Tubes for Dummies
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Weet iemand waar je 28" Continental tubes kunt kopen? Die van mij zijn allemaal 27,9" geloof ik.
Net weer eens de tubes van mijn baanfiets vervangen. Het is dat er een aantal zeer goede redenen zijn om op de baan met tubes te rijden, want, wat een gedoe zeg! Oude tubes eraf halen kostte me, naast mijn duimen, zo'n tien minuten per wiel. De lijm verwijderen kan alleen een beetje fatsoenlijk met thinner. Dat hou ik een half uur vol, en dan heb ik het gevoel dat mijn hersenen gaan verweken. De lijmresten zijn dan nog lang niet allemaal weg. Een klusje dat je moet uitspreiden over meerdere dagen dus. Dan de tube een aantal dagen op de velg laten rekken. Vervolgens in meerdere dagen steeds een laagje lijm aanbrengen op tube en velg, en dan mag je éindelijk het kreng omleggen. Dat ging gelukkig in één keer goed, alhoewel ik niet kon voorkomen dat er een klein hoogteslagje in kwam (niet groot genoeg om een herhaling van het hele proces te rechtvaardigen.)
Al met al ruim een week verder voordat er nieuwe tubes omliggen...Een draadbandje wisselen duurt 2 minuten! Max!
Nee, ik geloof niet dat ik op de weg ooit tubes ga monteren!
@eric: continental is drama inderdaad. Ik heb nu vittoria ipv conti, en eerstgenoemde gaan er heel veel makkelijker op.
Al met al ruim een week verder voordat er nieuwe tubes omliggen...Een draadbandje wisselen duurt 2 minuten! Max!
Nee, ik geloof niet dat ik op de weg ooit tubes ga monteren!
@eric: continental is drama inderdaad. Ik heb nu vittoria ipv conti, en eerstgenoemde gaan er heel veel makkelijker op.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Tja, ik heb nu een reserve, geplakte Veloflex opgelegd, dat kostte me 15 minuten. De nieuwe conti is aan het rekken en gaat veel meer tijd kosten, maar goed met de vorige heb ik wel meer dan 5000km gereden, zonder lek, voordat de draad tevoorschijn kwam en ik hem maar verbeurd verklaard heb.
Lampenolie werkt inderdaad erg goed voor het schoonmaken. Wel oppassen dat je de velg daarna goed ontvet. Let daarbij goed op lampenolie die in de spaakgaten is gekomen! Ik had laatst de spaakgaten niet goed schoongemaakt, waardoor de lijm niet goed wilde hechten rondom de spaakgaten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 mar 2015 21:55
Laatst heb ik een carbon velg gelijmd met Continental Carbon tubelijm. Velg helemaal schoongemaakt, goed ontvet met een doek en aceton. Daarna 3 dunne laagjes op de velg en 2 dunne laagjes op de band.
Bij het monteren en recht leggen van de tube liet echter de lijm al los van de velg ook de tube recht leggen lukte niet meer goed. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan voorkomen?
Bij het monteren en recht leggen van de tube liet echter de lijm al los van de velg ook de tube recht leggen lukte niet meer goed. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan voorkomen?
Hoe weet je hoeveel bar je precies op tubes moet zetten? FFWD F6R velgen, S-Works Turbo Allround tubes (28" x 24; psi 115-200; ca. 270g) en zelf weeg ik 68kg voor 1m78. Mag ik luisteren naar de fabrieksopgave en ze op 7,9 bar zetten of moet ik de stelregel van (gewicht/10) toepassen? Bedankt!
Wanneer je de laatste lijm laag aanbrengt op tube en velg 10 min wachten en dan monteren uitlijnen en 24 uur drogen.Wokfietser schreef:Laatst heb ik een carbon velg gelijmd met Continental Carbon tubelijm. Velg helemaal schoongemaakt, goed ontvet met een doek en aceton. Daarna 3 dunne laagjes op de velg en 2 dunne laagjes op de band.
Bij het monteren en recht leggen van de tube liet echter de lijm al los van de velg ook de tube recht leggen lukte niet meer goed. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan voorkomen?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 28 mar 2015 21:55
Ik heb ook ongeveer een kwartier gewacht na het aanbrengen van de laatste laag. Echter bij het centreren trok ik alle lijmlagen los van de velg.nijkie schreef:Wanneer je de laatste lijm laag aanbrengt op tube en velg 10 min wachten en dan monteren uitlijnen en 24 uur drogen.Wokfietser schreef:Laatst heb ik een carbon velg gelijmd met Continental Carbon tubelijm. Velg helemaal schoongemaakt, goed ontvet met een doek en aceton. Daarna 3 dunne laagjes op de velg en 2 dunne laagjes op de band.
Bij het monteren en recht leggen van de tube liet echter de lijm al los van de velg ook de tube recht leggen lukte niet meer goed. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan voorkomen?
Laat het eerst drogen 24 uur,het is contactlijm.Wokfietser schreef:Ik heb ook ongeveer een kwartier gewacht na het aanbrengen van de laatste laag. Echter bij het centreren trok ik alle lijmlagen los van de velg.nijkie schreef:Wanneer je de laatste lijm laag aanbrengt op tube en velg 10 min wachten en dan monteren uitlijnen en 24 uur drogen.Wokfietser schreef:Laatst heb ik een carbon velg gelijmd met Continental Carbon tubelijm. Velg helemaal schoongemaakt, goed ontvet met een doek en aceton. Daarna 3 dunne laagjes op de velg en 2 dunne laagjes op de band.
Bij het monteren en recht leggen van de tube liet echter de lijm al los van de velg ook de tube recht leggen lukte niet meer goed. Heeft iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit kan voorkomen?
https://www.youtube.com/watch?v=0y2IdFr_KjU
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.