Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2024 - 2025

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 16 dec 2024 10:48

Wie gisteren de cross in Namen gezien heeft en hier niet warm van wordt kan geen wielerliefhebber zijn. En eigenlijk is het al weken zo. Trouwens wie ooit zin heeft om naar de cross in Namen te gaan kijken, maak er een weekend van. Namen is een heel leuke stad met veel winkels en ook heel wat historische gebouwen.
Wat de afdalingen betreft, je kunt acrobaat zijn zoveel je wilt, als je in een diepe gleuf terecht komt ben je gezien. Hou er ook rekening mee dat tijdens de laatste rondes de vermoeidheid begint te spelen en er ook , zoals gisteren trouwens, risico's worden genomen. Het is op het randje.
En binnenkort Gavere wat ook een heel spectaculaire omloop is en superzwaar. En wat brengt Besancon ons?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 16 dec 2024 10:51

gede schreef: 16 dec 2024 10:44
CALPE schreef: 16 dec 2024 09:57 Of het parcours in Namen op het randje af zat van het verantwoorde of toelaatbare?
Dit zou je eens aan de beroemd en beruchte ex-crossers moeten vragen voor
wie dit vaak wekelijkse kost was, met fietsen en banden die bijlange het
kwaliteitsniveau niet hadden zoals de huidige generatie die heeft.

Maar uiteindelijk zijn het de renners met de beste technische skills die zich op dergelijke
parcours onderscheiden van de rest en het 'gevaarlijke' zit bij het gebrek aan acrobatie
op de fiets bij sommige crossers.
Welke crossers moesten dan wekelijks rijden op zo'n parcours als Namen?

En dat het hem enkel in de skills zit. Sorry, daar zal ik maar niet op ingaan.
Ik vermoed dat Wout en Mathieu Namen links laten liggen, en misschien ook Baal, juist omwille van die afdaling(en). Ze kunnen daar echt niet heel hun voorbereiding op het spel zetten.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 16 dec 2024 11:48

Laten we het nou niet gaan overdrijven. Sommige parcoursen zijn technisch wat uitdagender dan de ander.

De gemiddelde (voorjaars)koers op de weg geeft overigens véél meer risico op zware blessures.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

CALPE
Forum-lid

CALPE 16 dec 2024 12:24

Sinds Mathieu fulltime wegrenner werd heeft hij Namen alsook Baal alvast niet gemeden
omwille van hun afdalingen......evenmin Zonhoven omwille met de tricky kuil.
Het argument van de voorbereiding op hun wegkoersen niet te willen hypothekeren?
Kan in zijn geval.....alvast de vuilbak in.

Namen reed hij minstens 3x en won deze ook. Baal reed hij minstens 4x en won deze ook,
alsook hij Baal '25 zal rijden en in Zonhoven reed hij minstens 2x, won deze en zal hij ook
deze winter rijden.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2024 13:05

Toch ben ik het met Gede eens dat dit op het randje is. Redelijk wat tricky afdalingen met houten paaltjes als afzetting. Daar valt in ieder geval nog wat te winnen.

Zonhoven is toch anders. In training kun je daar 20x naar beneden gaan en 15x op je bek gaan, zonder noemenswaardig leed of schade aan de fiets. In racetempo kan het wat heftiger zijn, maar dat is een keuze.
Zo'n afdaling met relatief harde ondergrond, met laagje blubber, boomwortels en paaltjes aan de zijkant is altijd een risico.
Campagnolo Ultra Dork

galileo2
Forum-lid

galileo2 16 dec 2024 13:23

CALPE schreef: 16 dec 2024 09:57 Of het parcours in Namen op het randje af zat van het verantwoorde of toelaatbare?

Maar uiteindelijk zijn het de renners met de beste technische skills die zich op dergelijke
parcours onderscheiden van de rest en het 'gevaarlijke' zit bij het gebrek aan acrobatie

Ik ken maar 2 beruchte ex-crossers: Roland Liboton en Eric de Vlaeminck

gede
Forum-lid

gede 16 dec 2024 17:01

galileo2 schreef: 16 dec 2024 13:23

Ik ken maar 2 beruchte ex-crossers: Roland Liboton en Eric de Vlaeminck
Maar die reden ook absoluut niet wekelijks op een Namen-parcours, hetgeen hier wel werd beweerd.

Zoals hierboven aangegeven werd: Het gaat mij om al die bomen en paaltjes in de afdalingen. Je kan daar je rug breken, laten we daar maar niet flauw over doen. Het is vooral verbazend dat dat nog niet gebeurd is.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 16 dec 2024 19:12

Ik stel vast dat er in wegkoersen, jammer genoeg, wel doden en zwaargewonden vallen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 16 dec 2024 20:28

gede schreef: 16 dec 2024 17:01

Zoals hierboven aangegeven werd: Het gaat mij om al die bomen en paaltjes in de afdalingen. Je kan daar je rug breken, laten we daar maar niet flauw over doen. Het is vooral verbazend dat dat nog niet gebeurd is.
De cross in Namen gaat al 15 jaar door (nog niet zo heel lang maar toch) en er vallen daar niet meer slachtoffers dan elders. Ik kan me niet meteen ongevallen met grote gevolgen herinneren. Als je dat vergelijkt met wegklassiekers en rittenkoersen op de weg dan is de balans verrassend positief.

gede
Forum-lid

gede 16 dec 2024 21:52

lugosi schreef: 16 dec 2024 20:28
gede schreef: 16 dec 2024 17:01

De cross in Namen gaat al 15 jaar door (nog niet zo heel lang maar toch) en er vallen daar niet meer slachtoffers dan elders.
Nee, echt niet? Gisteren 2 profs einde seizoen. Is dat zowat het gemiddelde dan van elke cross? :-). Ik blijf erbij, voor mij is dit parcours echt op het randje.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 17 dec 2024 07:24

Met wielrennen kun je maatregelen treffen rondom het parcours. Je kunt echter niet voorbijgaan aan het feit dat wanneer je met 200+ man over de openbare weg -afgesloten voor ander verkeer weliswaar- fietst, meer afhankelijk bent van andermans gedrag en kunde. Het fietsen in een peloton lijkt mij van invloed op het aantal ongelukken. Met veldrijden kun je veel gemakkelijker het parcours aanpakken/ gevaarlijke obstakels wegnemen en zouden de gevolgen daarvan ook directer zichtbaar zijn.

Anderzijds een mountainbikeparcours zit ook vol met veel gevaren als je niet de juiste vaardigheden hebt, stuurkunsten zijn met mtb'en en het veldrijden van groter belang dan bij het wielrennen.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 17 dec 2024 11:08

ColumsbusMJ schreef: 17 dec 2024 07:24 Anderzijds een mountainbikeparcours zit ook vol met veel gevaren als je niet de juiste vaardigheden hebt, stuurkunsten zijn met mtb'en en het veldrijden van groter belang dan bij het wielrennen.
Tsja, ook bij het mountainbiken hoeft er maar een klein plankje te ontbreken en je hebt een half jaar last van de rug..... :mrgreen:
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie