Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2024

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 apr 2024 14:01

Lcsmet schreef: 05 apr 2024 13:49
Klein_Verzet schreef: 05 apr 2024 13:36 ......... Toch lijkt me zo'n chicane voor het bos geen slecht idee. ......
Als het enkel om de snelheid te drukken is kan je ze niet zo goed laten afstappen en 10 meters naast hun fiets laten stappen.
Nu gaan ze tegen de hoogst mogelijke, en meer dan waarschijnlijk daar net iets boven, op die chicane af.

In de bergetappes kunnen ze in de afdaling een stempelpost, zoals op toertochten, voorzien waar de renners verplicht moeten afstappen.
Heb jij ooit al eens door het bos van Wallers gereden? Al eens een paar ribben gebroken tijdens een val met de fiets? Heb jij al in peletons wedstrijden gereden? Dan zou je moeten weten dat het er met ogenblikken met gevaar voor het leven aan toe gaat, daar ga je toch niet lacherig of lichtzinnig over doen? Was het gisteren in het Baskenland niet erg genoeg om er minstens over na te denken hoe het beter kan en moet?
Zelfs een acrobaat op de fiets zoals mathieu zegt dat de aanloop naar Wallers voor levensgevaarlijke toestanden zorgt (maar vindt de chicane ook maar niks).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 apr 2024 14:17

fiedoo schreef: 05 apr 2024 14:01
Lcsmet schreef: 05 apr 2024 13:49
Klein_Verzet schreef: 05 apr 2024 13:36 ......... Toch lijkt me zo'n chicane voor het bos geen slecht idee. ......
Als het enkel om de snelheid te drukken is kan je ze niet zo goed laten afstappen en 10 meters naast hun fiets laten stappen.
Nu gaan ze tegen de hoogst mogelijke, en meer dan waarschijnlijk daar net iets boven, op die chicane af.

In de bergetappes kunnen ze in de afdaling een stempelpost, zoals op toertochten, voorzien waar de renners verplicht moeten afstappen.
Heb jij ooit al eens door het bos van Wallers gereden? Al eens een paar ribben gebroken tijdens een val met de fiets? Heb jij al in peletons wedstrijden gereden? Dan zou je moeten weten dat het er met ogenblikken met gevaar voor het leven aan toe gaat, daar ga je toch niet lacherig of lichtzinnig over doen? Was het gisteren in het Baskenland niet erg genoeg om er minstens over na te denken hoe het beter kan en moet?
Zelfs een acrobaat op de fiets zoals mathieu zegt dat de aanloop naar Wallers voor levensgevaarlijke toestanden zorgt (maar vindt de chicane ook maar niks).
En wat is je punt.
Ik stel gewoon dat er nu halfslachtige maatregelen worden genomen gewoon om te kunnen zeggen "we doen iets".
En zelfs de door jou aangehaalde Mathieu van de Poel heeft zo zijn idee over de chicane
De chicane maakt het volgens Van der Poel nu nog gevaarlijker. "Remmen aan 60 kilometer per uur op een overweg... Daar zullen 150 renners het slachtoffer van worden."
https://www.wielerkrant.be/nieuws/2024- ... an-wallers
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 apr 2024 14:29

UCI zou mensen als vdp gewoon serieus moeten nemen. Die rijdt nog vooraan en weet wat ie kan op de fiets. Hoe moet dat met de 2e rang die daar volgas aankomt? De voorsten remmen stevig, die daar achter nog harder, daar achter noodstop en klappers.
Less is bore

abdr
Forum-lid

abdr 05 apr 2024 14:46

De renners moeten hun eigen vakbond serieus nemen. 't Zijn zij die om een verandering gevraagd hebben en ze weten waarom. In het Bos van Wallers liggen de kasseien er zeer slecht bij. Daarenboven heeft deze strook een zeer grote bolling, veel meer dan bv. Carrefour de l'Arbre. Eigenlijk is alleen het middengedeelte berijdbaar. Daarom moet je om de strook te overleven vooraan en in het midden zitten. Daarachter is een lotterij, ofwel val je zelf, ofwel wordt er voor je gevallen. De hoge aanvangssnelheid maakt het allemaal nog gevaarlijker.

el_loco
Forum-lid

el_loco 05 apr 2024 14:50

Tja, de belangen zijn groter, de benen sterker, de fietsen sneller en de marges onderling kleiner. Dan krijg je gevaarlijke toestanden op elk parcours en door de hoge snelheden worden foutjes harder afgestraft.
De stempelpost vind ik wel een goed idee trouwens haha!

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 05 apr 2024 15:22

Er is toch niemand die niet wil dat er daar (en elders) veilig gereden kan worden? Ik denk dat je dan, als je met een aanpassing wilt komen, met een veilige aanpassing moet komen. Dat is het nu niet. De rennersvakbond niet nu juist weer terug gaan en zeggen dat dit niet de juiste oplossing is ipv blij zijn dat er 'iets' gedaan wordt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 apr 2024 15:38

Overigens zijn die truitjes met bloedvlekken wel toepasselijk.
Campagnolo Ultra Dork

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 05 apr 2024 16:19

Zojuist wisten ze op Eurosport te vertellen dat Evenepoel juist voor de val nog 78km/u reed.
Dan mag je je chicanes, airbags of weet ik wat nog meer inleggen, als er dan een obstakel staat ben je gesjost (de pineut).
I know myself like no one else
Nothing to defend

abdr
Forum-lid

abdr 05 apr 2024 16:54

Vandaag Mikel Landa uit met sleutelbeenbreuk.

Dat moet toch echt te voorkomen zijn, niet het vallen maar wel dat vallen bijna automatisch tot sleutelbeenbreuk leidt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 apr 2024 17:04

V077 schreef: 05 apr 2024 13:59
Hoezo? zonder te sponseren wordt Jumbo nog steeds genoemd. Visma betaald een hoop zonder dat ze genoemd worden.
Tsja, als je met een grootdeels gelijke ploeg in dezelfde kleuren etc blijft rijden dan is dat een logisch gevolg
Less is bore

V077
Forum-lid

V077 05 apr 2024 17:16

Ik betrap mijzelf er ook op dat ik het nog jumbo noem, inderdaad door de kleurstelling.

Verder die chicane gaat niets oplossen, het is al 10-20km voor het bos dringen. Een chicane 30m voor het begin van de strook verandert daar niets aan

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 05 apr 2024 17:36

Even de spraakverwarring opheffen, dit is een chicane:

Afbeelding

En dit is de bocht die ze in PR gelegd hebben:

Afbeelding

Die eerste neem op relatief hoge snelheid, die tweede -feitelijk een vlakke haarspeldbocht- neem je bijna stapvoets rijdend.

Het gevaar zit ‘m dus in het gedrang om als eerste die bocht te nemen. Als de rest van het peloton er door moet zullen ze waarschijnlijk voet aan de grond moeten zetten in het gedrang.
Vallen zal misschien nog steeds gaan gebeuren maar in een snelle chicane onderuitschuiven levert veel meer schade en achterstand op lijkt me.

Het is geen ideale oplossing, dat zeker maar om van een chicane te spreken is ook wat overdreven toch?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie