Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 03 okt 2014 12:53

Of het de teammanager moet zijn weet ik niet. Feit is wel dat de ploeg de renners inschrijft en dus verantwoordelijk is. Wanneer de hele ploeg risico loopt zullen andere leden van de ploeg eerder hun mond opendoen wanneer iemand over de schreef gaat. Wat mij betreft moet dus de hele ploeg worden gestraft.

Daarnaast moet er ook een flink financiëel risico zijn voor een betrapte renner. Nu loont het nog voor een renner op een dood spoor in z'n carrière om het risico te nemen.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 03 okt 2014 12:57

remmiedepemmie schreef:Of het de teammanager moet zijn weet ik niet. Feit is wel dat de ploeg de renners inschrijft en dus verantwoordelijk is. Wanneer de hele ploeg risico loopt zullen andere leden van de ploeg eerder hun mond opendoen wanneer iemand over de schreef gaat. Wat mij betreft moet dus de hele ploeg worden gestraft.

Daarnaast moet er ook een flink financiëel risico zijn voor een betrapte renner. Nu loont het nog voor een renner op een dood spoor in z'n carrière om het risico te nemen.
Via de MPCC is die straf voor de hele ploeg er al. Ze mogen 8 dagen niet meer opgesteld worden. Maar als je dat kunt "plannen" door bijv. een B-staal, dan mist het zijn doel.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 okt 2014 15:05

Alsof ze een waterdicht strafsysteem willen hebben...... Ze houden graag wat maasjes in het net open om dit soort dingen 'netjes' op te lossen.

Je ziet het wielrennen gewoon weer afglijden naar 10jr geleden :( Eikels!
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 okt 2014 15:21

Dat "plannen" is natuurlijk niet te voorkomen, je kunt de controle van de b-staal niet verplichten of verbieden. De wielrenners mogen ook nog iets van rechten overhouden.

Die 8 dagen is imho maar een rare straf, het is veel te veel afhankelijk van de tijd van het jaar waarin het onderzoek is afgerond. Voor de één komt dat dus veel harder aan dan voor de ander. Sowieso zorgt dat MPCC gedoe alleen maar voor meer onduidelijkheid, en dat het er niet schoner mee wordt bewijst Astana wel...
Campagnolo Ultra Dork

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 okt 2014 15:25

Zorro schreef: Zo heb ik bij Lance nog altijd mijn vraagtekens of die kanker niet uit doping gebruik voort kwam.
Er zijn verschillende dopingproducten (EPO, groeihormoon) waarvan gedacht wordt dat ze mogelijk tumorgroei kunnen bevorderen/faciliteren.

Maar heeel veel anderen pakten precies hetzelfde als L.A. en die hebben (nog?) geen kanker gekregen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 03 okt 2014 15:37

scepticus schreef: Maar heeel veel anderen pakten precies hetzelfde als L.A. en die hebben (nog?) geen kanker gekregen.
Er zijn genoeg mensen die vanaf hun 15de jaar tot 90ste jaar rookten (als een schoorsteen) en nooit longkanker kregen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 03 okt 2014 16:55

Inderdaad.
Maar er zijn ook mensen die niet roken en toch longkanker krijgen.

Wat ik maar bedoel: ookal vergroten EPO en GH misschien de kans op, bij 1 persoon, en dus ook bij L.A., kun je toch niet zeggen of de ziekte nou direct veroorzaakt is door.

Veel patiënten vragen zich dat ook af geloof ik, van "waarom ik?"
Ik heb daar niks mee. Gewoon, omdat pech, omdat shit happens. Irrelevante vraag.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 03 okt 2014 17:25

Helemaal mee eens Scepticus. Mijn Oma ging dood op 49 jarige leeftijd aan longkanker zonder dat door ooit iets van aanleiding was geweest.

Als we het mechanisme zouden weten dan waren we er uit. Feit blijft dat sommige dingen dus, en zoals je ook zegt, een trigger KUNNEN zijn. Inter individueel is er niet echt een duidelijke oorzaak-gevolg relatie vast te stellen zoals iets dat 95% van de rokers zeker longkanker krijgen. Moeilijk om zoiets vast te stellen aangezien personen natuurlijk vroegtijdig door een andere oorzaak kunnen overlijden en later wel degelijk kanker zouden hebben ontwikkeld.

Anders had je als haai geboren moeten worden. Haaien ontwikkelen zelden kwaardaardige tumoren. Voorheen werd gedacht dat haaien nooit kanker kregen en menig carcinogeen in een bassin veroorzaakte niets.

We gaan nu echter way off topic.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2014 17:52

Ernie C. schreef:
JPAR schreef:
Ze wachten dus mooi de B-staal af. Mogen ze komend weekend gewoon starten en hoeven ze de renners nog niet 8 dagen uit koers te houden, zoals afgesproken met het MPCC. ;)
Ik denk dat ze lekker op vakantie gaan i.p.v. Peking te rijden...
http://www.nu.nl/sport/3896519/astana-t ... eking.html

:geek:
Campagnolo Ultra Dork

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 06 okt 2014 18:33

Je had gelijk! :D

Wel jammer dat er in het artikel niet staat dat ze dat eigenlijk afgelopen zondag al hadden moeten doen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2014 20:04

Het was ook niet echt moeilijk te raden :( .

Even de ronde van Lombardije rijden en de zege in de Tour of Almaty kopen en daarna lekker op vakantie, daar hoef je geen Vinokourov voor te heten om dat te bedenken...
Campagnolo Ultra Dork

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 06 okt 2014 20:49

Daar heb je gelijk in. Had het ook niet anders verwacht. Komt alleen niet echt geloofwaardig over. Snap niet dat men daar akkoord mee kan gaan.

Plaats reactie