Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 29 apr 2016 22:07

piepeloe schreef:ben een paar weken ook overgestapt op tubelessbandjes IRC 25 (27 gemeten) en tot nog toe tevreden qua souplesse en rolweerstand
heb achteraan 7k en vooraan 6.5k gepompt.het geheel is niet goedkoop,67€ per band,ventielen,velglint,latexmelk plus werk kost me om en bij de 200€
Ik zie inderdaad dat Futurumshop 2 types IRC road tubeless banden verkoopt... Eigenlijk niet bij stil gestaan, want ik linkte eerder nog wel de mtb banden van IRC.

Wel achterlijk dat de racebanden 55,- en 79,- euro moeten kosten bij Futurum, terwijl de IRC Mythos tubeless mtb banden maar 39,- euro hoeven te kosten... Bovenstaande raceband hebben ze dan weer niet.

Waar heb je die IRC banden vandaan? Het is dat ik afgelopen afgelopen weekend net weer een nieuwe Pro One heb gemonteerd. Volgende keer wil toch weleens wat anders proberen....

piepeloe
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2016 15:56

piepeloe 30 apr 2016 09:23

heb mijn bandjes hier bijeen lokale fietswinkel gekocht,een tamelijk dure winkel
pas op ,wat jij gezien hebt bij futurum zijn een duurdere soort ,de light,die van mij zijn met rood etiquet,formula pro tubeles rbcc en wegen 300gr tegenover 245 de light,mischien ook wat fragieler,ik weet het niet
hier de winkel http://www.bikelife.be/

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6134
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 apr 2016 10:26

piepeloe schreef:heb mijn bandjes hier bijeen lokale fietswinkel gekocht,een tamelijk dure winkel
pas op ,wat jij gezien hebt bij futurum zijn een duurdere soort ,de light,die van mij zijn met rood etiquet,formula pro tubeles rbcc en wegen 300gr tegenover 245 de light,mischien ook wat fragieler,ik weet het niet
hier de winkel http://www.bikelife.be/
Dan had je de tubelessbanden ook op http://www.cycletyres.fr/route-216/pneu ... y-604.html kunnen kopen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 apr 2016 13:24

Denk dat het wel mee zal vallen met die Lights van de IRC. De 25mm versie weegt nog altijd meer dan een Schwalbe Pro One 25mm. In ieder geval weegt Light 23mm versie 240gr en de 23mm Pro One 235gr...

Misschien dat ik dit jaar nog wel zo'n IRC Light 25mm ga proberen als mijn One achterband lek blijft gaan...

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 14 mei 2016 01:21

Wiliertoerist schreef:Vorige week een nieuwe One Tubeless gemonteerd, de zoveelste deze maand nadat in eerdere banden kleine gaatjes veranderden in scheuren.

Met de nieuwe band 135 km gereden, en vanavond met een gangetje van 33km/uur op weg naar Vreeland en toen een enorme knal en met de taxi naar huis.

AfbeeldingSchwalbe klapband

Op de foto zie je +/- 4 cm van de band dat naar buiten geslagen is.
Reactie van Schwalbe Nederland:
Schwalbe One TL
Profielnummer : HS448
Kleur : Zwart
Maat : 23-622
Aantal : 1
Produktiedatum : 27-10-2014

Hierbij hebben wij geconstateerd dat uw Schwalbe One TL bij de hieldraad gescheurd is. Dit is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan doordat de chaferrand niet geheel goed in de velg-rand heeft gezeten.

Wij zijn echter van mening u uit coulance alsnog 1 Schwalbe raceband toe te sturen. De Schwalbe One TL hebben wij niet meer in ons assortiment en zullen dan ook 1 geheel nieuwe Schwalbe Pro One in de maat 23-622 toe sturen.
Gisteren ontving in de nieuwe band, dus we gaan deze binnenkort weer monteren :like:

Verder hou ik het maar op de door Orlok al genoemde productiefouten in de serie.

piepeloe
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2016 15:56

piepeloe 16 mei 2016 11:39

Meer geluk deze keer :| ik ben zeer tevreden met mijn IRC bandjes en zet er maar 6bar druk in

Dagobert
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2016 23:31

Dagobert 16 mei 2016 17:20

Uit nieuwsgierigheid: maakt het uit - afgezien van de portomonee - of je 60 of 30 ml in één band brengt? En kun je, nadat de latex in de band is gegoten, gelijk fietsen (of verstandig om te wachten)?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6134
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mei 2016 19:03

Dagobert schreef:Uit nieuwsgierigheid: maakt het uit - afgezien van de portomonee - of je 60 of 30 ml in één band brengt? En kun je, nadat de latex in de band is gegoten, gelijk fietsen (of verstandig om te wachten)?
Eerste vraag: nee, het maakt niet uit of je nu 30ml of 60ml in de band giet (behalve wat gewicht en je portemonnee).! Tweede vraag: ja, je kan meteen weg rijden want als je gaat wachten blijft de latex toch alleen maar onderin de band.! :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 20 mei 2016 21:36

Dagobert schreef:Uit nieuwsgierigheid: maakt het uit - afgezien van de portomonee - of je 60 of 30 ml in één band brengt? En kun je, nadat de latex in de band is gegoten, gelijk fietsen (of verstandig om te wachten)?
30 ml. Volgende maand rij ik (pas) 2 jaar tubeless, 1 jaar de normale One's, laatste jaar de One Pro's (first ride). Eigen ervaring: kleine gaten 1/2.. 1mm dicht de latex direct, bij een iets groter gat moet je het wiel tussen "5 en 7 uur" voor een halve minuut houden, je bent dan event. 1 .. 2 bar bandendruk kwijt maar je kunt daarna probleemloos verder rijden. Bij een scheur of langer red dan zowel 30 als 60 ml het niet, de band zal dan tot ca. 2 bar leeg lopen. Rij je dan verder op echte tubeless velgen loopt tenminste je band er niet af ;) .

30 of 60ml, na 3 tot 6 maanden moet je het sowieso verversen als het al niet tot een "kauwgum" is uitgehard.

Voor de volgende jaren rij ik tubeless verder, normale One's (voorraad) achter, de Pro op het voorwiel. De oude One is toch een heel stuk slijtvaster maar zwaarder.

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 21 mei 2016 00:41

Mijn ervaring met de One is dat deze al te grote scheuren bevatten, voordat je van versleten kan spreken. Niet te spreken over de laatste klapper na 135km.

Ik heb meer vertrouwen in de One Pro, ik heb ook de First Ride versie gebruikt, om het voorwiel zit deze er nog steeds om. De achterband heb ik na 2600km naar Schwalbe terug gestuurd, zoals ze gevraagd hadden. Ze slijten misschien iets harder, maar lijken beter bestand tegen lekrijden, wat toch een zwak punt was van de One, met name in voor en na seizoen op natte wegen.
Misschien tijd voor 23/25mm Tubeless Extreme Weather versie's, want de 28mm die ze nu als G-One aanbieden gaat niet passen in de Venge.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6134
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 mei 2016 19:52

Vandaag eindelijk mijn Pro One's 23mm na 1800km gewisseld voor naar achter en omgekeerd. Vorige week al een poging gewaagd maar de achterband was moeilijk te demonteren/monteren, zo erg heb ik het nog niet gehad.! In totaal twee kunststof bandenlichters gebroken om die band weer gedemonteerd en weer gemonteerd te krijgen.!

Maar toen . . . , een paar maanden geleden ook al gemeld dat een Pro One tubelessband zoveel tijd kostte om deze te laten zetten wat dus uiteindelijk toch was gelukt. . . . vorige week kon ik weer pompen - compressor - tot ik een ons woog, maar de band wilde zich niet zetten. De band zat te strak om de velg waardoor de hieldraad niet meer naar de zijkant van de velgrand kon bewegen. :(

Vandaag eerst maar eens een oude One tubelessband gemonteerd om te kijken of die kon worden opgepompt en die zette zich meteen, dus . . . . . de tubelesstape - 2 lagen + 2 extra stukken bij het ventiel - van de velg verwijderd en een nieuwe tape - 2 lagen - aangebracht. Het tubelessventiel opnieuw met teflontape ingepakt en een Pro One (andere band) gemonteerd. Dat ging redelijk makkelijk en na de hieldraad met zeepsop te hebben ingesmeerd zonder een probleem opgepompt.! :D

De probleem band maar meteen gemonteerd op de voorvelg maar deze band is waarschijnlijk zo strak binnen de toleranties gemaakt dat het monteren daarvan al een klus op zich was, enfin na montage opgepompt en . . . . . helaas de band wilde zich ook na meerdere pogingen niet zetten. Dus toen ook maar bij deze velg de tubelesstape - 2 lagen + 2 extra stukken bij het ventiel - van de velg verwijderd en een nieuwe tape - 2 lagen - aangebracht. Het tubelessventiel opnieuw met teflontape ingepakt en de band gemonteerd. Dat ging toch iets minder moeilijk en na de hieldraad met zeepsop te hebben ingesmeerd en na een paar pogingen deze toch kunnen oppompen.!

Het blijkt dus dat volgens Schwalbe (per email): dat TL banden een iets nauwere zetting hebben, natuurlijk wel binnen de gestelde ITC norm. De 2 lagen tubelesstape zorgen voor een nog nauwere passing. Zowel banden als velgen hebben een tolerantie en als deze een tegenovergestelde tolerantie hebben kan het monteren lastiger zijn. De tubelesstape van Schwalbe hoeft vlgns hun maar één keer rond te gaan.

Die 2 lagen extra stukken tape bij het ventielgat hebben dus de zetting zo nauw gemaakt dat de Pro One's moeilijk te monteren en niet op te pompen waren. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 24 mei 2016 11:45

Afgelopen zaterdag, mijn Schwalbe Ultremo ZX Tubeless die op de zomer/klimfiets zitten, vervangen door 'raceday' bandjes van Hutchinson, de Atom Galaktic. Zeer moeilijk om de Fulcrum R1 2wayfit te krijgen, maar na 2x 10min frunniken (zonder bandenlichters), toch erop gekregen. Wel ff ter bescherming van mijn duimen een doekje over ee rand heen zodat ik genoeg grip had om met meer als alleen mijn duimen de band over de rand te duwen. Nog Conti Revo vloeistof erin gedaan (30ml per band).

Eerste indruk: smalle bandjes (23mm, maar op het oog lijken ze nog smaller), en heeel licht (235gram).
Tweede indruk: soepel en licht sturend, op 6.5 en 7.5 bar gezet.

Indruk tijdens de NoveColli GranFondo (www.novecolli.it) was prima, iets minder comfort, maar snoeischerp de bochten mee in te sturen. Alle afdalingen sneller als de vorige keer dat ik hier gereden had.
Ook bergop prima, alleen nekte de beginnende griep/keelontsteking/luchtwegontsteking me.

Ga ze ee wel weer afhalen, want ze zijn NIET slijtvast, bewaar ze dus alleen voor als het er echt toe doet.

Straks maar eens even Schwalbe One Tubeless erop leggen (23mm voor, 25mm achter), en dan hopelijk nog een paar rondjes hier op Elba rijden (waar het asfalt er slecht bij ligt).


Sent from my SM-T810 using Tapatalk
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Plaats reactie