Het dopingtopic 2.0
Nog een goede reden om dopers voor langere tijd (of altijd) te schorsen:
Drug cheats in sport could benefit 'for decades', scientists find
http://www.bbc.com/sport/0/athletics/29510575
Drug cheats in sport could benefit 'for decades', scientists find
http://www.bbc.com/sport/0/athletics/29510575
En dat allemaal terwijl er verder niks aan de hand is bij Astana! Kijk, Lieuwe zegt het zelf:fiedoo schreef:Astana probeert het weer "leep" te spelen . Zichzelf even schorsen op een ogenblik dat en voor een wedstrijd die niemand nog graag rijdt.
http://nos.nl/artikel/707577-dopinggebr ... -zelf.htmlLieuwe Westra schreef:"Dopinggebruik door jongens zelf"
Lieuwe Westra is ervan overtuigd dat het dopinggebruik van de broers Maksim en Valentin Iglinkski niet door zijn ploeg Astana is georganiseerd. Hij schrijft dat in zijn column in het Friesch Dagblad. "Natuurlijk, negatieve berichten waaien wel weer over, maar toch is het niet fijn dat de ploeg nu weer in een slecht daglicht komt te staan."
"Onterecht, want ik weet zeker dat dit dopinggebruik niet door Astana was georganiseerd, maar vanuit die jongens zelf kwam", aldus Westra, die dit seizoen voor het eerst bij Astana rijdt.
Weddenschap
Maksim Iglinski werd vijf dagen na de finish van de Tour de France betrapt op het gebruik van epo. Valentin liep tijdens de Eneco Tour tegen de lamp. Westra zegt in de krant: "Het is erg vervelend wat er de afgelopen tijd gebeurde. Dat Valentin Inglinski werd betrapt, was nog geen ramp. Hij had alleen maar een plaatsje bij de ploeg gekregen omdat zijn broer bij wijze van weddenschap een wedstrijd won."
"Maksim is wel een grote renner. Hij won ooit Luik-Bastenaken-Luik en zat dit jaar zelfs in het team waarmee we Nibali aan de Tour-zege hielpen."
Did not finish
De prestaties van Maksim Iglinski tijdens de Tour, hadden Westra al bijzonder verbaasd: "Heel het seizoen had ik in uitslagen niets anders achter zijn naam zien staan dan Did Not Finish, maar in de Tour deed hij ons plots pijn. Terwijl hij niet met de overige acht teamleden mee had gedaan aan de voorbereidende trainingskampen. Daar zag ik de andere jongens ook flink beter worden, maar dat is nog logisch als je er via hoogtestages voor traint."
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 08 okt 2014 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
- daniel1975
- Forum-lid HC
Wiens brood men eet.....
Less is bore
Tja, er was toch echt geen Astana trein die iedereen aan gort reed. TJ Slagter zondag avond voor de radio tijdens een interview na de ronde van Lombardije, werd er naar gevraagd, kwam niet echt spontaan een antwoord uit. Ze vreten uiteindelijk allemaal uit de zelfde ruif.
Er stond gisteren een afspraak gepland tussen Michael Boogerd en Jaak Fransen, de procureur van de tuchtafdeling van de Belgische wielerbond. Het onderwerp: de strafzaak tegen Boogerd vanwege dopinggebruik tijdens zijn carrière. Maar die afspraak ging niet door.
Boogerd: 'Het had geen zin om te gaan. In plaats daarvan heb ik een advocaat ingehuurd. De Belgische bond stelt hetzelfde voor als de Nederlandse Dopingautoriteit: óf ik word geschorst voor langere tijd, óf ik krijg strafvermindering als ik over anderen praat. En dat laatste doe ik niet. Dan pak ik nog liever een levenslange schorsing.'
De strafzaak van Boogerd heeft sinds zijn bekentenis, anderhalf jaar geleden, de vorm aangenomen van een kastje-en-de-muur-dossier. Er werd geen tuchtrechtelijke procedure gestart door de Nederlandse Dopingautoriteit, niet door de Belgische, en niet door de UCI. Het dossier werd van de ene partij naar de andere geschoven - volgens Boogerd zelf zonder dat hij wist bij wie het lag.
Toen Boogerd samen met Breukink, Van Poppel en Zijlaard het initiatief nam een wielerploeg (Orange Cycling) te starten besloot hij zélf naar de UCI te bellen om te horen hoe het ervoor stond met zijn strafzaak.
'Het is alsof je geflitst wordt, een jaar lang geen boete krijgt en dan zelf maar belt naar de politie. Maar de enige die ik bij aan de lijn kreeg waren secretaresses. Ik zou worden teruggebeld, maar dat is nooit gebeurd. Ik kreeg een tijd later wel een mail van CIRC - de waarheidscommissie van de UCI. Of ik wilde praten. Heb ik gedaan.'
'Volgens CIRC had ik drie opties. De Belgen bellen, wachten of alsnog over anderen praten bij CIRC. Ik heb de tweede gekozen. Ik had niet de indruk dat die Belgen werk wilden maken van mijn vervolging - anders hadden ze het wel eerder gedaan. Als ze me nu alsnog schorsen ga ik er vol tegenin. Ik vind het terecht dat ik gestraft word, maar niet pas na anderhalf jaar onduidelijkheid. Anders was ik ook nooit aan het opzetten van een ploeg begonnen.'
Uit een publicatie op de site van de Nederlandse Dopingautoriteit blijkt dat het dossier al minstens een jaar is overgedragen aan de Belgische bond. Procureur Jaak Fransen wil niet reageren op de vraag waarom het zo lang geduurd heeft voordat de Belgische bond vervolgstappen heeft genomen, en ook niet op de vraag wat voor een schorsing Boogerd boven het hoofd hangt. Fransen: ,,Ik zeg niets over de inhoud van het dossier in de media.'
Boogerd: 'Het had geen zin om te gaan. In plaats daarvan heb ik een advocaat ingehuurd. De Belgische bond stelt hetzelfde voor als de Nederlandse Dopingautoriteit: óf ik word geschorst voor langere tijd, óf ik krijg strafvermindering als ik over anderen praat. En dat laatste doe ik niet. Dan pak ik nog liever een levenslange schorsing.'
De strafzaak van Boogerd heeft sinds zijn bekentenis, anderhalf jaar geleden, de vorm aangenomen van een kastje-en-de-muur-dossier. Er werd geen tuchtrechtelijke procedure gestart door de Nederlandse Dopingautoriteit, niet door de Belgische, en niet door de UCI. Het dossier werd van de ene partij naar de andere geschoven - volgens Boogerd zelf zonder dat hij wist bij wie het lag.
Toen Boogerd samen met Breukink, Van Poppel en Zijlaard het initiatief nam een wielerploeg (Orange Cycling) te starten besloot hij zélf naar de UCI te bellen om te horen hoe het ervoor stond met zijn strafzaak.
'Het is alsof je geflitst wordt, een jaar lang geen boete krijgt en dan zelf maar belt naar de politie. Maar de enige die ik bij aan de lijn kreeg waren secretaresses. Ik zou worden teruggebeld, maar dat is nooit gebeurd. Ik kreeg een tijd later wel een mail van CIRC - de waarheidscommissie van de UCI. Of ik wilde praten. Heb ik gedaan.'
'Volgens CIRC had ik drie opties. De Belgen bellen, wachten of alsnog over anderen praten bij CIRC. Ik heb de tweede gekozen. Ik had niet de indruk dat die Belgen werk wilden maken van mijn vervolging - anders hadden ze het wel eerder gedaan. Als ze me nu alsnog schorsen ga ik er vol tegenin. Ik vind het terecht dat ik gestraft word, maar niet pas na anderhalf jaar onduidelijkheid. Anders was ik ook nooit aan het opzetten van een ploeg begonnen.'
Uit een publicatie op de site van de Nederlandse Dopingautoriteit blijkt dat het dossier al minstens een jaar is overgedragen aan de Belgische bond. Procureur Jaak Fransen wil niet reageren op de vraag waarom het zo lang geduurd heeft voordat de Belgische bond vervolgstappen heeft genomen, en ook niet op de vraag wat voor een schorsing Boogerd boven het hoofd hangt. Fransen: ,,Ik zeg niets over de inhoud van het dossier in de media.'
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
- Forum-lid HC
Ik dacht dat Franse hypocriet waren maar die Belgen zijn nog erger.
Tja ......
De internationale wielerunie UCI heeft vandaag aan de licentiecommissie van de World Tour gevraagd de status van de Astana-ploeg nog eens te evalueren. Reden daarvoor is een derde dopinggeval in korte tijd bij de formatie uit Kazachstan.
Wielrenner Ilya Davidenok uit Kazachstan is op 28 augustus tijdens de Tour de l'Avenir positief op anabole steroïden getest. Eerder werden zijn landgenoten en broers Maxim en Valentin Iglinski betrapt op epo.
Astana is al in het bezit van een licentie voor de wedstrijden in de World Tour van 2015. De ploeg van kopman en Tour-winnaar Vicenzo Nibali verscheen eerder deze maand niet aan de start van de Ronde van Peking. Astana schorste zichzelf omdat beide broers Iglinski vals hadden gespeeld. Daarmee voldeed de ploeg aan de regels van de MPCC, een vereniging die zich inzet voor een schone wielersport.
De internationale wielerunie UCI heeft vandaag aan de licentiecommissie van de World Tour gevraagd de status van de Astana-ploeg nog eens te evalueren. Reden daarvoor is een derde dopinggeval in korte tijd bij de formatie uit Kazachstan.
Wielrenner Ilya Davidenok uit Kazachstan is op 28 augustus tijdens de Tour de l'Avenir positief op anabole steroïden getest. Eerder werden zijn landgenoten en broers Maxim en Valentin Iglinski betrapt op epo.
Astana is al in het bezit van een licentie voor de wedstrijden in de World Tour van 2015. De ploeg van kopman en Tour-winnaar Vicenzo Nibali verscheen eerder deze maand niet aan de start van de Ronde van Peking. Astana schorste zichzelf omdat beide broers Iglinski vals hadden gespeeld. Daarmee voldeed de ploeg aan de regels van de MPCC, een vereniging die zich inzet voor een schone wielersport.
Campagnolo Ultra Dork
sorry