SqueeZer schreef:
Een ander probleem is denk ik ook wel het feit dat de naam Merckx sinds de laatste tien jaar bij de jongere generaties onbekend is.
Eigen succes, sponsoring van ploegen, hier en daar eens in de Media en zelfs Film (vergis ik mij of klopt mijn jeugdherrinering dat Merckx in de film Flyers verscheen). en daarna zijn zoon die nog wat goed maakte, maar op zijn mislukt laatste Quickstep avontuur na is dat alweer een paar generaties geleden allemaal.
De jongste Merckx berijders die ik al gezien heb zijn van mijn generatie (ook al bijna 40) en als ik puur mij baseer op wie ik zie passeren met een Merckx zijn het meestal mensen van 50+ en vaak beginnen die af te haken door fysieke klachten (Oom van mijn vrouw is een fervente wielertoerist en zweert bij Merckx fietsen, paar jaar terug nog een peperdure EMX7 maar sukkelt nu met fysieke klachten en tjah .. weer een klant minder). Hoe ze dit probleem gaan aanpakken .. het terug populair maken van de naam bij de nieuwe generatie ... word denk ik hun grootste struikelblok aangezien hun huidige cliënteel gewoon uitsterft.
Dat kan het niet helemaal verklaren. Genoeg andere (Italiaanse) merken met de naam van een renner die het wel goed doen. Een icoon als Merckx zou je toch goed in de markt kunnen zetten?
Dat het de jeugd niet aanspreekt heeft meer te maken met innovatie en techniek. Deze doelgroep weet heel goed wat ze kopen. Geld ook voor 30 plussers en ouder. Hoewel ik de oude Merckx schitterend vindt (EMX 7 ), zijn de nieuwe modellen wat lomp, saai en weinig innovatief. Als je de specs en prijzen vergelijkt met bijvoorbeeld een Duits online merk dan moet je wel drie keer achter je oren krabben voor dat je een Merckx koopt.
Hier zouden ze dan de slag hebben verloren. Ik denk dat het ook moeilijk concurreren is voor een kleiner merk om prijstechnisch bij te blijven.
Zou heel heel jammer zijn als dit merk strand. Zou na Museeuw de tweede Belg in korte tijd zijn.