Het grote schijfremmentopic
- ophetkantje
- Forum-lid
+1 voor Joskovic. En ik rijd woon werk op een (gravel)racer met schijfremmen en in het weekend op racers met velgremmen. Dus heb wel een echt vergelijk tussen beide.
Ach, ik zeg ook maar wat
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
OK, duidelijk. Bedankt voor de snelle reactie.amclassic-fan schreef:Omdat het spam filter besloot het te kwalificeren als spam, zo nu en dan heeft 't filter zo'n missertje. Ik heb het bericht goed gekeurd en nu staat 't er wel.
- Lemony Freshness
- Forum-lid
Met algemene tevredenheid rij ik zowel met een velgrem racer, als een schijfrem racer, beide systemen hebben de reeds vermelde voor- en nadelen.
Toch geniet de schijfrem racer een beetje mijn persoonlijke voorkeur, gezien de omgeving/ondergrond waar ik meestal onderweg ben, vooral de bredere waaier aan keuzemogelijkheden wat betreft banden (breedte), en m'n carbon wielen blijven ook langer mooi en zonder sleet!
Beide fietsen hebben op enkele tientallen grammen na, hetzelfde gewicht!
Ik geniet vooral van het fietsen, en beide systemen doen het nog steeds opperbest, ook bij een noodstop!
Toch geniet de schijfrem racer een beetje mijn persoonlijke voorkeur, gezien de omgeving/ondergrond waar ik meestal onderweg ben, vooral de bredere waaier aan keuzemogelijkheden wat betreft banden (breedte), en m'n carbon wielen blijven ook langer mooi en zonder sleet!
Beide fietsen hebben op enkele tientallen grammen na, hetzelfde gewicht!
Ik geniet vooral van het fietsen, en beide systemen doen het nog steeds opperbest, ook bij een noodstop!
-
- Forum-lid
De pro-schijfrem fietsers zijn gewoon nog niet vatbaar voor onze keiharde argumenten. Enkel door te volharden en onszelf te blijven herhalen kunnen we jullie misschien nog tot inkeer brengen.k33z schreef:Hoe lang daar deze discussie nog duren? Iedere pagina dezelfde voor- en nadelen van schijfremmen.
Ik heb sinds dit seizoen een nieuwe racefiets met schijfremmen. Ik vind het mooier (behalve de veel te grove shifters) en ik vind het geweldig remmen (vooral mee in natte weersomstandigheden gereden).
Ja, het is duurder en ja het is zwaarder. Maar mijn nieuwe fiets is compleet met pedalen, bidonhouders en fietscomputer net zo zwaar als mijn vorige fiets (7,5kg). Dus het hoef niet heel zwaar te zijn. Feit is natuurlijk wel dat je voor hetzelfde geld een fiets koopt die lichter is met velgremmen.
Verder vind ik het heerlijk om met 28mm banden te rijden, met comfort spreekt me wel aan.
We zitten nu op pagina 87 en voeren dezelfde discussie met dezelfde argumenten als op pagina 2. Hoe lang gaat dit nog door?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- Forum-lid HC
Laat ik voorop stellen dat ik geen tegenstander maar ook geen voorstander ben van schijfremmen, ik vind het gewoon niet mooi op staan op een racefiets.
Maar ik begrijp de discussie over de veiligheid wel, afgelopen zaterdag reed ik de Zuid-Veluwe tocht en zat later in een groepje van een man of tien, met daarbij een drietal fietsen met schijfremmen. Toen ik erachter reed had ik toch wel mijn bedenkingen.
Als je net ongelukkig terecht komt op zo'n schijf geeft dat toch wel de nodige verwondingen, lijkt me met zo'n massale valpartij als zaterdag in het Volk toch niet echt geheel zonder gevaar.
Maar ik begrijp de discussie over de veiligheid wel, afgelopen zaterdag reed ik de Zuid-Veluwe tocht en zat later in een groepje van een man of tien, met daarbij een drietal fietsen met schijfremmen. Toen ik erachter reed had ik toch wel mijn bedenkingen.
Als je net ongelukkig terecht komt op zo'n schijf geeft dat toch wel de nodige verwondingen, lijkt me met zo'n massale valpartij als zaterdag in het Volk toch niet echt geheel zonder gevaar.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
@Colnagafreak: ik rijd ook wel eens achter anderen die niet in staat zijn in een groep te rijden en dan heb ik ook zo mijn bedenkingen. En dan maakt het niet uit of ze schijven hebben of velgremmen. En off topic: als ik zie hoe sommigen hun stuur afstellen lijkt me dat ook best eng bij een eventuele val. Ik zie zo af en toe zelfs mensen die zonder stuurproppen rijden. In al dat soort gevallen is mijn eerste reactie: rijden jullie maar gezellig verder zonder mij.
-
- Forum-lid
Nou wil zo een massa valpartij wat colnago freak noemt wel eens zie als idereen met schijfremmen rijdt
Daarom zou ik aan de uci voorstellen de komende tour de france alleen schijfrem fietsen toe te staan.
Kunnen we mooi zien of ze zo ongevaarlijk zijn want er wordt daar ook masaal gevallen
Daarom zou ik aan de uci voorstellen de komende tour de france alleen schijfrem fietsen toe te staan.
Kunnen we mooi zien of ze zo ongevaarlijk zijn want er wordt daar ook masaal gevallen
-
- Forum-lid HC
Het wel of niet kunnen rijden in een groep staat er geheel los van, de massale valpartij in het Volk waren toch geen mannen die niet in groep kunnen rijden?senior schreef:@Colnagafreak: ik rijd ook wel eens achter anderen die niet in staat zijn in een groep te rijden en dan heb ik ook zo mijn bedenkingen. En dan maakt het niet uit of ze schijven hebben of velgremmen. En off topic: als ik zie hoe sommigen hun stuur afstellen lijkt me dat ook best eng bij een eventuele val. Ik zie zo af en toe zelfs mensen die zonder stuurproppen rijden. In al dat soort gevallen is mijn eerste reactie: rijden jullie maar gezellig verder zonder mij.
Ik zou gewoon niet graag met mijn scheenbeen of kin op een remschijf terecht komen iets wat niet helemaal uitgesloten is lijkt mij?
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!