Pagina 85 van 126

Droomfiets

Geplaatst: 01 mei 2007 23:49
door mensma
Quoten: Origineel geplaatst door intersantos op 01 Mei 2007

Wat is (of vinden jullie) het bijzondere aan Spin fietsen? Ik ben nl niet zo bekend met dit merk.

Gewicht, looks, handgemaakt (eventueel op maat).

Droomfiets

Geplaatst: 02 mei 2007 02:22
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door Mave op 01 Mei 2007

Waarom heeft de eigenaar voor Record remmen gekozen en niet voor ZG of AX brakes?
Betrouwbaarheid/kwaliteit?
Ik zit zelf ook te twijfelen tussen de Skeleton, ZG of AX, ik heb absoluut geen ervaring met ZG en AX wat zou jij adviseren?



Ik heb met David lang overlegd over de remmenkeuze op zijn Spin, en uiteindelijk is het Record Skeleton geworden. Dit voornamelijk omwille van de betrouwbaarheid en het gebruiksgemak. Ook hebben de Records (samen met de Dura-Ace remhoeven) nog steeds de meeste remkracht.
Het handig bijstellen van breedte van de remhoef, kabeltjes aanspannen of vervangen, rechtstellen van de remhoef, is allemaal eenvoudiger bij de Record. Bij de Zero Gravity heb ik nog steeds mijn vragen bij het té korte stukje kabeleinde tussen de regelvijs en de plaats waar je je kabel klemt: als je je remhoef dichter wil zetten maakt je kabel al gauw een hoek waardoor de remkracht mindert. Daarnaast durf je je remkabel wel eens wat te pletten met de boutjes van een ZG. Kortom, de Zero Gravity is al bij al wat fragieler.
Met AX remmen heb ik nog maar kort ervaring. Valt meteen op dat het afstellen zeer fijn is, maar een verbetering tov de ZG's. Nadeel is hier dat je remhoeven maar een bepaalde breedte kunnen hebben (door de veer die onder de hoef zit): breder duwt de veer niet. Of ze algeheel goed zijn moet ik nog zien... afwachten. Mooi zijn ze wel, en stikkend duur!Dan heb ik het over de Persuis remmen. De Orion remmen zijn nog eens zoveel lichter, maar zouden niet zoveel remkracht meer over houden.
Bijgevolg viel de keuze op de Records. Die zijn ook voor mij de eerste keuze voor competitiegebruik. Al twijfel ik de laatste tijd écht om terug 2006 Record remhoeven te nemen ipv de Skeletons die al-tijd vuil blijken te zijn; en hun andere voordelen zijn niet spectaculair.
Waarin Zero Gravity volgens mij exelleert zijn de remblokhoudertjes: prachtig gedaan, eenvoudig en licht, en de blokken glijden er in en uit met ontstellend gemak (en zitten toch stevig vast). Jagwire carbon remblokhoudertjes zijn weliswaar de mooiste.
 

Droomfiets

Geplaatst: 03 mei 2007 05:28
door t.trapper
Kleine toevoeging uit ervaring: er wordt erg veel geklaagd over de moeilijke afstelling van de ZG brakes, zoals ook Casran hierboven. Mij kost het alleen ietsje meer tijd om die afstelling perfect te doen. Dit is absoluut geen reden om de ZG's niet aan te schaffen.
Anderzijds is de remkracht van de Record remmetjes inderdaad groter al is 't verschil marginaal en leer je het verschil in de dosering erg snel aan.
Wat mij nog het meest ergert aan de ZG's is de mogelijke stroefheid van het hendeltje om de rem open te zetten (bv om een ander wiel te steken). Ik spuit die dingen nu wekelijks in met wat oranje Brunox.
Back on topic now.
Greetz,

Droomfiets

Geplaatst: 03 mei 2007 11:29
door ilko
Om nog even door te zagen...
Die remblokhouders zijn idd geweldig (jammer genoeg wel erg aan de prijs)! Het probleem met afstellen zie ik ook niet echt. Ben het wel met Casran eens dat de kabelbevestiging niet erg briljant is. Weinig ruimte en de kabelloop is niet perfect recht. Verder vind ik de remkracht heel behoorlijk, maar het kan altijd beter natuurlijk.
 

Droomfiets

Geplaatst: 03 mei 2007 12:25
door casran
Ik heb het over het stukje kabel dat ik hier rood omcirkel. Eigenlijk is dat vaak te kort en loopt het ook niet mooi recht. Het gevolg ervan merk je in de remwerking. Ik heb ook geen idee in hoeverre jullie vaak met verschillende types wielen rijden die een verschillende velgbreedte hebben, en als dusdanig het kabeltje daar moeten bijregelen, maar dan wordt je wel geconfronteerd met de beperkingn van het systeempje.Het hendeltje om de remmen open te zetten krijg je iets gemakkelijker omhoog als je de spanning van de veer haalt, nl. door met je andere hand de remhoef toe te knijpen.

 

Droomfiets

Geplaatst: 04 mei 2007 22:17
door tarzander
nr. 1

nr. 2

 
 
 

Droomfiets

Geplaatst: 05 mei 2007 13:14
door maus_1990
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 03 Mei 2007


Ik heb het over het stukje kabel dat ik hier rood omcirkel. Eigenlijk is dat vaak te kort en loopt het ook niet mooi recht. Het gevolg ervan merk je in de remwerking. Ik heb ook geen idee in hoeverre jullie vaak met verschillende types wielen rijden die een verschillende velgbreedte hebben, en als dusdanig het kabeltje daar moeten bijregelen, maar dan wordt je wel geconfronteerd met de beperkingn van het systeempje.Het hendeltje om de remmen open te zetten krijg je iets gemakkelijker omhoog als je de spanning van de veer haalt, nl. door met je andere hand de remhoef toe te knijpen.
(foto)
 

dikkere remblokken nemen ;) als die zo te verkrijgen zijn, en anders zelf uitsnijden, gebeurd ook regelmatig hoor ik van diverse kanten...

Droomfiets

Geplaatst: 05 mei 2007 14:04
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door maus_1990 op 05 Mei 2007

dikkere remblokken nemen ;) als die zo te verkrijgen zijn, en anders zelf uitsnijden, gebeurd ook regelmatig hoor ik van diverse kanten...


Dat laatste vat ik niet volledig: als je je remblok "uitsnijdt" wordt hij m.i. toch dunner! Daarnaast heb je de breedte van je velg ook niet voor het kiezen (Bora velgen zijn bv. dunner dan de meeste alu velgen).
Dit is in ieder geval de oplossing niet.

Droomfiets

Geplaatst: 10 mei 2007 00:44
door tlmm


Droomfiets

Geplaatst: 10 mei 2007 01:11
door timper
Merde, da rood is schitterend !! prachtige fiets.

Droomfiets

Geplaatst: 10 mei 2007 01:27
door erice3
wow....die litespeed is gruwelijk mooi!!!
De look op deze pagina mag er ook zijn en is in mijn ogen mooier dan de Spin bikes! Ik weet dat ze exclusief zijn, maar echt mooi kan ik ze niet vinden.