Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 11 sep 2023 17:05

Ik heb een petekind die nogal modern is qua denken, schat van een meid trouwens. Half Catalaanse dus vol temperament. In haar vriendenkring zitten ook wat mensen die bij XR zitten en dus ook meebetogen (niet dit weekend trouwens)

Ik voer vaak discussies met haar over dit onderwerp en zij vindt dat dit de enige manier is om te protesteren. Mijn argument is dat dit juist niet de manier is! Wel interessant om al die verschillende standpunten te horen.
Máár: toen ik onlangs hoorde dat één van die betreffende vriendinnen van XR even op flash vakantie naar Sicilië is gevlogen omdat de tickets zo goedkoop waren kreeg ik toch wat braakneigingen…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 11 sep 2023 17:06

Als hij een heel genuanceerd betoog had gehouden, had jij het er nu niet over gehad. En dan zouden de klimaatontkenners bij dát verhaal water bij de wijn doen. Want als zelfs iemand die zich voor het klimaat inzet zou zeggen dat het allemaal wel meevalt... Dus nee, nuance daar zou niet goed zijn.
Laat die nuance vervolgens over aan de beleidsmakers.
Dat je die subsidies ontkent, tsja... het zijn niet alleen belastingvoordelen voor de gebruikers he?
Bovendien zou je naar de échte prijs van het product moeten kijken, dus inclusief alle milieu- en gezondheidsschade.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 11 sep 2023 17:18

Gastheerg schreef: 11 sep 2023 16:33
mao schreef: 11 sep 2023 16:16 Je kon in ieder geval een huis kopen als je een vaste (modale) baan had, nu is dat in de randstad onmogelijk.
Dat dus.
Ik heb het hier al eens eerder benoemd: ieder die zich rijk rekend omdat zn huis lekker veel waard is vergeet blijkbaar dat dat precies de reden is dat onze kinderen niet kunnen starten met hun wooncarriere.
Wat ik mij kan herinner is ook dat je een vast contract moest hebben,en je kon maximaal 3x jaarsalaris lenen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 sep 2023 17:23

Zit nu op circa a 5 jaarsalarissen.

Eens Vicenza
Het is heel dubbel.......

Als ze op het Maliveld gaan staan hoor je er niemand over en heeft het geen impact.
Waar zou je zelf gaan staan als je overtuigd bent van je gelijk? (Helemaal los of ik het hier mee eens ben)

Het feit is gewoon dat we door de vervuiling korter leven en meer ziektes en beperkingen hebben.
Ik zei altijd tegen mijn oma, stop nou met roken is slecht voor je. Zei ze altijd het inademen van jouw uitlaatgassen ook. Vond ik altijd wel grappig en er is niets aan gelogen.

Het gaat erom verplaats je in de ander. Neem 911.... laffe actie vliegtuigen in een gebouw, weet ik. Maar het valt toch erg mee met wat wij als westen in die landen doen en laten gebeuren. Het gaat erom verplaats je eens in een ander. En dan hoor ik het gros denken wat!!!!!! Waarschijnlijk heeft er hier iemand een mooie baan in de security aan overgehouden en een mooi huis van gekocht.

Ja en natuurlijk staan er beroeps demonstranten bij, die in het vliegtuig stappen naar Barcelona, dat zijn ze echt niet allemaal. Er staan ook hoogleraren tussen die het klimaat probleem onderzoeken en longartsen etc. Die laatste heeft er echt geen professioneel belang bij.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 11 sep 2023 17:26

Enzzo schreef: 11 sep 2023 17:05 Ik heb een petekind die nogal modern is qua denken, schat van een meid trouwens. Half Catalaanse dus vol temperament. In haar vriendenkring zitten ook wat mensen die bij XR zitten en dus ook meebetogen (niet dit weekend trouwens)

Ik voer vaak discussies met haar over dit onderwerp en zij vindt dat dit de enige manier is om te protesteren. Mijn argument is dat dit juist niet de manier is! Wel interessant om al die verschillende standpunten te horen.
Máár: toen ik onlangs hoorde dat één van die betreffende vriendinnen van XR even op flash vakantie naar Sicilië is gevlogen omdat de tickets zo goedkoop waren kreeg ik toch wat braakneigingen…
Er zijn daar ook mensen die op de A12 zitten en kinderen hebben. Als je zo begaan bent met de zaak, waarom kies je er dan voor om jezelf voort te planten? Sommige eten avocado's en ik hoorde dat er eentje laatst een heerlijk stukje kalfsvlees heeft gegeten en bij zijn ontbijt een glas volle melk had genuttigd. Wij kunnen helemaal geen discussie voeren over klimaat, want zolang je leeft vervuil je meer dan wanneer je er niet meer bent. Het gaat niet om de mensen die daar zitten, het gaat om de boodschap die verkondigd wordt. En ja, dan moeten wij met z'n allen offers maken, maar het heeft weinig zin om tegen elk lid van XR te vertellen dat zij niet mogen vliegen omdat ze een mening hebben over het gevoerde klimaatbeleid van in dit geval de overheid. Ze staan er niet alleen voor zichzelf, maar ook voor jou en voor mij en voor hun nageslacht. Daar zijn zij in ieder geval van overtuigd. Uiteraard is vliegen naar Sicilië voor een korte vakantie niet heel milieuvriendelijk en is het hypocriet te noemen. Praktisch de gehele mensheid is hypocriet, dus laten we dat voor lief nemen en elkaar niet te veel de maat nemen.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 11 sep 2023 17:29

wasbeer2006 schreef: 11 sep 2023 15:08
nijkie schreef: 11 sep 2023 11:43 Wie heeft er niet van alles mee gefinancierd keuken tuin en weet ik het nog meer.
Het wordt of werd je ook heel gemakkelijk gemaakt.
Herinner mij de premie A en C koopwoningen jaren 90 die zitten nu op Gouden eieren.Toen voor 102.000 piek een gesubsidieerde koopwoning die nu denk ik 3,5-4 ton waard is.
Dat werd niet allen makkelijk gemaakt, maar ook gestumuleerd door sommige hypotheek verstrekkers.
Wat denk je van het DSB bank hoe dat ging, daar zijn er ook een paar door in de afgrond geraakt.
Dat was echt een sneaky truc, ik vraag me af of ik hem gezien had voordat ik bij de notaris zou zitten.

Ik had hiervoor een premie A woning, later gekocht hoor. Maar die was aangekocht voor 140k euro in 1988.
40K is er nog terugontvangen aan subside en ik heb die in 2019 verkocht voor 350. Vorig jaar is er een voor 475 weg gegaan op het zelfde rijtje. Ik heb die woning voor 200 gekocht in 2002 ik heb dus maar 150k winst in 19 jaar waarbij de uitbouw in m2 zeg even 50K heeft opgeleverd dus eigenlijk maar een ton in 19 jaar. Dat is ook niet extreem veel.
Banken verdienen natuurlijk enorm op hypotheken. Reken maar eens uit wat je alleen aan rente betaalt over 30 jaar. Dat is al heel gauw meer dan het dubbele van de aankoopwaarde. Natuurlijk is er hypotheekrenteaftrek, maar dat scheelt de consument, de bank krijgt dat geld gewoon (feitelijk subsidie van de overheid). En het is ook nog eens superveilig voor de bank.

RobertvD
Forum-lid

RobertvD 11 sep 2023 17:32

Mee eens, ColumsbusMJ.

En als ze de overheid kunnen overtuigen om te stoppen met fossiele brandstof subsidies, dan worden die vliegtickets ook een stuk duurder. Vliegen ze ook niet meer voor een korte vakantie naar Sicilië. Een win-win situatie!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 11 sep 2023 17:37

daniel1975 schreef: 11 sep 2023 15:25
Ernie C. schreef: 11 sep 2023 14:37 Ach, wie doen ze nu echt kwaad, en vergeet niet dat zo ongeveer al onze democratische rechten tot stand zijn gekomen d.m.v. protest, en dan bedoel ik niet publieksvriendelijk demonstreren op een door de overheid aangewezen plek.
Vraag dat even aan de agenten die elke dag dezelfde figuren in busjes moeten laden, niks mogen doen, of aan de mensen die voor die ellende in de file staan of hun (werk)planning anders in moeten delen.
Acties die de gewone burger treffen ben ik in de basis op tegen. Een keer is prima, misschien een herhaling, maar daarna klaar.
Maakt mij dan niks uit of het boeren zijn met trekkers of ER lui.
Sowiso bizar dat tijdens de corona demostraties er wel met serieuze straal werd gespoten en nu zo'n pisstraaltje. Snap niet waarom dat nu niet mag.
Die agenten worden daar neergezet door de overheid, terwijl die demonstranten daar geen vlieg kwaad doen. Degenen die wat later op hun werk komen en bij voorkeur iets eerder weggaan, kunnen ook een beetje steun krijgen van de werkgever i.p.v. uren in te laten leveren en/of dezelfde productiviteit te verwachten.

De loonslaaf wordt opgezet tegen de klimaatdemontrant, terwijl die er in eerste instantie voor hun staat. Uiteindelijk gaan het echt niet politici in de hogere lagen en de directeuren/aandeelhouders van bedrijven zijn die de klimaatverandering het hardste gaan voelen.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 sep 2023 17:46

Vicenza schreef: 11 sep 2023 17:29
wasbeer2006 schreef: 11 sep 2023 15:08
Ik had hiervoor een premie A woning, later gekocht hoor. Maar die was aangekocht voor 140k euro in 1988.
40K is er nog terugontvangen aan subside en ik heb die in 2019 verkocht voor 350. Vorig jaar is er een voor 475 weg gegaan op het zelfde rijtje. Ik heb die woning voor 200 gekocht in 2002 ik heb dus maar 150k winst in 19 jaar waarbij de uitbouw in m2 zeg even 50K heeft opgeleverd dus eigenlijk maar een ton in 19 jaar. Dat is ook niet extreem veel.
Banken verdienen natuurlijk enorm op hypotheken. Reken maar eens uit wat je alleen aan rente betaalt over 30 jaar. Dat is al heel gauw meer dan het dubbele van de aankoopwaarde. Natuurlijk is er hypotheekrenteaftrek, maar dat scheelt de consument, de bank krijgt dat geld gewoon (feitelijk subsidie van de overheid). En het is ook nog eens superveilig voor de bank.
Edit in 1988 natuurlijk guldens.....

Ja dat klopt. Die renteaftrek is gewoon een sigaar uit eigen doos x2......
De laatste hypotheek adviseur liet steeds bij elke andere vorm en looptijd zien wat het totaal bedrag is wat we over de looptijd betaalde en het component rente en aflossing. Dat zijn in principe simpele rekensommen, maar we heel handig om te zien. Ik heb geluk en mijn rente 20 jaar vast voor 1.6%, wat heel veel toen een hele domme actie van mij vonden.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 11 sep 2023 17:47

RobertvD schreef: 11 sep 2023 17:32 .......
En als ze de overheid kunnen overtuigen om te stoppen met fossiele brandstof subsidies, ............
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in België is er behoudens de minst bedeelden bij mijn weten niemand die energie aan kostprijs krijgt.
Bedoel je de belastingen en accijnzen op benzine/diesel?
Bedoel je de BTW op gas en electriciteit?

Of heb je het eerder dat mensen met een EV ook wegenbelasting zouden moeten betalen?
Dat een vervoersbedrijf de diesel/benzinekosten niet meer mag inbrengen als onkosten?

Ter info, ik ben tegen betoelaging/subsidies allerhande want uiteindelijk is het altijd dezelfde groep mensen die de netto betalers zijn.
I know myself like no one else
Nothing to defend

pino
Forum-lid HC

pino 11 sep 2023 18:21

Niet zijken maar reiden !

MPolleke
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 11 sep 2023 18:29

Het zal gaan om energiebelasting. Laatst had ik ook al de link naar de tabel geplaatst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... elastingen

De gewone consument betaalt 0,49 euro per m3 aardgas, de grootverbruiker minder dan 0,10 euro.

Verder krijgt de consument aftrek met een vast bedrag per jaar, rond de 500 of 600 Euro, dit omdat gas gezien wordt als basisbehoefte. In de praktijk dekt dit bedrag de netwerkkosten.

Ook het gebrek aan belasting op kerosine voor vliegtuigen is een wat lastig verhaal.

Gesloten