Pagina 87 van 125

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 00:02
door Einstein
Zo dacht ik er ook over maar met een ander merk binnenblad valt de ketting tussen de bladen.
Mijn Sram red is van dit jaar ter informatie.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 00:04
door gineau
body schreef:Zo dacht ik er ook over maar met een ander merk binnenblad valt de ketting tussen de bladen.
Mijn Sram red is van dit jaar ter informatie.
Oh kijk, dat is natuurlijk een ander verhaal. Bij deze denk ik dat het niet altijd een goed idee is om merken te combineren. :mrgreen:

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 00:41
door Einstein
Dit was al eerder beschreven als je terug bladert...

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 06:32
door havana
Bij 11v komt het veel nauwer dan bij 10v. Ik rijd al jaren met verschillende merken bladen door elkaar (SRAM Red 10v) en dat gaat prima.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 09:48
door Keezx
Ik gebruik alles qua voorbladen door elkaar , zowel qua grootte als merken en tijdperken, zelfs uit de 6 speed tijd zonder schakelhulpen en alles werkt zonder mankeren
Triple met 52x42x30, compact met 50x34 en in NL 50x42 net zoals het me uitkomt. Kan kopen wat ik wil en hoef nergens over na te denken of te expirimenteren.
Waarschijnlijk mede door de 9 speed en de Campagnolo Ergopowers links, schakelen alles waar een kabel aan zit.
Dus hoezo genot van 11 speed? Laat staan de idiotie van 1x11 , IMO alleen bedacht voor omzetvergroting.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 12:28
door Vieux chnoque
En dan de prijzen, 8 speed cassette Record, 45 Euro, je zou denken 11 speed zal dan wel iets van 65 Euro zijn, niet dus

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 21:51
door Keezx
8 Speed gebruik ik niet meer omdat de Ergo's en wielen niet compatibel zijn met nog te koop zijnde spullen.
9 Speed cassettes gaan op ieder modern wiel. (tenminste Campagnolo) en het zijn allemaal losse kransjes.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 22:25
door Bredalp
Welke cranks en cassettes hebben de mannen die bv de tour gaan rijden?

Of is dat per etappe verschillend? Of wellicht ook nog per renner?


En heb nog een vraag. Toen ze nog geen versnellingen hadden, gingen ze toen met 1 vaste crank en achterschijf het hooggebergte in? Dat is toch haast ongelofelijk zou je zeggen.

(Dacht dat het hier wel kon deze vragen)

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 22:50
door Keezx
Vlakke etappes hebben ze standaard iets van 53/39 en 11-28 , voor de hele steile klimmen pakken ze wel een 34 of 36 voor.
Voor 1920 ongeveer werd alles met vast verzet gereden, maar in de bergen had men een achterwiel met links en rechts een tandwiel, dat werd voor de klim dan omgedraaid..
Derailleurs waren verboden tot 1837 in de Tour...

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 22:57
door Lcsmet
Profs rijden vlakke etappes maximum 11-25, en voor dat er 11-speed was tot een 23.
Vooraan 53-42.

Bergetappes of etappes met steile puisten kan een 36 of 34 vooraan en achteraan ,en tijdens een bepaalde Vuelta rit, zelfs 32.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 23:03
door Bredalp
Thanks Kees (edit, en Lc), interessante info. Vooral dat laatste haha. Man, wat zullen ze afgezien hebben. Vaak ook nog veel langere etappes....

Leuk om te weten van dat 'omdraaiwiel'.


Is eigenlijk best een leuk item, history in het wielrennen. Legendarsiche namen, koersen, oud materiaal en hoe wedstrijden georganiseerd werden ed.

Eens rustig zoeken of er al zoiets is op het forum.

Re: FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Geplaatst: 04 jun 2016 23:17
door Einstein
https://youtu.be/ZV0wzG3KEgY

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk