Om dan ook de andere kant van de medaille maar even toe te voegen: Hangt wel erg af van wat je met je fiets doet. Ik heb een tijdje met 1x11 rondgereden zonder chainguide (Rotor cranks + Rotor Narrow Wide kettingblad icm een Campagnolo Chorus groep) en dat ging prima... totdat ik ATB-paden en ruiterpaden op ging. De modder, steentjes, blaadjes, gras, etc die tussen ketting en kettingblad kwamen drukten de ketting van het kettingblad af, waardoor ik letterlijk om de 100 meter een aflopende ketting had. K-edge Cross Single chain catcher er op gezet en die houdt de boel nu netjes op z'n plaats. Zo lang ik op de weg en gravel bleef was het inderdaad niet nodig.
Gravel-racers
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Ik heb Tiagra 10-speed op m'n gravelracer. Dit is omgebouwd naar 1x10 met een 40t oval NW kettingblad en 11-34 achter. Ik weet niet meer of ik nou een Wolftooth of Absoluteblack NW kettingblad heb
Inmiddels meer dan 4k op de teller en nog geen problemen gehad. Ook niet als ik een keer wat over de Lemelerberg of Holterberg rij (offroad afdaling diepe hel bv) Het loopwerk ziet er trouwens nog wel goed uit. Met natte condities rij ik of en rondje Zwift of op de MTB of helemaal niet
Ik rij met Specialized Trigger banden, 33 achter, 38 voor, met liever wat minder druk dan te veel. Dit is voor grip en comfort. Mooi meegenomen is is dat je op zo'n starre bike niet zo stuitert.
Het is niet afhankelijk wat je er mee doet maar welke derailleur je hebt. Mvalkier verwijst naar de technologie van Sram. Zie link https://www.sram.com/sram/mountain/tech ... 15cb41nxlfbeeb schreef: ↑03 jan 2018 22:54Om dan ook de andere kant van de medaille maar even toe te voegen: Hangt wel erg af van wat je met je fiets doet. Ik heb een tijdje met 1x11 rondgereden zonder chainguide (Rotor cranks + Rotor Narrow Wide kettingblad icm een Campagnolo Chorus groep) en dat ging prima... totdat ik ATB-paden en ruiterpaden op ging. De modder, steentjes, blaadjes, gras, etc die tussen ketting en kettingblad kwamen drukten de ketting van het kettingblad af, waardoor ik letterlijk om de 100 meter een aflopende ketting had. K-edge Cross Single chain catcher er op gezet en die houdt de boel nu netjes op z'n plaats. Zo lang ik op de weg en gravel bleef was het inderdaad niet nodig.
En dit werkt aardig goed. Ook op het terrein dat jij beschrijft. Campa derrie is hier gewoon niet voor gemaakt.
o'7o
Het is niet afhankelijk wat je er mee doet maar welke derailleur je hebt. Mvalkier verwijst naar de technologie van Sram. Zie link https://www.sram.com/sram/mountain/tech ... 15cb41nxlf
En dit werkt aardig goed. Ook op het terrein dat jij beschrijft. Campa derrie is hier gewoon niet voor gemaakt.
[/quote]
Ook de high-end MTB Shimano groep derailleurs beschikken over een dergelijke vinding.
Kunnen ook een afweging zijn icm een cable pull converter.
En dit werkt aardig goed. Ook op het terrein dat jij beschrijft. Campa derrie is hier gewoon niet voor gemaakt.
[/quote]
Ook de high-end MTB Shimano groep derailleurs beschikken over een dergelijke vinding.
Kunnen ook een afweging zijn icm een cable pull converter.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een clutch voorkomt dat in sommige gevallen ook niet. Die clutch zorgt er vooral voor dat als de ketting eenmaal netjes op het buitenblad ligt dat die er op blijft liggen, maar het probleem zit 'm juist in het moment dat de ketting op het voorblad terecht komt waar een hoop zooi aangeplakt zit, hierdoor valt de ketting niet direct op z'n plek en krijgt dus de kans om er af te lopen.
In het geval van een 1x11 setup is het probleem over het algemeen het op en neer bewegen van het onderste gedeelte van de ketting. De de veer aan de kooi van een achterderailleur zonder clutch is niet sterk genoeg om de ketting strak te houden. Op het moment dat de ketting op en neer stuitert en je beweegt op dat moment je benen dan is de kans groot dat hij er af loopt.amclassic-fan schreef: ↑04 jan 2018 07:46 Een clutch voorkomt dat in sommige gevallen ook niet. Die clutch zorgt er vooral voor dat als de ketting eenmaal netjes op het buitenblad ligt dat die er op blijft liggen, maar het probleem zit 'm juist in het moment dat de ketting op het voorblad terecht komt waar een hoop zooi aangeplakt zit, hierdoor valt de ketting niet direct op z'n plek en krijgt dus de kans om er af te lopen.
Cervelo S3 en een Open U.P.
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Ik rijd nu sinds een paar maanden met een 1x11 aandrijving op mijn cyclocrosser. Ik vind het geweldig. Ik rijd wel zoals het door SRAM bedoeld is, met een narrow wide kettingblad en een SRAM CX1 achterderailleur met clutch. Ik heb geen kettinggeleider vooraan. Ik rijd met de crosser door zand, modder, gras en heb nog nooit een probleem met de ketting gehad en de ketting krijgt echt wel wat te verduren. Juist door het ontbreken van de voorderailleur blijft er amper rotzooi aan het voorblad of ketting hangen. Toen ik nog met een 2x11 en 2x10 aandrijving reed, bleef er veel rotzooi aan de voorderailleur hangen en was het juist lastig schakelen van groot naar klein en omgekeerd. Ketting was ook veel viezer. Ook heeft de CX1 achterderailleur een wat ruimere kooi waardoor er daar ook amper rotzooi ophoopt.
Twee plaatjes ter vergelijking:
Twee plaatjes ter vergelijking:
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Mijn ervaringen zijn met zand ondergrond hetzelfde, enkel met hele dikke leem of klei heb ik wel problemen gehad. Als je de druk even van de pedalen haalt dan bouwt er meer klei op rond de tanden en komt de ketting omhoog totdat deze er af valt.
Nee dus. Deze comment ging dus specifiek over de situatie waarin je een achterderailleur zonder clutch hebt. Lees de zin die ik quotte nog maar eens even goed na, daarin wordt dat onderscheid al gemaakt. In dat geval (dus als je een achterderailleur/groep zonder clutch hebt) kun je in mijn ervaring best zonder chainguide, op de weg en op gravelpaadjes, zoals gezegd werd. Maar pak je vaak een (modderig/vies/grassig/bladerig) ATB-pad of ruiterpad mee, dan zou ik het, puur gebaseerd op eigen ervaring, aanraden er wel een te monteren. Zoals ik zei: Mijn ervaring is dat rotzooi tussen je ketting en kettingblad de ketting "optilt" van de tanden en zo kan doen ontsporen. Vooral bij modder met daarin kleine steentjes en takjes heb ik hier problemen mee gehad. Dit is dus duidelijk een ander probleem speling door gebrek aan spanning op het onderste deel van de ketting, waarbij de ketting kan ontsporen, bijvoorbeeld bij hobbels en chain slap kan optreden. Nou moet eenieder het sowieso zelf weten natuurlijk, maar dat is dus mijn ervaring bij mijn 1x groep zonder clutch. En die ervaring kan wellicht relevant zijn, aangezien het hier duidelijk over een setup zonder clutch ging.Douglas schreef: ↑04 jan 2018 05:51
Het is niet afhankelijk wat je er mee doet maar welke derailleur je hebt. Mvalkier verwijst naar de technologie van Sram. Zie link https://www.sram.com/sram/mountain/tech ... 15cb41nxlf
Samenvatting: Als je zoals gesteld dus al een achterderaiileur/groep zonder clutch hebt, dan is het natuurlijk niet meer afhankelijk van of je achterderailleur/groep een clutch heeft, want dan staat al vast dat 'ie dat dus niet heeft
Ik ben overigens bekend met de clutch technologie. En ik weet ook dat alleen bepaalde groepen dit hebben en dat een chainguide een stukkie goedkoper en gemakkelijker is dan je hele groep vervangen. Voor diegenen voor wie dit relevante overwegingen zijn kan mijn ervaring interessant zijn. Degenen voor wie dit niet relevant is kunnen gewoon hun eigen ding doen, of zelfs een nieuwe groep installeren als ze dat willen. Da's 't mooie aan een forum: Je kunt tips en ervaringen van anderen lezen en die meenemen in je eigen beslisproces, naar gelang de relevantie.
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================
Free your mind and your ass will follow
===========================
Mmm. rij al jaren op een crosser met normale derailleur door het bos met een enkel blad, een gewoon tandblad overigens. Doe niet bepaald rustig, en kan me niet bijzonder veel aflopende kettingen herinneren. Eigenlijk geen. Dus chaincatchers, clutchen en dergelijke zijn nu ook weer niet de heilige graal
Korte kooi scheelt ook al een lap.
Shimano slx heeft de koppeling volgens mij ook al.
Met een kettinggeleider pak je het probleem verder van de bron af aan.
Op vlakke paden is dit alles uiteraard niet nodig, met een dubbel voor is de noodzaak er ook minder.
Met een 1x en echt in het terrein toch best wenselijk.
Voor modder & hobbels.....
Shimano slx heeft de koppeling volgens mij ook al.
Met een kettinggeleider pak je het probleem verder van de bron af aan.
Op vlakke paden is dit alles uiteraard niet nodig, met een dubbel voor is de noodzaak er ook minder.
Met een 1x en echt in het terrein toch best wenselijk.
Voor modder & hobbels.....
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren voor de aankoop van een gravelracer.
Na veel opzoeken ben ik uitgekomen bij de volgende 2 modellen,
de Breezer Radar en de Salsa Vaya.
De Beezer ben ik online al tegen gekomen voor een 1100€ (complete fiets), bij de Salsa enkel het frame en dit voor 900€.
Nu mijn vraag, de goedkoopste Salsa Vaya, hoeveel zou deze kosten, en, is deze ergens online te koop? (liefst maat 57)
En, zou er veel kwaliteitsverschil zitten tussen de 2 fietsen kwa frame?
Na veel opzoeken ben ik uitgekomen bij de volgende 2 modellen,
de Breezer Radar en de Salsa Vaya.
De Beezer ben ik online al tegen gekomen voor een 1100€ (complete fiets), bij de Salsa enkel het frame en dit voor 900€.
Nu mijn vraag, de goedkoopste Salsa Vaya, hoeveel zou deze kosten, en, is deze ergens online te koop? (liefst maat 57)
En, zou er veel kwaliteitsverschil zitten tussen de 2 fietsen kwa frame?