Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 27 mei 2007 22:53

Wat een droomfiets inderdaad, prachtig dat hij er zo ingetogen uitziet. Nog één vraagje Sharkman, heb je nog tips om bidons wat beter uit de wassertragers te krijgen? Af en toe gaat het een beetje stroef namelijk, zijn ze niet gladder te maken aan de binnenkant door een extra laklaag ofzo?

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 27 mei 2007 22:57

Ik gebruik enkel tacx bidons en niet de originele van tune die te stroef zijn. Verder smeer ik de bidons regelmatig in met een goede autowas zodat ze zeer glad blijfen (en neem dan meteen de houders aan de binnenzijde mee). Overigens moet ik zeggen dat ik zelden problemen heb zolang je maar een draaiende beweging maakt bij het uitnemen van de fles (overigens kun je als je veel zoete drankjes in je bidons stopt beter andere houders nemen.
en:
"Waarom worden er dan bijna altijd 172.5 uitgeleverd en in iets mindere mate 175mm?"
De meeste renner zijn ukkies  de bovelking groeit overings wel vroegah was 170 mm de standaard.

hansdevos
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 nov 2006 11:04

hansdevos 27 mei 2007 23:32

bedankt
voor het advies

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 28 mei 2007 00:41

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 27 Mei 2007


Ik gebruik enkel tacx bidons en niet de originele van tune die te stroef zijn. Verder smeer ik de bidons regelmatig in met een goede autowas zodat ze zeer glad blijfen (en neem dan meteen de houders aan de binnenzijde mee). Overigens moet ik zeggen dat ik zelden problemen heb zolang je maar een draaiende beweging maakt bij het uitnemen van de fles (overigens kun je als je veel zoete drankjes in je bidons stopt beter andere houders nemen.
en:
"Waarom worden er dan bijna altijd 172.5 uitgeleverd en in iets mindere mate 175mm?"
De meeste renner zijn ukkies  de bovelking groeit overings wel vroegah was 170 mm de standaard.


Toch zijn er veel mensen die het wat betreft de crancklengte niet met je eens zijn.
Zelf heb ik binnenbenen van bijna 1 meter ;). En rijd ik op aanraden van Gerard Bullen met 172.5mm cranks. Heb ook 175mm cranks geprobeerd maar kreeg  daardoor knieklachten. Overigens vond ik 175mm ook lang zo lekker niet rijden.
Zo zie je maar, het is goed dat we het in het leven niet overal over eens hoeven zijn.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 28 mei 2007 00:54

Quoten: Origineel geplaatst door Jouke Buissink op 27 Mei 2007

Zelf heb ik binnenbenen van bijna 1 meter ;). En rijd ik op aanraden van Gerard Bullen met 172.5mm cranks. Heb ook 175mm cranks geprobeerd maar kreeg  daardoor knieklachten. Overigens vond ik 175mm ook lang zo lekker niet rijden.
Zo zie je maar, het is goed dat we het in het leven niet overal over eens hoeven zijn.


Die piste zou ik ook volgen (al denk ik dat jij toch met 175's gebaat bent). Vooral bij de jeugd vind ik het van belang om die rennertjes, ook al zijn ze groot gebouwd, eerder met korte cranks te laten rijden: iemand als Axel Merckx reed heel lang met 170mm cranks, bij de beloftes dan met 172.5mm, en pas laat op 175mm.
Zelf rijd ik 172.5mm terug dit jaar, en 175mm op de tijdritfiets.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2776
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 28 mei 2007 11:58

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van wennen. Als je ledematen zich lange tijd aan (te) korte cranks hebben gewend kan iedere verandering (kort of lager) een klacht op leveren. Bij een auto heet dat inslijten. Waar ik rijders wel op betrap is dat de onbewust groter gaan rijden na overstap op langere cranks. Ikzelf heb gemerkt dat is met 177.5 t.o.v. 172.5 gewoon een tandje extra kan steken maar dat ik in de loop van het seizoen wel steeds de neiging had een steeds lagere cadans te gaan rijden.
Iedere rijder moet overigens kiezen waar hij/zij zich goed bij voelt maar met 100 cm en 172.5 valt er met langere cranks en de juiste afstelling zeker verbetering te behalen. (overigens duidt dat gevoel van "niet lekker rijden" op het feit dat de rest van je fiets niet is afgesteld op de nieuwe cranks, als je het één veranderd kun je de rest niet ongestraft ongemoeid laten)

tomracertje
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 25 jul 2006 13:19

tomracertje 28 mei 2007 18:11

Heb je dat hele blad voor me (Ik zag dat het al op pagina 22 was maar mischien kun je het hele blad uploade dus ok pagina 1 tot en met 21 enzo)

Mvg tom
Isaac pascal carbon , Campagnolo zonda , Time RXS carbon , Campagnolo chorus carbon ,

marcx
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 02 nov 2006 16:23

marcx 30 mei 2007 21:35

Enkele veranderingen: ritchey wcs stuur en stuurpen gemonteerd, wcs carbon zadelpen, tune houders en vooral bontrager carbon wielset( met dank aan Sharkman). Weeral - 0,5kg eraf. Ik vermoed dat hij nu juist onder de 7kg komt. Record cassette(11-23) is onderweg, morgen wielen eens uittesten.

rezne
Forum-lid
Berichten: 1907
Lid geworden op: 09 jul 2006 16:27

rezne 30 mei 2007 21:51

Ziet er netjes uit. Wielen staan er goed bij.
Ik heb ook mn nieuwe Cr1 binnen. Foto's volgen nog :)
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

marcx
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 02 nov 2006 16:23

marcx 30 mei 2007 22:13

Thx rezne. Voor welk frame en afmontage heb je gekozen?

Plaats reactie