Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 20 aug 2015 09:23

wat voor trapfrequenties en kruissnelheden rijdt men in NL tegenwoordig ?

ik kom hier in Helvetien goed uit met 50-34 en 12-25 (11x) en kom op het vlakke nooit van de 50

bij 30 - 35 km/h steeds op 19, 18 (favoriet), 17

appie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 14 okt 2004 03:05
Locatie: Amsterdam

appie 20 aug 2015 09:47

Heren,

Wel on topic blijven. Om je voorkeur aan te geven mbt trapfrequentie is een ander forum voor geopend.

Drikus
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 feb 2015 22:18

Drikus 20 aug 2015 16:00

Benergy schreef:ruudruud, marsel bedankt voor jullie info over de prijzen.
Dat van die doos was me ontgaan en dat de CF 8.0 vorig jaar initieel ook €100 duurder was wist ik niet.
Het viel even tegen , nix veranderd en wel duurder ;-)
Maar idd het blijven toch interessante prijzen voor zo'n mooie fiets.Al mogen die kleuren idd wat gevarieerder
Ben nieuw in racefietsland
Ben me 2 jaar geleden als wat oudere heropstapper begonnen met een trekkingbike
Dat bevalt zo goed dat ik me nu aan het orienteren ben voor de aanschaf van een sportiever versie.
Zo'n endurance model lijkt me wel wat.
Zéker aan te raden, erg fijne fiets voor een mooie prijs. :)

flins
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 apr 2013 01:02

flins 21 aug 2015 10:33

Loont zich de meerprijs van € 800 voor een Endurace CF 9.0 met DuraAce afmontage t.o.v. dezelfde fiets met Ultegra? Beide modellen zijn verder identiek, dus goed te vergelijken.
Heb zelf het idee dat DA een beetje overkill is voor mij, vandaar de vraag,

Ik ben een recreatieve fietser, geen wedstrijden. Fiets(te) gemiddeld zo'n 150-200km per week, en na een moeilijke periode wil ik het weer gaan oppakken.
Momenteel nog op mijn 2013 Speci Allez Comp, ook geen straf, maar ben erg gecharmeerd van de Endurace.
Nieuw fietsje is misschien niet nodig, maar wel leuk... 8-)

Graag jullie mening! Thnx :P

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 21 aug 2015 10:38

Dura Ace is eigenlijk nooit te verantwoorden t.o.v. Ultegra. Ultegra is gewoon een hele goeie groep en Dura Ace bied niet de meerwaarde van de prijs die je extra betaald. Als je het geld er toch voor over hebt, moet je het zeker niet laten want het is uiteindelijk wel het neusje van de zalm & (goed voor de economie ;) )

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 21 aug 2015 10:40

Dat loont zich niet de moeite. Zeker niet als je eigenlijk ook al geen nieuwe fiets nodig hebt.

De Ultegra-groep is echt prima geschikt voor jou (voor iedereen eigenlijk).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6219
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 aug 2015 10:44

Of het waard is hangt van de grote van je portemonnai af, dat kan niemand voor jou beslissen ;-).
Persoonlijk denk ik dat Ultegra (maar ook de huidige 105 groep), simpelweg erg goed zijn en zeker voldoen voor 98% van de fietsers. Naar Dura Ace ga je voor de looks, imago en een gewichtsbesparing (die gering is, maar voor sommigen wel van belang).
Is dat je 800 euro extra waard? Dat is aan jou.

Persoonlijk, maar dat is ook maar een eigen mening, zou ik eerder overwegen om de 9.0 DI2 versie aan te schaffen - als je kennelijk toch dat budget te besteden hebt. Dan heb je electrisch, Ultegra. Voor 200 euro minder dan mechanisch Dura Ace.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

flins
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 12 apr 2013 01:02

flins 21 aug 2015 10:59

Dank voor de (snelle) reacties. Had zelf idd ook al het idee dat Ultegra meer dan voldoende is voor mij. DA heeft een flinke meerprijs t.o.v. Ultegra, en ik twijfelde zelf ook al over de meerwaarde.
Gewichtsbesparing hoef ik het niet voor te doen, kan beter zelf wat kilootjes afvallen. Looks zijn leuk, maar geen €800 waard m.i.

Wat betreft DI2: had ik ook al gezien, maar ben een beetje huiverig daarvoor.
Een mechanische groep kan ik heel redelijk zelf afstellen, maar hoe zit dat met DI2? Moet en kan daar wat aan afgesteld worden? Heb weinig trek om bij elke scheet (excusez) naar de LBS te moeten...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6219
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 aug 2015 11:04

Qua onderhoud en afstellen zal het wel meevallen, genoeg op internet, handleidingen en youtube. Als het niet te doen zou zijn, zou het niet steeds meer op de markt komen.

Zelf ervaren op de beurs hoe het schakelt, en dat is wel echt subliem! zo ontzettend snel en precies en makkelijk. Ik zou echter zelf vooral huiverig zijn voor de situatie pech onderweg... Wat kan je er dan nog mee om thuis te komen? Mechanisch kan je desnoods de kabel loshalen en je derrie op een mooi gemiddeld verzet leggen/stellen, met je tool. Of dat met electrisch ook gaat zou ik niet weten. Anders krijg je problemen zoals de winnaar van de maastricht triathlon (http://nos.nl/artikel/2050016-nederland ... richt.html). Van de andere kant.. hoe vaak zal dat nou gebeuren....
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

apollo
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 03 mei 2010 16:44

apollo 21 aug 2015 11:19

Ik ken er enkele die met DI2 rijden. Zowel Ultegra als DA. Mij hebben ze gezegd dat er bij pech wel degelijk de mogelijkheid bestaat om op een gemiddeld verzet te rijden. Maar ik heb het nooit zien gebeuren of nooit van een fietsmaker gehoord.
Zelf ben ik ook van plan om DA (mech.) te nemen, maar rationeel gezien is die €800 inderdaad niet te verantwoorden.
Mijn vader heeft sinds dit jaar de laatste Ultegra en amai ... wat schakelt die goed.
En wat die DI2 betreft. Ik heb enkele weken geleden op een Specialized gereden met DI2. Waow dat schakelt nog fantastischer.

Frank
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 aug 2014 15:50

Frank 21 aug 2015 12:10

@Flins

Leuk een nieuwe fiets uitzoeken en bekijken en uiteindelijk kopen. Zoals je zegt lijkt mij dit ook je enige argument om naar iets anders te kijken. Wat natuurlijk mag :) Als je er blij van wordt en je het kan veroorloven moet je het vooral niet laten.

Kijkend naar de rationele kant....
DA is in dit geval op geen enkele rationele manier te verantwoorden, behalve de factor leuk/mooi/stoer etc. Als je het hierom graag wil, vooral doen :)

Shimano 105 is een perfecte groep voor deze fiets en jou gebruik. Ultegra is net even wat stoerder/leuker en daarmee ook ongeveer 300-400 euro duurder.

De geometrie van de Allez en Endurance verschillen best behoorlijk.
Uitgaande van maat M/56:
Stack: 571 om 574 (bijna gelijk)
Reach: 378 om 395 (ongeveer 2cm verschil)
Door de kortere reach bij de Endurance zit je meer rechtop, wat je als comfortabeler ervaart waarschijnlijk. Daardoor ook meer luchtweerstand omdat je frontaal oppervlak groter is dan op je Allez. Iedere potentiële winst in je groepskeuze en gewichtbesparing gaat hierdoor zeker verloren. (het is minimime allemaal)

De Endurance 8.0 en 9.0 en 9.0SL verschillen op 3 punten zover ik zie, wielen en groep daardoor dus ook in prijs.
DT Swiss R 24 Spline vs DT Swiss RR 21 DICUT, Ultegra vs 105 en DA daarbij 500 tot 1300 euro.

Wanneer 500-1300 euro meer of minder niet zo veel uitmaakt en je Ultegra of DA wilt hebben op je nieuwe fiets die je om de paar jaar wil vervangen omdat je het leuk vind en er blij van word, vooral doen :) En ervan genieten, het is een hobby en die kost geld en zo haal je er nog meer plezier uit.

Als we kijken naar waar je werkelijk vooruit gaat en wat je echt benut waarvoor je een forse meerprijs betaald in je geschetste gebruik, past denk ik je huidige Allez erg goed. Zie ik geen reden om te vervangen en zou een Endurance 8.0 een leuke vervanger zijn als je iets rechterop wil zitten.
Dan ben je voor ongeveer 1600 euro klaar. Wil je 500 euro meer kwijt voor een stoere groep en andere wielen dan is de Endurance 9.0 je ding, moet je echt van je 2900 af omdat je DA zo cool vind dan is de 9.0 SL je keus.

Benergy
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 16 aug 2015 17:12

Benergy 21 aug 2015 13:10

Wat is het verschil in comfort tussen een Canyon endurace met een Alu of een Carbon frame
Tussen de AL 6.0 en de CF 8.0 zit een prijsverschil van €600
Grootste verschil is voor zover ik zie het frame (alu vs carbon), de wielen en de zadelpen.
Ik heb nu een trekkingbike met alu frame en die vind ik niet geweldig op een bestrate weg of slecht asfalt.
Ik zou wel wat comfortabeler willen rijden op dit soort wegen. Zelfs met de banden die ik nu heb (vittoria voyager hyper 700x380) rammelt het soms flink op die gezellige oude straatjes.
Wat mag ik verwachten van een endurace alu en wat van een carbon? Kent iemand ze beide?

Plaats reactie