Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 02 okt 2014 19:53

Ja helaas wel erg zat. Ik heb me zelf gister avond nog aangemeld bij 100% dopefree. Ik vind zoiets echt niet kunnen het hele dopinggebruik.
Ghost Nivolet 6LC

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 02 okt 2014 19:56

Dat was toch degene die twee jaar geleden de amstel won en er openlijk door Rabo en andere ploegen werd gezegd dat ie waarschijnlijk iets gebruikt had. Of was dat een ander??

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 02 okt 2014 20:05

Sweety2008 schreef:Ja helaas wel erg zat. Ik heb me zelf gister avond nog aangemeld bij 100% dopefree. Ik vind zoiets echt niet kunnen het hele dopinggebruik.
Zijn wij het ook mee eens. Maar kijk even een paar pagina's terug. Ging hier al over :D
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 02 okt 2014 20:06

wasbeer2006 schreef:Dat was toch degene die twee jaar geleden de amstel won en er openlijk door Rabo en andere ploegen werd gezegd dat ie waarschijnlijk iets gebruikt had. Of was dat een ander??
Luik-Bastenaken-Luik

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 02 okt 2014 22:31

JPAR schreef:Maksim Iglinsky
Je verwácht het gewoon niet he! :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 okt 2014 23:31

In Belgie werd VDPlaetsen, een talentvolle tienkamper betrapt op doping, het "zwangerschapshormoon" is terug gevonden in zijn bloed.
Blijkt nu dat dit ook kan wijzen op een tumor en laat deze atleet nu juist deze week te weten gekomen zijn dat hij een tumor op zijn teelbal heeft.
De pers heeft hem ondertussen wel gebrandmerkt als dopingzondaar en hij heeft zelfs de kans niet gehad om zijn familie nog in te lichten voor het "nieuws" van dopinggebruik in de pers kwam. Ook een voorlopige schorsing heeft hij al aan zijn been.
Misschien is dit toch een geval dat aantoont dat er met de nodige voorzichtigheid met dopingbeschuldigingen moet worden omgesprongen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 02 okt 2014 23:49

Zonder VDPlaetsen te beschuldigen maar dit verhaal is bijna identiek aan ene Lance ware het niet dat bij Lance het zwangerschapshormoon (HCG) te laat werd vastgesteld/over het hoofd gezien. Was dat wel eerder gebeurd dan was de kanker eerder opgespoord.

Als ik zeg dat ik niet wil beschuldigen dan komt dat dus voort uit het feit dan testosteron gebruik tot teelbal kanker KAN leiden.
Zo heb ik bij Lance nog altijd mijn vraagtekens of die kanker niet uit doping gebruik voort kwam.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

joeptimmermans
Forum-lid

joeptimmermans 03 okt 2014 08:38

Verhaal van Van de Plaetsen is niet uniek idd. Natuurlijk is de vergelijking met Armstrong snel gemaakt, maar ik moest meteen hieraan denken: http://www.volkskrant.nl/dossier-archie ... ~a3353586/

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 okt 2014 09:19

Zorro schreef:....Zo heb ik bij Lance nog altijd mijn vraagtekens of die kanker niet uit doping gebruik voort kwam.
Lance had niet zozeer kanker. De man IS een kanker gezwel
Live fast; die young. mijn blog

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 03 okt 2014 09:32

Nou nou, mag het wat minder.
:winkthumb:

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 03 okt 2014 10:01

Column van Thijs Zonneveld. Ik kan me er wel in vinden. Wat vinden jullie?

Zet de teammanager uit zijn functie na drie dopinggevallen

Alexander Vinokoerov was boos. En teleurgesteld. Een van zijn renners, Maksim Iglinkski, was betrapt op epo. Boos en teleurgesteld, maar verder wist Vino nergens iets vanaf.

Alweer.

Drie weken geleden zei Vino precies hetzelfde, toen Maksims broer Valentin epo gebruikt bleek te hebben. En de volgende keer zegt Vino het opnieuw. Boos en teleurgesteld, copy-paste, en daarna over tot de orde van de dag. De renners krijgen de schorsing, de managers fietsen fluitend verder.

Dat Vino als renner zelf gebruikte en nooit bekende, dat hij als manager van Astana een brandbrief aan (onder anderen) de broertjes Iglinski stuurde waarin hij meer resultaten eiste, dat hij een teamarts aanstelde met een verleden bij een ploeg vol dope, dat hij renners aantrekt die klant waren bij dopingarts Fuentes - het maakt allemaal blijkbaar geen zak uit. Want zo gaat het altijd in het wielrennen.

Bij de fluorescerende brigade van Nero-Sottoli zijn in anderhalf jaar tijd drie renners op epo betrapt (Di Luca, Samtambrogio en Rabottini), maar desondanks verandert er niets. De managers, de ploegleiders en de ploegarts zitten nog op hun plek en het team staat zondag doodleuk weer aan de start van de Ronde van Lombardije. De renners deden een foute plas, de ploegleiding trok de handen er boos en teleurgesteld vanaf - en alles bleef zoals het was.

Een paar weken geleden opperde KNWU-directeur Huib Kloosterhuis op een congres van de MPCC - een verzameling van wielerploegen die zich inzetten voor de geloofwaardigheid van het wielrennen - dat een teammanager uit zijn functie zou worden gezet bij drie dopinggevallen in zijn ploeg. Het voorstel werd weggehoond.

Maar waarom? Door zo'n voorstel wordt dopinggebruik structureel aangepakt. Teammanagers kunnen niet langer op tafel slaan, resultaten eisen en daarna expres de andere kant op kijken. In plaats daarvan kijken ze wel uit met het aantrekken van dubieuze renners. Als hun eigen hachie ook op het spel staat, regelen ze extra interne controles en stellen ze ploegartsen aan die niet hebben gewerkt in rotte ploegen. Met andere woorden: een omkadering die dopinggebruik niet prikkelt maar juist afwijst.

Verantwoordelijkheid voor dopinggebruik ligt niet alleen bij de gepakte renner zelf, óók bij de top van zijn ploeg. Niet alleen bij het individu, óók bij zijn omgeving. Eén dopinggeval in de ploeg kan een incident zijn, bij twee is er al iets grondig mis, drie is verwijtbaar mismanagement. Three strikes and you're out, al was het maar na drie positieve gevallen in drie jaar - het voorstel kan wat mij betreft per direct worden ingevoerd.

En als er teammanagers op tegen zijn, dan zegt dat veel over het vertrouwen dat ze hebben in hun eigen renners. Als een manager zijn renners niet vertrouwt, hoe kun je dan van fans en sponsoren verwachten dat ze diezelfde renners vertrouwen? Met de three-strikes-and-you're-out-maatregel wordt het voor managers heel simpel.

Als je je renners niet vertrouwt, dan zórg je er maar voor dat je ze vertrouwt.

JoostG
Forum-lid

JoostG 03 okt 2014 10:43

Iemand verantwoordelijk maken voor een iemand anders gedrag is een gevaarlijke weg, maar ik kan me er wel in vinden. Als er keer op keer renners betrapt worden van dezelfde ploeg dan zit het goed fout, en treft de leiding ook blaam. Ik zeg doen!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie