Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

foosho
Forum-lid

foosho 23 mar 2011 18:27

Oeps, je hebt helemaal gelijk qua vertaling! thnx

Qua carbon zouden de S3 en S2 vergelijkbaar moeten zijn volgens mij.

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 23 mar 2011 20:18

Foosho schreef:In Roadbike zijn een aantal aeroframes getest.

En dan bij de balhoofdstijfheid krijg je de volgende waardes: klik

Oeps.. ! Normaliter wordt zulk falen ook in de praktijk opgemerkt en inderdaad:

"die Nachteile des extremen Aero-Tunings sind hier deutlich spürbar: Der Lenkkopf bietet eine nicht mehr zeitgemäße Steifigkeit von weniger als 60 Newtonmeter pro Grad. Schon auf der Ebene muss der Fahrer bei schnellen Richtungswechseln häufig nachkorrigieren, bergab wird das S2 zwar nie gefährlich, fühlt sich aber einfach schwammig an."

vrije vertaling:
"de nadelen van de extreme aerodynamische optimalisaties zijn duidelijk te merken: De balhoofdbuis heeft een stijfheid van minder dan 60 nm/graad, wat niet meer van deze tijd is. Al op het vlakke moet de rijder bij snelle manouvres hevig na-corrigeren, bergaf is het niet gevaarlijk, maar hij voelt gewoon sponzig aan."

Dat de S2 minder stijf is dan bijv. een R3, is me wel bekend, maar dit heb ik nog nooit eerder gelezen.. Herkenbaar, of?

edit: ow, ik zie dat het al een keer kort aangehaald is. Afgezien van de waardes is het ook de (neem ik aan: ervaren) testers ook opgemerkt.

Ik was je al te vlug af:p!
No pain no gain, no guts no glory!

xlr8r
Forum-lid

xlr8r 24 mar 2011 10:07

De S3 werd in tour getest, ook daar word je niet heel blij van. Heb Gerard een mailtje gestuurd ter uitleg en opheldering maar ik denk dat hij nog druk zijn wonden likt.

Grapppig dat een merida reacto frameset van 1400 heel veel stijver, lichter, comfortabelere en (bijna) net zo aerodynamisch is als de S3 van een ruime 4000.

Saillant detail, de SLC-SL is zowel lichter als stijvers dan de S3, maar had aanzienlijk hogere productiekosten.
pas op! paaltje!

kikkie
Forum-lid

kikkie 24 mar 2011 10:19

Ik weet wel de S1 zo stijf als een betonblok, dus dan moet er iets fout zijn gegaan in de vertaling van dat design naar carbon massaproductie. Ook in wedstrijden zijn super stijve frames niet wenselijk, zo vaak kom je niet louter super strak asfalt tegen. Heel stijve frames worden erg vermoeiend om te rijden na een tijdje. Ieder z'n meug denk ik.
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

xlr8r
Forum-lid

xlr8r 24 mar 2011 10:32

Kikkie schreef:Ik weet wel de S1 zo stijf als een betonblok, dus dan moet er iets fout zijn gegaan in de vertaling van dat design naar carbon massaproductie. Ook in wedstrijden zijn super stijve frames niet wenselijk, zo vaak kom je niet louter super strak asfalt tegen. Heel stijve frames worden erg vermoeiend om te rijden na een tijdje. Ieder z'n meug denk ik.

Tour heeft een aantal jaar geleden de Zwart-rode Soloist getest, ook daar kwam de torsiestijfheid niet als geweldig uit de bus.

De laatste revisie van de SLT S1 qua frame is de overgang van Smartwall 1 naar Smartwall 2 tubing toen de rood-wiite soloist kwam. Daarna enkel wijzigingen in lak, voorvork en zadelpen.
pas op! paaltje!

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 24 mar 2011 10:38

Hoge, platte buizen (tbv aerodynamica) hebben een geringere torsiestijfheid dan oversized, ronde/ovale buizen. Dat zie je blijkbaar terug in de testen.

ace1978
Forum-lid

ace1978 24 mar 2011 11:48

Ik hoop as weekend mijn R3SL voor het eerst uit te laten en ben benieuwd naar de verschillen met mijn S1. Hoewel het misschien appels met peren vergelijken is, aangezien de een van carbon en de ander van alu is. Waardes qua stijfheid ben ik niet zo in thuis, maar wat ik wel weet is dat die S1 minstens zo strak is als de Pinarello Prince die ik tot vorig seizoen had.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 24 mar 2011 12:15

Ik heb m'n R3SL al ong. 400km uitgelaten en kan zeggen dat hij net zo strak stuurt en stijf aanvoelt als m'n overleden Scott Addict SL.
Ook mijn fietsenmaker heeft er een stukje mee gesprint ( hij is de nationale kampioen bij de beloften in het veldrijden 2010) en was er lovend over. Stijf in het bracket en zeer strak aanvoelend, een fijne fiets en toch iets comfortabeler door de dunnere zadelpen tov de Scott.

IBAN
Forum-lid

IBAN 24 mar 2011 12:54

In duitsland vinden ze alles met een torsie stijfheid onder 110 nm slap!

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 24 mar 2011 14:53

... en een normaal bierglas veels te klein. Hoe serieus moet je dat nemen.....
Niets is wat het lijkt..

foosho
Forum-lid

foosho 24 mar 2011 15:17

XLR8R schreef:De S3 werd in tour getest, ook daar word je niet heel blij van. Heb Gerard een mailtje gestuurd ter uitleg en opheldering maar ik denk dat hij nog druk zijn wonden likt.
Dat zou kunnen ja :). Deze testresultaten in deze bladen -al dan niet waar- zijn niet zonder financiele gevolgen. Zeker niet als je Cervelo heet en de hoge prijs aan de klant verantwoordt door superieure technologie te claimen.

@scottpch: Het gaat over de S-serie. Dat de R-serie stijf etc is, is alom gemeten en bekend.

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 24 mar 2011 22:59

Kikkie schreef: Ook in wedstrijden zijn super stijve frames niet wenselijk, zo vaak kom je niet louter super strak asfalt tegen. Heel stijve frames worden erg vermoeiend om te rijden na een tijdje. Ieder z'n meug denk ik.

Dit is ook de reden dat comfort in de tourtest word meegenomen. En hoe stijf het frame is zegt niets over het comfort. Hier speelt met name de constructie van de achterpartij en de zadelpen een belangrijke rol. Bij de voorvorken welke ook een bijdrage kunnen leveren aan het comfort scoren alle fietsen slecht omdat een strakke (naar de zijkanten) voorvork waarschijnlijk niet goed te verenigen is met goed dempende eigenschappen.
No pain no gain, no guts no glory!

Plaats reactie