50

Bij Campagnolo heb je dit principe ook: de duurdere cassette hebben ook spiders waar 3 of 2 kransjes op zitten. Waarom? De fabrikanten zullen wel een wervende tekst hebben over minder slijtage en betere stijfheid. En heel toevallig komt het ze economisch een stuk beter uit wanneer je een spider met 3 kransjes moet vervangen a € 60,00 voor een tochtje in de bergen in plaats van 1 kransje voor 20 eurootjes......
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 mar 2015 15:01

handel.
Het is een manier om jou geld uit je zak te kloppen. Vroegâh, toen we poep nog met een dubbel oe schreven, kon je je gewoon lossen Shitmano kransjes kopen. Handig, want ook toen reden al veel op dezelfde kransjes. Dus als die op waren, dan kochten we voor 6 gulden een nieuwe.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 04 mar 2015 16:52

Probleem bij cassette in eigen samenstelling keuze is dat het allemaal net wat minder goed gaat schakelen. Dit komt doordat de schakelhulpjes/uitsparingen nu precies op de naastgelegen tandjes zijn afgestemd. En als je wat minder vlot schakelen niet erg vindt kun je gewoon een cassette van een ander merk kopen. Marchisio of zo. Maar goedkoper gaat het niet echt worden.

De belangrijkste redenen zijn wat extra stijfheid en minder gewicht doordat het deel dat niet door de ketting belast wordt van aluminium ipv staal wordt gemaakt. Voor een 'vlakke' weg cassette met niet al te grote tandwielen kun je volgens mij net zo goed een goedkopere variant maken. Beetje jammer dat shimano die, waarschijnlijk bewust, niet altijd in dezelfde verhoudingen levert als de wat duurdere cassettes.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 05 mar 2015 07:39

Ik kan me ook voorstellen dat het is gedaan zodat de kransjes minder in de body vreten.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 05 mar 2015 09:36

RMB schreef:Ik kan me ook voorstellen dat het is gedaan zodat de kransjes minder in de body vreten.
Dat is in ieder geval de uitleg van shimano. Denk dat dit een beetje waar is, maar dat het financieel ook wel aantrekkelijk is voor shimano, om het zo te doen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mar 2015 13:05

Vervangen van individuele kransjes is vaak niet voordelig en als je specifiek je grootste krans achter veel harder dan de rest verslijt woon je niet in Nederland en heb je niet het juiste verzet ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

larsvanmook
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2014 10:16

larsvanmook 05 mar 2015 13:19

de middenkransjes (15-16-17) vervang ik regelmatig en zijn gewoon voor +/- € 4.- los te koop bij rose... (stuk goedkoper dan een hele cassette vervangen waar de helft niet van versleten is)

Alleen de 3 grootste en evt 18-19 ( € 23.-) zitten aan elkaar, maar die gebruik je veel minder
http://.strava.com/athletes/440525

Tita Eli
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jan 2015 09:21

Tita Eli 08 mar 2015 21:08

Vroeger draaiden we de kransjes gewoon om, kookten de ketting uit in een blik vet en reden daar nog vele kilometers mee.
Feit is dat je structureel op 2 a drie kransjes rijd (althans ik hier in Den Haag) en dat die dus het meest slijten.
Maar gezien de relatief lage prijzen van complete cassettes en kettingen is dat niet meer interesant.

Plaats reactie