Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 okt 2014 21:16

Snap niet dat de UCI en andere ploegen niet in opstand komen. Hoe ongeloofwaardig wil je zijn als sport.... :(
Less is bore

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 06 okt 2014 21:31

UCI heeft aangegeven ze meer in de gaten te gaan houden, aldus de verslaggever op Eurosport tijdens Lombardije.

dc
Forum-lid

dc 06 okt 2014 21:32

JPAR schreef:Column van Thijs Zonneveld. Ik kan me er wel in vinden. Wat vinden jullie?
Ach weet je... zolang Roompot door Erik Breukink mag worden geleid vind ik het prima.

Tegen Vino is er verdomd weinig direct bewijs. Breukink daarentegen weten we dat hij een koers koopt (op TV!) en weten we dat hij op de hoogte was van een team breed doping programma.

Maar laten we vooral boos worden over die Kazakh. Vooral geen vraagtekens zetten bij onze politiek, sportbonden en anti-dopingauthoriteit. Laten we wel zijn. Boos zijn op die Kazakh heeft veel meer effect dan klagen bij de Nederlandse authoriteiten.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 okt 2014 21:36

Je hebt helemaal gelijk, maarrrrrrrr.....
Momenteel liggen er wel een paar concrete zaken, net als bij die italiaanse fluoriserende droeftoeters.
Er zijn zove foute ploegleiders, maar twee Epo gevallen en een onwaarschijnlijk sterke toerzege geven wel te denken.
Less is bore

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 06 okt 2014 21:51

Tijd voor een brief aan Marcel Wintels en Thijs Zonneveld?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2014 22:36

daniel1975 schreef:Snap niet dat de UCI en andere ploegen niet in opstand komen. Hoe ongeloofwaardig wil je zijn als sport.... :(
De UCI kan uiteraard niks tegen de MPCC beginnen. Cookson is zelf ook niet echt blij met die organisatie.

De andere leden van de MPCC zouden daarentegen wel duidelijk van zich moeten laten horen. Op deze wijze werkt het alleen maar tegen de geloofwaardigheid van het wielrennen.

Eigenlijk zou een dergelijke organisatie helemaal geen bestaansrecht mogen hebben en zou de UCI dat werk moeten doen. Het zegt genoeg dat ze dat niet kunnen/willen...
Campagnolo Ultra Dork

dc
Forum-lid

dc 06 okt 2014 22:38

daniel1975 schreef: Er zijn zove foute ploegleiders, maar twee Epo gevallen en een onwaarschijnlijk sterke toerzege geven wel te denken.
De epo gevallen zijn uiteraard indirect bewijs. De tourzege? Tsja, je kan gerust stellen dat de kans dat willekeurig welke grote ronde winnaar in de geschiedenis "schoon" was erg klein is.

Maar is dat houdbaar in een rechtzaak? Lijkt me niet.

Vino:

1. Doping verleden => Heeft hij straf voor gehad.
2. Heeft betaald voor hulp bij de overwinning LBL (je kan echt geen LBL voor 1.5 ton kopen, absurd).
3. Renners uit zijn ploeg zijn gepakt.

Ik zie genoeg grond voor gedegen onderzoek, maar veroordeling lijkt me lastig.

Breuk:

1. Keihard bewijs voor kopen van een koers.
2. Door civiel rechter aangewezen als op de hoogte van de strapatzen van Rasmussen.
3. Veel meer renners die bekend hebben.
4. De doping structren van Rabo zijn nu echt wel bekend.

Geen straf. Niet eens het fluisteren van een tuchtzaak. Nothing. En tegen Breuk zijn er echt meerdere zaken slam-dunk te maken (zie ook civiele rechter). Dat is niet meer vermoeden, dat zijn keiharde feiten.

Breukink wordt altijd onderschat, maar Rabo heeft onder zijn vlag gewoon 3 (bijna 4) grote rondes gewonnen. Ondanks alle gemekker over hoe slecht Rabo dan wel was, dat is voor een Nederlandse ploeg ongehoord. Sterker nog, Breuk heeft in een paar jaar als baas meer ronde overwinningen onder zijn bewind dan Lefevere in zijn carriere. (Toeval dat hij net als Johan B bij uit de Manolo Saiz school komt?)

Ik wil best de hele wielersport reinigen door foute doktoren en mensen als Vino eruit te halen. Maar laten we ook even naar onze eigen mensen kijken. Dat die man weer terug mag keren is bizar.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2014 23:00

Zowel de UCI als de MPCC vinden blijkbaar dat wij "dom wielerpubliek" het verleden achter ons moeten laten dus dat doen we dan maar.

Als je puur naar de laatste paar jaar kijkt is Astana gewoon de foutste World tour ploeg.
Campagnolo Ultra Dork

storing
Forum-lid

storing 07 okt 2014 01:48

Heeft Astana trouwens uitzonderlijke resultaten geboekt, in vergelijking met andere ploegen. Is Lieuwe Westra veel beter gaan rijden dan voorheen.
Als iemand epo gebruikt is dat omdat ze ervan uit gaan er meer weg te komen of doen ze het op hoop van zegen. Ofwel het wordt gewoon nog volop gebruikt.

kawouter
Forum-lid

kawouter 07 okt 2014 07:36

Etappe 5 afgelopen TdF

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 07 okt 2014 08:13

Brian Cookson sluit het niet uit dat Astana, de ploeg van Tourwinnaar Vincenzo Nibali, volgend jaar niet welkom is in het wielerpeloton wegens twee dopingaffaires in een tijdsbestek van nog geen twee maanden.

"Ik ben ervan overtuigd dat de licentiecommissie dat laat meewegen bij de uitgifte voor 2015'', zei de UCI-voorzitter maandag bij de presentatie van het routeschema voor de Ronde van Italië.

Zowel Valentin als Maksim Iglinski werd in de voorbije periode getest op epo. Valentin Iglinski gaf toe en werd op staande voet ontslagen. Maksim Iglinski vraagt geen contra-expertise aan, maar is voorlopig alleen nog geschorst.

''Ik hoop dat het om geïsoleerde gevallen gaat en het geen symptomen zijn van een groter probleem in het team'', aldus Cookson.

Ronde van Peking

Eerder op maandag werd bekend dat Astana door beide dopinggevallen op eigen initiatief niet deelneemt aan de Ronde van Peking.

De ploeg houdt zich daarmee aan de afspraken met de MPCC. Dat is de beweging voor geloofwaardig wielrennen waar de meeste World Tour-ploegen zich door de dopingproblematiek bij hebben aangesloten.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 okt 2014 08:15

Tja daar reed hij heel goed, maar er zijn ook genoeg etappes geweest waar het niet geweldig was. Denk bijvoorbeeld aan de etappe door de Vogezen waar hij ook probeerde mee te gaan in vroege vlucht en toen door Tony Martin op een gegeven moment gelost werd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie